کد خبر: ۴۷۴۳۶
تعداد نظرات: ۶ نظر

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: متاسفانه بین حقوق اساتید وزارت علوم و بهداشت تبعیض وجود دارد و نمی‌دانیم چگونه پولی را که برای هم‌ترازی دریافتی‌های دو وزارتخانه پیش‌بینی کرده بودند، حذف شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «محمد مهدی زاهدی»، با بیان اینکه متاسفانه نظام پرداخت حقوق و دستمزد، اضافه کار به عبارت بهتر نظام درآمدی در دستگاه‌های مختلف دولتی و شرکت‌های دولتی شرایط تبعیض‌آمیزی وجود دارد گفت: اگر دستگاه‌های دولتی را ببینید، متوجه می‌شوید که کارکنان جهاد کشاورزی نسبت به نهاد ریاست جمهوری دریافتی کمتری دارند.

در دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم دریافتی بسیار کمتری نسبت به دریافتی‌های وزارت بهداشت دارند. این یک تبعیض است و علت‌های مختلفی دارد از جمله مصوبات هیات امنا و یا نگاه برخی دولتمردان که از نفوذ و لابی‌گری به نفع یک وزارتخانه استفاده می‌کنند و این سوال وجود دارد که چرا 2 نفر با رشته‌های مشابه 2 دریافتی مختلف دارند درحالی که جایگاه علمی یکسانی دارند.

قانون حضور اساتید در دانشگاه‌های وزارت علوم سخت‌گیرانه‌تر است

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: موظفی همه اعضای هیات علمی این است که 40 ساعت حضور در دانشگاه و بر اساس آن جایگاه علمی، ساعت مشخصی برای کار آموزش داشته باشند اما می‌بینیم که در وزارت علوم این قانون سختگیرانه اعمال می‌شود و استاد باید از صبح تا بعدازظهر باشد اما در دانشگاه‌های وابسته به وزارت بهداشت هرگز اینگونه نیست.

حتی اگر کسانی بعدازظهر هم باشند به عنوان تمام وقت حساب می‌شوند و دریافتی بیشتری می‌گیرند درحالی‌که در وزارت علوم استاد باید بالاجبار بعدازظهر هم باشد.

تبعیض حقوق حتی بین کارکنان دولت نیز وجود دارد

وی با بیان اینکه خواهان این هستیم که نظام پرداخت عادلانه شود تصریح کرد: من نمی‌گویم که حقوق اساتید وزارت علوم زیاد یا کم است بلکه می‌گویم که تبعیض وجود دارد. گاهی اوقات اختلاف درآمد حتی تا بیش از 3 برابر در جایگاه‌های مشابه شده است.

شبیه این تبعیض را در شرکت‌های دولتی داریم که اختلاف بین حقوق کارکنان دولت بسیار زیاد است که باید نظام تبعیض را از بین ببریم و امیدواریم که همه در این کار مصمم باشند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سوال که اگر بر اساس بودجه پیشنهادی سال 98 بخواهیم یکسان‌سازی در دریافتی دو وزارت خانه را داشته باشیم آیا بودجه‌ای برای دانشگاه‌ها باقی می‌ماند اظهار داشت: در لایحه دولت قبل از اینکه به مجلس بفرستند، در دولت هم تصویب شد که این اختلاف برداشته شود اما نمی‌دانیم زمانی که لایحه را به مجلس فرستادند چگونه آن پولی را که برای همترازی یا همسان‌سازی دریافتی‌های دو وزارتخانه پیش‌بینی کرده بودند، حذف شد و انتظار داشتیم که دولت در این زمینه عنایت بیشتری داشته باشد چراکه کشور را اساتید دانشگاه و دانشجویان تحصیلات تکمیلی توانستند موفقیت‌های مقتدرانه در همه عرصه‌ها حتی در سیستم دفاعی کشور و سایر  فناوری‌های پیشرفته به دست بیاورند.

