کد خبر: ۴۷۶۱۸
تعداد نظرات: ۳ نظر


مدیرکل دامپزشکی خوزستان از مشاهده کانون‌های بیماری تب برفکی در دام سنگین برخی از شهرستان‌های خوزستان خبر داد و بر لزوم انجام اقدامات کنترلی و پیشگیرانه تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» با تاکید بر ضرورت اقدامات کنترلی و و پیشگیرانه بیماری تب برفکی در دام‌های سنگین خوزستان اظهار کرد: کانون‌های بیماری تب برفکی در دام سنگین برخی از شهرستان‌های خوزستان از جمله اهواز، باغملک و دشت آزادگان مشاهده شده است.

وی افزود: با توجه به مخاطرات بهداشتی و اقتصادی شیوع این بیماری در صنعت دامداری، جهت ایمن‌سازی دام‌های استان علیه این بیماری، عملیات واکسیناسیون تب برفکی در جمعیت گاو و گوساله خوزستان با مشارکت اکیپ‌های مایه‌کوبی بخش دولتی اجرا می‌شود.

کنارکوهی با اشاره به چگونگی پیگیری و اجرای اقدامات بهداشتی و قرنطینه‌ای به منظور جلوگیری و کاهش موارد بیماری توسط دامداران، گفت: دامداران با توجه به بهادار بودن واکسن تب برفکی در دام سنگین، نسبت به خرید فوری واکسن از مراکز مجاز با هماهنگی ادارات دامپزشکی اقدام کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان توصیه کرد: از خرید و فروش و حمل و نقل دام خارج از نظارت و کنترل‌های دامپزشکی جداً خودداری و حمل و نقل هرگونه دام تنها با اخذ مجوزهای بهداشتی قرنطینه‌ای دامپزشکی انجام شود. همچنین باید از ورود افراد، به ویژه کسانی که با اماکن خرید و فروش دام، کشتارگاه‌ها و سایر دامداری‌ها ارتباط دارند به داخل محوطه دامداری جلوگیری شود.

وی ادامه داد: دامداران علاوه بر فعال کردن حوضچه‌های ضدعفونی در ورودی واحد دامداری خود از ورود افراد، وسایل نقلیه و تجهیزات متفرقه به داخل واحد دامداری جلوگیری کنند و در موارد ضروری از قبیل ورود خودرو حمل شیر و آذوقه، پس از ضدعفونی دقیق اجازه ورود داده شود.

کنارکوهی از دامداران، تولیدکنندگان و فعالان در حوزه دام درخواست کرد: با مشاهده علائم این بیماری نظیر آبریزش دهان، وجود تاول و زخم در دهان، کاهش اشتها و لنگش در دام‌ها، علاوه بر جداسازی دام‌های مبتلا از دام‌های سالم و رعایت اصول بهداشتی، نسبت به ضدعفونی مناسب دامداری خود اقدام کرده و موضوع را سریعا به اداره دامپزشکی شهرستان خود اطلاع دهند.


 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United States of America
|
۲۱:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۶
0
0
بیماری تب برفکی اغلب مناطق استان هم دام سبک و هم سنگین رو درگیر کرده ولی متاسفانه تعداد معدودی از شهرستانها قید شده . ضمنا وقتی واکسن تب برفکی رایگان نیست لطفا بفرمائید چطور کانون بیماری رو که ضرورت به اقدام فوری هست کنترل میکنید . از دامدارهای در معرض خطر و یا زیان دیده میخواهید بروند و واکسن بخرند و اونها هم اینکار رو میکنن .......................
پاسخ ها
دامپزشک بخش خصوصی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۷
دوست عزیز سلام من دامپزشک فارم هستم و اغلب در روستاها هستم . چند نکته عرض میکنم ۱-واکسن تب برفکی دام سبک رایگان است و بنظرم خوزستان خوب عمل کرده است در دام سبک مشکل وجود ندارد ۲- کانون های دام سنگین خوزستان از بسیاری از استانها کمتر است این با اطمینان عرض میکنم ۳- در مورد بهادار بودن واکسن هم عرض میکنم که الان قیمت متوسط یک گاو شیرده چقد هست کمتر از ۱۰ میلیون که نیست تا ۲۰ میلیون هم میرسد ایا زدن واکسن دزی ۶ تومان برای مصون بودن گاو از بیماری برای دامدار زیان ده هست ؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۸
0
0
باید دامدار به پول دادن برای خدمات دامپزشکی عادت کند.......تب برفکی باید پولی زده بشه چه در دام سبک چه در دام سنگین
نظر شما
ادامه