کد خبر: ۴۷۴۲۷
تعداد نظرات: ۲ نظر


نجات فک خزری هدفی است که «دکتر امیر صیاد شیرازی» و دوستانش را در جزیره آشوراده دور هم جمع کرده است. آنها در مرکزی که تأسیس کرده‌اند همه تلاش‌شان را می‌کنند تا این‌گونه درحال انقراض از خطر دور بماند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایران، 10 سال پیش و زمانی که صیاد شیرازی دانشجوی دامپزشکی بود به هلند رفت و در دوره‌های "مرکز لنی هارت" – زنی هلندی که برای نجات فک خزری تلاش می‌کند – شرکت کرد و وقتی هم به ایران بازگشت مرکز حفاظت فک خزری ایران را تأسیس کرد.

امداد و نجات فک‌های آسیب‌دیده، فرهنگ‌سازی و آموزش به ماهیگیران و افراد بومی و پژوهش مهم‌ترین اهداف این مرکز است.

دکتر صیاد شیرازی می‌گوید: بسیاری از فک‌ها توسط ماهیگیران کشته می‌شدند چون ماهیگیر فک را به‌عنوان دشمنش می‌دید. با ماهیگیران صحبت کردیم و آنها را آگاه کردیم. شماره تلفن امدادمان را دادیم تا اگر فکی در تورشان گیر افتاده بود تماس بگیرند.

حتی برای اینکه تشویق شوند گفتیم هزینه تور ماهیگیری‌شان را که پاره شده بهشان می‌دهیم و مبلغی را هم به‌عنوان مژدگانی در نظر گرفتیم که الان خیلی از آنها پولی نمی‌گیرند یا گفتیم خودشان اسم فکی را که پیدا کرده‌اند انتخاب کنند که این کار را خیلی دوست دارند. حالا گاهی اسم بچه‌هایشان را روی فک می‌گذارند.

ممکن است فک به‌دلیل گیر افتادن در تور زخمی شده باشد و حتی عفونت‌های انگلی یا ویروسی به‌دلیل آلودگی‌های خزر گرفته باشد که درمان می‌شوند و پس از درمان به خزر باز می‌گردند.

آنها برای حساس کردن مردم به شرایط فک خزری، عروسک‌های این حیوان را درست می‌کنند و می‌فروشند و در شبکه‌های مجازی هم فعالند تا همه این حیوان ارزشمند را بشناسند. کمپین‌هایی هم راه انداخته‌اند تا شکار این حیوان ممنوع شود.

موفق هم شده‌اند و الان شکار فک خزری در 4 کشور حاشیه دریای خزر ممنوع است و روسیه هم امسال به مدت یک سال شکار این حیوان را ممنوع کرد. آنها به‌دنبال این هستند که در این کشور شکار فک خزری برای همیشه ممنوع شود.


 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
آفرین بر همت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
1
خدا رحمت کنه دکتر شاهی فردوس را.
تشکر از دکتر صیاد شیرزادی که الحق راه دکتر شاهی فردوس را با روحیه پدر بزرگوارش پیگیری میکنه.
نظر شما
ادامه