کد خبر: ۴۷۶۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی مازندران، زنجان، خراسان رضوی و سمنان

 

مدیرکل دامپزشکی مازندران:
اعتبار 500 میلیون تومانی تکمیل مجهزترین آزمایشگاه دامپزشکی مازندران


مدیرکل دامپزشکی مازندران گفت: مجهزترین آزمایشگاه دامپزشکی مازندران نیاز به تامین اعتبار 500 میلیون تومانی دارد.

دکتر مجید مختاری در جلسه ستاد کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان استان مازندران اظهار داشت: کنترل و نظارت آنفلوآنزای پرندگان از سال 84 در مازندران مطرح شد.
وی تصریح کرد: نخستین مورد آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در تالاب انزلی مشاهده شد که 98مورد در سال 85 مورد مثبت داشتیم و 23مورد در واحدهای تولیدی مرغ صنعتی بوده است.
مدیر‌کل دامپزشکی مازندران با بیان اینکه در سال 89 یک مورد نوع آنفلوآنزای مثبت پرندگان در واحدهای صنعتی داشتیم، بیان داشت: 43هزار از مرغ تولیدی این شرکت معدوم شد که برای معدوم‌سازی واحد تولیدی مورد نظر با مشکلاتی مواجه بودیم.
مختاری با اشاره به اینکه بیش از 85 درصد مصوبات جلسه قبل ستاد کنترل و پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان که در هفت ماه قبل برگزار شد اجرایی نشد، بیان داشت: مصوبات جلسه قبل با توجه به اهمیت موضوع فوق حاد پرندگان توسط دستگاه‌های اجرایی جدی گرفته نشد.
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اعلام اینکه در دو نقطه از کشور آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده شد، تاکید کرد: با توجه به قطب بودن مازندران در تولید مرغ گوشتی و تامین نیاز 20 درصد مرغ کشور نیاز است که قبل از شیوع این بیماری در استان تمهیدات مناسب اندیشیده شود.
وی خواستار همکاری بیشتر فرماندران و منابع طبیعی مازندران برای کنترل و دفن لاشه پرندگان در مواقع اضطراری شد و بیان داشت: در دوره‌های قبل برای معدوم سازی لاشه مرغ‌های آلوده با مشکل مکان مواجه بودیم.
مدیر‌کل دامپزشکی مازندران خاطرنشان کرد: تمام ضرر و زیان مربوط به پاک‌سازی تولیدکننده صنعتی مرغ‌آلوده به آنفلوآنزای مرغی در استان پرداخت شد، افزود: به شرکت‌هایی که با دامپزشکی استان برای معدوم‌سازی لاشه مرغ همکاری کردند هنوز بدهکاریم.
وی با انتقاد از تولیدکنندگان مرغ مادر که اقدامی برای بیمه محصولاتشان انجام نمی‌دهند، بیان داشت: 60 درصد از واحد‌های تولید مرغ مادر محصول خود را بیمه نمی‌کنند که باید سازوکار مناسب برای تولیدکنندگان مرغ مادر اندیشیده شود.
مختاری با اعلام اینکه پرورش طیور بومی در استان زیاد شد، بیان داشت: علایم بیماری آنفلوآنزای در پرندگان بومی تا دو سال غیرقابل مشاهده است و این پرندگان در طی دو سال ناقل بیماری هستند که باید برای کنترل و فروش این پرندگان در سطح بازرا روزهای استان تمهیدات مناسبی لحاظ شود.
مختاری با اعلام اینکه مجهزترین آزمایشگاه تشخیص بیماری‌های پرندگان در استان نیاز به تامین اعتبار دارد، بیان داشت: با وجود 6 هزار میلیارد تومان سرمایه در گردش استان اختصاص 500 میلیون تومان برای راه‌اندازی آزمایشگاه دامپزشکی گام مثبتی در تشخیص به موقع بیماری‌های دامی سطح استان برداشته می‌شود.