آینده کشور منوط به اقتصاد دانش بنیان است

وی ادامه داد: آینده کشور منوط به این است که در عرصه حوزه اقتصاد دانش‌بنیان کار کنیم. اقتصاد دانش بنیان متکی به دانشگاه‌ها و در راس آن دانشگاه‌های وزارت علوم است. اگر نتوانیم حمایت‌های لازم از آنها را انجام دهیم، مشکل‌ساز خواهد شد و انگیزه کاری بالا و مجاهدت‌طلبانه را تحت تاثیر قرار دهد. برای اینکه بتوانیم جایگاه اقتداری خود را در دنیا بر اساس چشم‌انداز 1404 و چشم انداز دراز مدت بالا ببریم و اثرگذاری آن را در حوزه‌هایی مثل سیاست داخلی، خارجی و اقتصاد نشان دهیم ناچاریم که اقتصاد دانش‌بنیان را به کمک دانشگاه‌ها دنبال کنیم.

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: رسیدگی به وضعیت معیشتی دانشگاهیان و همسان‌سازی بین دانشگاه‌ها در جهت منافع ملی کشور است که هم عدالت برقرار می‌شود و هم اقتدار بیشتر آینده کشور را تضمین می‌کند. امیدوارم که بحث معیشتی فرهنگیان نیز با نظر دولت و مجلس از طریق نظام رتبه بندی فرهنگیان ساماندهی شود.

 
 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Sweden
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
باید تعرفه ها چندین برابر شه
ناشناس
|
United States of America
|
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
3
دکترای دامپزشک برابر با یه معلم حقوق میگیره ،قانونا باید یک ‌دکتر دامپزشک برابر با یک‌استاد دانشگاه و یک ‌پزشک درامدش باشه ،
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
0
حقوق یک هیئت علمی، با سابقه پنج ساله در ماه به پانصد دلار هم نمیرسه! در حالی که قوق همتراز وی در دانشگاه های منطقه، و نه اروپا و آمریکا و کانادا، بیش از شش هزار دلار است!
دکتر xy
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
1
مسولان فقط قانون تصویب میکنن . همترازی باید در همه نهاد ها ایجاد بشه . چه خصوصی چه دولتی. مگه قرار نبود آموزش و پرورش با وزارت علوم و ... هم تراز بشه حقوقاشون . پدر مردمو در آوردین ............. قانونایی که تصویب میکنید به درد جرز لای دیوار هم نمیخوره . دامپزشک بخش دولتی و خصوصی باید با پزشک بخش دولتی همتراز باشن .
۴۰ ساله دارید زیر ساختها رو اصلاح میکنید ؟؟؟؟ نه جانم . همون یه مقدار زیر ساختی که توی کشور وجود داشت گند زدید بهش .
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
2
چون بین سطح کار و میزان تلاش اساتید وزارت علوم و وزارت بهداشت هم تفاوت وجود داره.
اساتید ما اصلا به روز نیستند، همون جزوه ی سی سال پیش رو تدریس میکنند و فقط و فقط به فکر این هستند تا دانشجوهای بیشتری باهاشون پایان نامه بردارن و آخرش هم یه موضوع تکراری میدن و همون رو هم داده سازی میکنند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
0
3
قانون را افراد صاحب پست و مقام های کلان طوری تنظبم کردند که برخی رانت خواران توانستند فقط با چند ساعت حضور در هفته در دانشگاه ها و گرفتن حقوق حرام یک استاد تمام وقت 40 ساعت،
به سرعت مراتب استادیاری، دانشیاری و استاد تمام را با رزومه سازی جعلی و با سواری گرفتن از نوچه هایی که خودشان با پارتی بازی و اعمال نفوذ وارد دانشکده کرده اند طی کنند و باعث سرخوردگی استادان سالم که نخواستند رزومه جعلی بسازند بشوند!

اگر دلتان برای کشور واقعا می سوزد،
فکری برای این رزومه سازی جعلی افراد رانت خوار در دانشگاه ها بکنید!
نظر شما
ادامه