کد خبر: ۴۷۴۶

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی نیشابور و خراسان شمالی

 

هشدار دامپزشکی نیشابور به شهروندان در مورد خرید ماهی خوراکی زنده

 

در دوهفته اخیر دو نفر متخلف درحال عرضه ماهیان خوراکی زنده در حاشیه خیابانهای نیشابور توقیف گردیده ومقدار75کیلوگرم ماهی حرام وغیر بهداشتی ازآنها کشف ومعدوم گردیده است

دکتر جوادی نژاد رئیس شبکه دامپزشکی نیشابور با بیان این مطلب گفت:در فصول پائیز وزمستان تعدادی  افراد سود جو اقدام به فروش ماهی زنده در داخل تانکر های فلزی حاوی آب کثیف در میادین ومعابر عمومی شهر مینمایند که عرضه این ماهی های خوراکی در شرایط کاملا غیر بهداشتی بوده وگاها  بعلت کمبود اکسیژن ماهیان فوق قبل از صید در آب داخل تانکر مرده شده وبصورت حرام صید وبه شهروندان بفروش میرسد
این مسئول ضمن هشدار در مورد خطرناک بودن مصرف این ماهیان از شهروندان نیشابوری درخواست کرد  گوشت ماهی  مصرفی خود را فقط از مراکز مجاز که  عرضه کننده ماهی تازه ومنجمد بسته بندی شده هستند تهیه نمایند.

 

----------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:
6 میلیارد ریال اعتبار تب‌برفکی در خراسان شمالی اختصاص نیافت


مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی از عدم اختصاص 6 میلیارد ریال اعتبار تب‌برفکی در این استان انتقاد کرد.

دکتر مجید روحانی‌نژاد اظهار داشت: این اعتبار در راستای مبارزه با تب‌برفکی در استان پیش‌بینی و مقرر شده بود، تا از محل اعتبارات ستاد حوادث غیر مترقبه برای مبارزه با این بیماری در خراسان شمالی پرداخت شود که تاکنون محقق نشده است.
وی افزود: برای مبارزه و پیشگیری از بیماری تب‌برفکی، دامپزشکی نیاز به اعتبارات ویژه‌ای دارد، از این رو باید اعتبار لازم در این راستا دیده شود.
روحانی‌نژاد در ادامه با اشاره به فعالیت‌های دامپزشکی خراسان شمالی طی امسال از مایه‌کوبی یک میلیون و 898 هزار و 75 دام علیه بیماری شاربن در استان خبرداد و تصریح کرد: یک میلیون و 653 هزار و 598 راس از این تعداد دام سنگین و 244 هزار و 477 راس دام سنگین بوده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: شاربن یکی از بیماری‌های بین دام و انسان است که کنترل این بیماری با انجام واکسیناسیون انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه امسال 5 میلیون و 295 هزار و 455 متر مربع جایگاه‌های نگهداری دام در خراسان شمالی سمپاشی شد، تصریح کرد: این اقدام در راستای مبارزه علیه بیماری‌های دامی صورت گرفته است.
به گفته روحانی‌نژاد این فعالیت‌ها با مشارکت بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی در سطح استان محقق شده است.
وی تصریح کرد: هم‌اکنون بخش عمده‌ای از فعالیت‌های دامپزشکی استان در حوزه‌های مختلف به بخش خصوصی واگذار شده است.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در بخش دیگری از اجرایی شدن آزمایشگاه دامپزشکی استان در سفر هیئت دولت خبرداد و یادآور شد: برای ساخت این آزمایشگاه 5 میلیارد ریال اعتبار اولیه از محل اعتبارات ملی پیش‌بینی شده است.
وی گفت: آزمایشگاه مرکزی و فنی دامپزشکی خراسان شمالی در زیربنای 3 هزار متر مربع طراحی شده و در دو سال اجرا می‌شود و به بهره‌برداری خواهد رسید.
روحانی‌نژاد برآورد اعتبار مورد نیاز برای ساخت این مجموعه را 16 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: به میزان اعتبار مورد نیاز برای ساخت آزمایشگاه مرکزی و فنی استان، اعتباری نیز برای تجهیز آزمایشگاه پیش‌بینی اعتبار شده است.
وی خاطرنشان کرد: با اجرا و تکمیل این پروژه تمام آزمایش‌های مربوط به تشخیص، امور پژوهشی و تحقیقاتی بخش دامپروری در خراسان شمالی صورت می‌گیرد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی با تاکید بر اینکه این استان از قطب‌های مهم دامپروری به شمار می‌رود، یادآور شد: ساخت آزمایشگاه فنی و مرکزی دامپزشکی استان از نیازهای ضروری بوده که با پیگیری‌های انجام شده تحقق یافته است.
وی اظهار داشت: با اجرای این مجموعه، تمام آزمایشات دامپزشکی در استان صورت گرفته و از مراجعه به سایر استان‌ها بی نیاز می‌سازد.
‌آزمایشگاه مرکزی و فنی دامپزشکی خراسان شمالی در سایت اداری استان مقابل پلیس راه بجنورد اجرا می‌شود.
روحانی‌نژاد همچنین از اختصاص یک میلیارد و 700 میلیون ریال اعتبار همزمان با سفر سوم هیئت دولت به استان به منظور تجهیز و مقابله بیماری‌ها به اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی خبرداد.
بیش از نیمی از جمعیت 811 هزار نفری خراسان شمالی در روستاهای این استان به کار دامپروری و کشاورزی اشتغال دارند.

 

 

نظر شما
ادامه