 

------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان اعلام کرد:
کشتار بیش از 31 هزار راس دام در کشتارگاه‌های استان طی 9 ماهه امسال

 

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از دوم بهمن سال جاری، سومین مرحله مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی در سال 89 در سطح دامداری های استان آغاز می‌شود.

محمد رشید کرمی توضیح داد: این مرحله از مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی همزمان با سراسر کشور و با مشارکت بخش خصوصی در سطح کلیه شهرستان‌های تابعه تا تاریخ نهم اسفند ماه و به مدت 30 روز کاری در سطح دامداری‌های صنعتی، نیمه صنعتی و کانون‌های بیماری آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: در راستای انجام این مرحله از مایه کوبی، دامداران باید همکاری‌های لازم را انجام دهند؛ به گونه‌ای که در طول انجام واکسیناسیون از هرگونه جابه‌جایی و نقل و انتقال دام ها خودداری کرده و با گروه‌های اعزامی نیز همکاری کنند.

این مقام مسوول با اشاره به اقدامات صورت گرفته در 9 ماهه امسال در کشتارگاه‌های دام و طیور استان، عنوان کرد: در 9 ماهه امسال و در کشتارگاه‌های دام استان، 31 هزار و 528 راس دام به وزن سه میلیون و 123 هزار و 997 در کشتارگاه‌های مربوطه کشتار شد. همچنین در همین مدت 6 میلیون و 329 هزار و 549 قطعه طیور نیز به وزن 12 میلیون و 770 هزار و 663 کیلوگرم تحت نظارت اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی کشتار گردید که از این مقدار، 147 هزار و 709 کیلوگرم طیور به علت بیماری‌های مختلف ضبط و از چرخه مصرف انسانی خارج شد.

مدیرکل دامپزشکی استان تصریح کرد: در این مدت همچنین اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی استان، 16 هزار و 317 مورد از مراکز توزیع، نگهداری و عرضه فرآورده های خام دامی بازدید شد و در این بازدیدها، 10 مورد از متخلفان به دلیل تخلف های صورت گرفته به مراجع قضایی معرفی شده و 6 هزار و 656 کیلوگرم مواد خام دامی فاسد و تاریخ مصرف گذشته ضبط و معدوم شد.

کرمی یادآور شد: در 9 ماهه امسال از استان، صادرات مواد خام دامی از قبیل روده سورت شده گوسفندی، گاوی و آسیل گوسفندی جمعاً به ارزش بیش از 40 میلیارد و 564 میلیون ریال تحت نظارت بهداشتی اداره کل دامپزشکی استان به کشورهای اوکراین، مصر، عربستان، عراق و آذربایجان صادر شد.

وی در خصوص استفاده و خرید مواد خام دامی، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مواد خام دامی به خصوص ماهی از قبیل منجمد یا تازه در صورت رعایت نشدن شرایط صحیح نگهداری و عرضه غیر بهداشتی سریع فاسد می شوند و احتمال مسمومیت و آلودگی شهروندانی که از آن استفاده می کنند، وجود دارد؛ لذا مردم برای حفظ بهداشت خود از خرید مواد مذکور از افراد دست فروش جداً خودداری کنند.

 

----------------------------------------

 

آغاز مرحله سوم مایه کوبی دام های خراسان رضوی علیه تب برفکی

 

اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی با ارسال خبری، از آغاز مرحله سوم واکسیناسیون دام های استان علیه  بیماری تب برفکی از شنبه، دوم بهمن ماه سال جاری خبر داد.

مدیر کل  دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام این خبر، افزود: پیش بینی می شود در این مرحله، قسمت اعظم دام های سنگین استان به تعداد 350 هزار راس و قسمتی از دام های سبک در معرض خطر استان با جمعیتی نزدیک به یک میلیون و 500 هزار راس، تحت پوشش عملیات ایمن سازی علیه بیماری تب برفکی قرار بگیرند.

