کد خبر: ۴۷۴۰۶
تعداد نظرات: ۱ نظر


مدیر اتحادیه سراسری مرغ‌داران گوشتی در خصوص وضعیت مرغ و توزیع آن گفت: علی‌رغم صحبت‌های مسئولین تاکنون مرغی وارد کشور نشده و آن چیزی که امروز در برخی از فروشگاه‌های دولتی عرضه می‌شود همان ذخیره استراتژیک است که مقدار آن محدود است که علت آن را باید از مسئولین وزارتخانه پرسید که چرا ذخیره استراتژیک و تنظیم بازار ما تا این مقدار کاهش داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «برومند چهارآیین» در خصوص افزایش قیمت مرغ گفت:‌ اگر بخواهیم ریشه‌ای بررسی کنیم این افزایش قیمت به چهار دلیل صورت می‌گیرد؛ اول افزایش بی‌رویه و خارج از نظارت قیمت نهاده‌ها است؛ به طوری که امروز فروشندگان آن، هرجور که دلشان بخواهد قیمت می‌گذارند و اصلاً تابع بازار و یا اینکه با ارز 4200 تومانی آن را تهیه کرده‌اند، نیستند.

مدیر اتحادیه سراسری مرغ‌داران گوشتی ادامه داد: اگر بخواهیم با ارز 4200 تومان حساب کنیم با هزینه حمل و سود معقول قیمت ذرت باید 1200 تومان باشد اما الان 2هزار تومان فروخته می‌شود. یا قیمت سویا باید 2400 تومان باشد اما 4200 تومان فروخته می‌شود. جوجه یک روزه 2300 باید باشد که 4600 تومان فروخته می‌شود. این سه عامل 80 درصد قیمت تمام شده مرغ را تشکیل می‌دهد. عواملی که هیچ کس بر روی قیمت و توزیع آن نظارت نمی‌کند و تولیدکننده مجبور است طبق خواسته فروشندگان این موادعمل کند.

چهارآیین افزود: دولت ارز 4200 تومانی به نهادها تخصیص داد تا تولیدکننده و مصرف‌کننده دچار مشکل نشود اما اکنون این دلالان و واسطه‌ها هستند که با احتکار این مواد و انحصار در فروش آن هر کاری که دلشان بخواهد در بازار می‌کنند. دلار 4200 تومانی نه در سفره مصرف‌کننده آمده و نه تولیدکننده آن را دیده است. نکته دوم بحث جایگزینی کالا است، اکنون که تهیه گوشت قرمز با این قیمت‌ها برای مردم سخت است تقاضای بازار مرغ زیاد شده و همین امر باعث بهم خوردن بازار شده است.

وی افزود: سومین دلیل آنکه در هر سال در ابتدای بهمن به دلیل نزدیک شدن به ایام پایانی سال و شروع میهمانی‌ها تا پایان اسفند شاهد افزایش قیمت هستیم و نکته آخر اینکه در ماه‌های اخیر ما دچار کمبود عرضه شدیم و در بسیاری از استان‌ها دیگر تولید نداریم که دلیل اصلی آن مداخله غیرقانونی دولت در قیمت‌گذاری است. مطابق بند ب برنامه ششم توسعه دولت مکلف شده که در امور فعالان اقتصادی دخالت نکند اما امروز دولت به طور مستقیم به روند قیمت‌گذاری ورود پیدا کرده است در حالی که در تمام دنیا قیمت‌گذاری براساس مکانیزم عرضه و تقاضا است. دولت وظیفه ثبات اقتصادی را برعهده دارد نه اینکه تولیدکننده را مجبور کند که به قیمت مورد نظر خودش کالا را بفروشد در حالی که ملزومات اولیه تولید را برای آنها در این زمینه فراهم نکرده است.

چهار آیین گفت: پژوهش‌های آکادمیک در تمام دنیا ثابت کرده مداخله در قیمت‌گذاری و سرکوب قیمت باعث می‌شود که چند ماه بعد شاهد انفجار قیمت باشیم. در اینکه نیت دولت در قیمت‌گذاری خیر است شکی نیست اما همیشه نیت خیر منجر به نتیجه خیر نمی‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان گفت: هدف اصلی تولیدکننده کسب سود مناسب و عرفی است. وقتی ما تولیدکننده را مجبور می‌کنیم که پایین‌تر از قیمت تمام شده کالای خود را بفروشد بخشی از تولیدکنندگان ترجیح می‌دهند که به طور موقت از بازار کنار بروند. هنگامی که ابتدای سال دولت بدون مشورت با تشکل‌ها و براساس محاسبات خودش قیمت‌ را مشخص کرد و برای این کار یک کارگروه اقتصادی تشکیل داد اما نتیجه آن امروز این شده که تولید ما کمتر شده زیرا قیمت‌های روی کاغذ با قیمت‌های واقعی بازار تفاوت داشت.

