کد خبر: ۴۷۴۱
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این‌که ابتلا به مشمشه تا دو روز پیش توسط موسسه تحقیقات رازی تایید نشده بود، گفت: اگر معدوم کردن شیرها پیش از تایید نهایی موسسه رازی باشد موضوع در کانون توجه مردم و جهانیان قرار می‌گیرد و تبعات سوئی به دنبال دارد.

محمدرضا تابش در واکنش به معدوم کردن 9 قلاده شیر در باغ وحش تهران گفت: اگر حیوانی مبتلا به بیماری مشمشه شود نخست باید قرنطینه و مورد درمان قرار گیرد و اگر درمان موثر نبود معدوم شود.

وی ادامه داد: تشخیص بیماری مشمشه در ایران که شاید از نظر تخصصی مقداری مشکل باشد به این نحو است که آنتی ژن مشمشه را به پلک چشم حیوانی که مشکوک است تزریق می‌کنند اگر بعد از 48 ساعت عوارض بیماری مشمشه نمایان شد مشخص می‌شود که حیوان مبتلا به مشمشه است.

تابش ادامه داد: بیماری مشمشه در اسب حساسیت‌هایی دارد، به این دلیل حیوان پیش از قرنطینه و درمان معدوم می‌شود اما در حیوانات دیگر همان‌طور که گفته شد نخست باید حیوان را قرنطینه و مورد درمان قرار دهند اگر بهبود حاصل نشد سپس معدوم کنند اما تا آنجایی که اطلاع دارم موسسه رازی که مرجع تشخیص این بیماری است تا دو روز پیش هنوز ابتلای شیرهای باغ‌وحش تهران به مشمشه را تایید نکرده بود.

به گفته نماینده اردکان در خانه ملت، بر اساس اطلاعات 9 قلاده از این شیرها معدوم شده و ظاهرا همین سرنوشت در انتظار چند قلاده دیگر هم هست، اگر ابتلای شیرها به بیماری مشمشه هنوز توسط موسسه تحقیقات رازی تایید نشده باشد معدوم کردن آنها واقعا فاجعه است و حتما باید در وهله اول مسوولین باغ‌وحش، در مرتبه بعدی دامپزشکی و در مرحله آخر سازمان محیط زیست به دلیل ببری که از بین رفت پاسخگو باشند.

وی تاکید کرد: این حادثه باید در اسرع وقت پیگیری شود؛ چراکه این موضوع باز هم ایران را در کانون توجهی قرار می‌دهد که به واسطه آن اعلام کنند حیوانات ایران مبتلا به بیماری مشمشه هستند و این در قرنطینه دامی ما بسیار موثر خواهد بود.

رییس فدراسیون سوارکاری ادامه داد: متاسفانه این اتفاق در گذشته هم رخ داده است، اسب‌هایی که در دوران جنگ‌ تحمیلی از عراق وارد ایران شد مبتلا به مشمشه بودند، این موضوع رسانه‌ای شد و ما هنوز نتوانستیم بعد از گذشت بیست و هشت سال قرنطینه اسب را حل کنیم و اسب‌های ما نمی‌توانند صادر شوند و به میادین جهانی راه ندارند، حال چطور می‌توانیم تبعات سوء این مساله را که در کانون توجه قرار گرفته و رسانه‌ای هم شده، جبران کنیم.

به گفته رییس فراکسیون محیط زیست، معدوم کردن شیرها مساله بسیار حائز اهمیتی است که باید مورد توجه مسوولان امر قرار گیرد، اطلاع‌رسانی شفاف و برخورد تخصصی با موضوعات علمی ظرافت‌هایی دارد که نیازمند تدابیر خاص است، این سوءتدبیرها باعث می‌شود که فرصت‌های زیادی از دست برود و به وجهه ایران در افکار عمومی چه داخلی و چه خارجی خدشه وارد شود.

تابش تاکید کرد: بهتر بود خیلی مدبرانه‌تر نسبت به این قضیه عمل می‌شد، هم‌اکنون انتظار داریم دست‌اندرکان امر به طور شفاف و بر مبنای تخصصی و علمی و فنی افکار عمومی را توجیه کنند و اگر تصمیمات اتخاذ شده مسوولان مبتنی بر مبانی علمی و تخصص باشد همه از آنها حمایت می‌کنند و اگر هم نباشد باید جوابگو باشند و به افکار عمومی توضیح دهند و از آنها عذرخواهی کنند.

عضو فراکسیون محیط زیست در خاتمه خاطرنشان کرد: هم‌اکنون در حال جمع‌آوری اطلاعات هستیم اگر اهمالی در کار باشد حتما در فراکسیون بررسی می‌کنیم.

 

خبر مرتبط :

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دكترحسن
|
-
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۸۹/۱۰/۲۸
0
0
يك سوال نه چندان مهم ايا مي دانيد كه چرا كشورمانمي تواند مسابقات اسب سواري در حد بين المللي برگزار كند يا به خارج ازكشور اسب جهت مسابقات اعزام نمايد ؟جواب چون مديران سازمان دامپزشكي نيازي به اين كارنمي دانند .برزيل واجب تر است .
یک دامپزشک
|
-
|
۰۹:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۲
0
0

موضوع مشمشه در باغ وحش تهران یکی از بارزترین مصداقهای عدم قرار داشتن سازمان دامپزشکی در جایگاه درست خود است.

زیرا وزارت جهاد کشاورزی به هیچ عنوان چه به لحاظ ساختاری و چه طرز تفکر برای بیماریهای زئونوز قابل انتقال به ویژه آنهایی که مربوط به دامهای غذایی نیستند، سنخیتی مناسب را دارا نیست.

چگونه ممکن است وزارتی که برای برخورد با بروسلوز بودچه کافی ندارد و برای بروسلوز نشخوارکنندگان کوچک غرامت کشتار اجباری را در صورت احراز آلودگی قبول ندارد، بخواهد برای کنترل و ریشه کنی مشمشه تک سمی ها در کشور بودجه ای را در اختیار سازمان بی اختیار دامپزشکی قرار دهد؟
نظر شما
ادامه