کد خبر: ۴۷۳۷
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - متخصص بیماری های حیوانات خانگی و وحوش معتقد است که بیشترین احتمال سرایت بیماری ببرها و شیرهای باغ وحش تهران غذای آلوده است.

دکتر علی تقی پور افزود: از نظر علمی سرایت بیماری مشمشه بین گوشتخواران بعید است مگر اینکه در ارتباط تنگاتنگ با هم باشند.
وی اظهار داشت: در حالی که شیرها و ببرها در باغ وحش دور از هم بودند بنابراین احتمال تغذیه غذای آلوده بسیار قوی است زیرا تمام این حیوانات از یک منبع غذایی تغذیه می شدند.
وی که مسوول گروه کنترل بیماری در ببر سیبری بود گفت: وقتی برای معاینه ببر به باغ وحش تهران رفتم علائم این بیماری در شیرها هم وجود داشت اما اینکه شیرها مبتلا بودند و بعد از آنها ببر گرفتار آن شد ، به طور صریح پاسخی برای آن ندارم.
تقی پور ادامه داد: البته با کمی تامل می توان یک رابطه منطقی بین بیماری ببرها و شیرها پیدا کرد.
وی در خصوص از بین بردن شیرها در باغ وحش گفت: از نظر سازمان بهداشت جهانی پروتکلی در مورد بیماری های مشکوک مانند مشمشه وجود دارد مبنی بر اینکه اگر تک سمی ها به آن مبتلا شوند باید از بین بروند اما اگر گونه های ارزشمند مانند انسان مبتلا شوند باید کارهای قرنطینه ،‌کنترل طولانی مدت و مداوا روی آنها صورت گیرد.
وی ادامه داد: البته سازمان بهداشت جهانی تصمیم در خصوص گونه های جانوری را بر عهده سازمان دامپزشکی هر کشوری گذاشته است تا بنابر مقتضیات زمان تصمیم بگیرد.
تقی پور گفت: این روندی است که سازمان دامپزشکی کشور ما هم از آن مطلع است و با علم به این پروتکل در مورد شیرها تصمیم گرفته است.
وی اظهار داشت : البته به طور قطع نمی توانم بگویم که شیرها هم دچار بیماری مشمشه بودند اما وقتی برای معاینه ببر به باغ وحش رفتم علائم بیماری در شیرها هم وجود داشت.
این متخصص بیماری های حیوانات خانگی و وحوش گفت: البته شیرها از مدتها پیش علائم را داشتند و کار روی آنها آغاز شده بود که متاسفانه نتیجه بخش هم نبود.
تقی پور گفت: البته گاهی اوقات مسایلی پیش می آید که علم هم نمی تواند به آن پاسخ دهد و در مورد اتفاقی که برای این حیوانات افتاده به طور قطع و یقین اظهار نظر کرد که متاسفانه در جریان این اتفاقات برخی افراد اظهار نظرهای غیر کارشناسی می کنند که همه را زیر سوال می برند.
چندی پیش ببر نر سیبری که با هدف بقای نسل از روسیه به ایران آورده شد بعد از هشت ماه نگهداری در باغ وحش تهران بر اثر بیماری مشمشمه تلف شد که در پی آن شیرهای باغ وحش نیز مشکوک به بیماری شدند و برای جلوگیری از گسترش بیماری کشته شدند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رزیدنت
|
-
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۸
0
0
آقای دکتر تقی پور شما یک انسان آکادمیک هستید. برد تخصصی شما بیماری های داخلی دام های کوچک هست. در هیچ جای دنیا تخصصی به اسم بیماری های حیوانات خانگی و وحوش وجود نداره. اگه علاقه مند به مطالعه و درمان حیوانات حیات وحش یا باغ وحش هستید که ok اما اینکه خود را به عنوان متخصص بیماری های حیوانات خانگی و وحوش معرفی کنید کاملا یک حرکت عجیب و غریب و به شدت غیر آکادمیک است و حداقل برای من غیر قابل توجیه؟؟؟؟؟!!!!!!
نظر شما
ادامه