مدیر اتحادیه سراسری مرغ‌داران گوشتی ادامه داد: اکنون قیمت تمام شده یک مرغ زنده 10هزار و 500 تومان است که پس از ذبح، 25 درصد آن افت می‌کند و در نتیجه قیمت آن 15 هزار تومان می‌شود اما دولت اجبار می‌کند که لاشه را 11500 تومان به فروش برسانید. قیمت دولت منطقی است اما واقعی نیست. ما سویا و ذرت را از برزیل و آرژانتین خریداری می‌کنیم و تا خورموسی بدون مشکل می‌آید. عوارض 5 درصد آن هم پرداخت می‌شود اما پس از آن تا رسیدن به دست تولیدکننده اتفاقاتی می‌افتد که دیگر آن عرضه 4200 تومانی معنا ندارد و این قیمت‌های نجومی به وجود می‌آید. این یعنی وزارت صمت، سازمان حمایت از مصرف‌کننده و سایر ارگان‌های نظارتی نتوانستند وظیفه خود را انجام دهند و از فاصله بندر تا کارخانه نظارت کنند و ببینند در این فاصله چه اتفاقی می افتد.

مدیر اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی افزود: اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند و تغییری ایجاد نشود ما شاهد ادامه روند افزایش قیمت خواهیم بود. من در جلسه‌ دو ماه پیش هم گفتم اگر فکری نکنیم شب عید قیمت مرغ به 20 هزار تومان خواهد رسید. امروز که یک ماه مانده به عید قیمت 17500 تومان شده است و متاسفانه آقایان کاری نکردند.

وی با اشاره به ظرفیت تولید مرغ در کشور گفت: مصرف سرانه مرغ هر خانوار چهار نفره در سال 100 کیلو است و ما هفتمین تولیدکننده مرغ در جهان هستیم. حالا نتیجه مداخله دولت در بازار این است که کیلویی سه هزار تومان پایین‌تر از قیمت تولیدکننده به فروش برسد که تقسیم آن در 12 ماه می‌شود 28 هزار تومان یعنی نهایت کمک و دخالت دولت در قیمت‌گذاری 28 هزار تومان کمک به اقتصاد خانواده‌ها است. این در صورتی است که این طرح به طور کامل و درست اجرا شود نه مانند الان.

چهار آیین ادامه داد: اگر یک مرغداری که 50 تن تولید می‌کند مجبور شود 3 هزار تومان زیر قیمت بفروشد 150 میلیون تومان ضرر می‌کند. در نهایت مجبور به تعطیلی کسب و کار و بیکار شدن حداقل 5 کارگر خواهد شد که با احتساب خانوار می‌شود 20 نفر تحت تاثیر صرفه‌جویی ماهی 28 هزار تومانی دولت قرار می‌گیرد. این محاسبات بسیار ساده است اما نمی‌دانم این کارگروه‌های اقتصادی دولت این حساب کتاب ساده را نمی‌دانند یا نمی‌خواهند بدانند.

مدیر اتحادیه سراسری مرغ‌داران گوشتی در خصوص میزان تولید مرغ در کشور گفت: تا پایان سال 96 مرغداران فعال ما 20 هزار و 500 واحد بودند که 5400 واحد آن تعطیل شدند و در 9 ماهه امسال نیز به دلیل دخالت دولت بیش از 20 درصد از واحدهای فعال ترجیح دادند که فعلاً جوجه‌ریزی نکنند. با وضعیت موجود و عدم نظارت بر توزیع نهاده‌ها و جولان واسطه‌ها و افراد خاص، تراژدی گوشت برای مرغ نیز تکرار خواهد شد و این ماده پروتئینی نیز مانند گوشت از سفره بسیاری از مردم حذف خواهد شد.



انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
تنها راه حل اساسی
تغییر مسیر یارانه هایی است که عملا به تولیدکنندگان مظلوم نمی رسد و عمده آن را دلالان فاسد واردکننده .به جیب می زنند به سمت مردم مصرف کننده است تا با افزایش قدرت خود بتوانند گوشت قرمز و مرغ گران تمام شده در اثر تورم شدید نهاده های تولید را تهیه کنند.

هیچ راه دیگری وجود ندارد!
نظر شما
ادامه