دکتر ناصر مرگان ازغدی، رویکرد این مجموعه در این مرحله را بهره گیری از توان کلیه نیروهای بخش خصوصی و دولتی برای جلوگیری از بروز بیماری دانست و اظهار داشت: در این مرحله و در راستای واگذاری امور تصدی گری به بخش خصوصی و از محل طرح توسعه پوشش خدمات بهداشتی-درمانی دام های روستایی و عشایری ، اجرای 70 درصد عملیات یادشده به بخش خصوصی واگذار شده است.

    وی افزود: مطابق دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشور، به منظور به حداقل رسانیدن احتمال گسترش بیماری توسط اکیپ های مایه کوبی، کلیه کانون های فعال بیماری در شعاع 3 کیلومتری با رعایت کلیه اقدامات بهداشتی –قرنطینه ای تحت پوشش عملیات مایه کوبی قرار خواهند گرفت.

وی ضمن تاکید بر نظارت بخش دولتی بر نحوه انجام خدمات توسط اکیپ های مایه کوب اعلام داشت: طرح مذکور، تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و گزارش دهی انجام عملیات از طریق سامانه اطلاعات جغرافیایی ((GIS  توسط شبکه های دامپزشکی شهرستان های تابعه صورت خواهد پذیرفت..

مدیر کل دامپزشکی استان با توجه به رایــگــان بودن واکسیناسیون تب برفکی برای دامداران و روستائیان استان، خاطرنشان ساخت: برابر دستورالعمل ارسالی، ‌هرگونه توزیع و عرضه غیرمجاز واکسن           تب برفکی در سطح استان از طریق مراجع قضایی و انتظامی پیگیری خواهد شد.

او مجددا تاکید نمود، با توجه به ویروسی بودن بیماری، دامداران تا حد ممکن از رفت و آمد به دامداری یکدیگر اجتناب ورزیده و محتوای حوضچه های ضدعفونی را همه روزه با مواد مناسب پر نموده و از حمل و نقل و خرید و فروش بدون ضابطه هرنوع دام، اکیداً خودداری کنند.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با توجه به حساسیت موضوع، مجدداَ  از نیروهای  انتظامی نیز خواست تا از تردد بدون مجوز دام ها در سطح راه های استان به طور کامل ممانعت به عمل آورده و موارد تخلف را به دامپزشکی منطقه گزارش کنند تا هماهنگی لازم با مراجع قضایی انجام گردد.

 

------------------------------------------

 

معاون دامپزشکی استان سمنان خبر داد:
واکسیناسیون 80 تا 90 هزار دام استان در مقابل تب‌برفکی

 

معاون فنی دامپزشکی استان سمنان خبر داد: 80 تا 90 هزار دام سبک و سنگین دامداران صنعتی و سنتی سراسر استان واکسینه می‌شوند.

دکتر "محمد سعیدی"، از برگزاری مرحله سوم واکسیناسیون تب برفکی از دوم بهمن به مدت یک‌ماه در سراسر استان سمنان خبر داد.

وی با بیان اینکه 80 هزار دام سنگین و یک‌میلیون و 358 هزار دام سبک در سطح استان وجود دارد، اظهار کرد: طرح واکسیناسیون تب برفکی در تعدادی از دام‌های سبک استان انجام شده و پیش‌بینی می‌شود در این مرحله 80 تا 90 هزار دام سنگین و سبک دامداران صنعتی و سنتی سراسر استان تحت پوشش این طرح واکسینه شوند.

دکتر سعیدی با بیان اینکه 80 نفر به مدت 30 روز در این طرح همکاری دارند، تصریح کرد: در این طرح صددرصد دام‌های سنگین استان پوشش داده می‌شوند.

وی افزود: در مدت اجرای این طرح حمل‌ونقل دام ممنوع بوده و پس از اجرای طرح طبق ضوابط قرنطینه‌ای جابه‌جایی دام مجاز می‌شود.

خاطرنشان می‌شود، بیماری تب برفکی از جمله مهمترین بیماری‌های مسری دامی است که باعث خسارات اقتصادی قابل توجهی می‌شود و در گاوهای بالغ احتمال کشندگی آن کم است اما بر اثر ایجاد میوکاردیت در دام‌های کم سن و سال، احتمال کشندگی آن بالاست.

 

 

نظر شما
ادامه