کد خبر: ۴۷۶۷۹
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

جلسه هماهنگی اقدامات کنترلی بیماری تب برفکی استان تهران با حضور «دکتر علی صفر ماکنعی» معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر سیدبهمن نقیبی» مدیرکل مبارزه با بیماریهای دامی سازمان دامپزشکی، مدیرکل دامپزشکی استان تهران و مسئولین شهرستانی در تاریخ هشتم اسفندماه درخصوص بررسی عوامل و علل وقوع بیماری تب برفکی در چند واحد دامداری استان برگزار گردید.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان تهران، در این جلسه مقرر گردید با فوریت اقداماتی از قبیل پوشش کامل واکسیناسیون، محدودیت حمل و نقل دام، برگزاری دوره های آموزشی و نصب بنرهای اطلاع رسانی در مراکز درگیر و پرتراکم انجام گیرد .

 
 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
فرزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
سلام .
همگی میدانیم سرایت این بیماری بسیار سریع صورت میگیرد و از عمده‌ترین علایم کلینیکی آن مطلع هستیم.‌ایا بهتر نبود بجای بکارگیری اقدامات کنترلی ، از تیزر مراقبت_ بررسی _ کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی استفاده میگردید.؟
هر چند این بیماری یک معضلی اقتصادی در جهان میباشد ، و Eradication آن در برخی کشورها آن هم بدلایل تدابیر خاص و الزام به رعایت بی چون و چرای موارد مربوط به این بیماری صورت گرفته است، اما از منظر این حقیر ما نیز میتوانیم ،با آگاهی و بکارگیری توانمندی‌های خود در سالیان نچندان دور شاهد دام های عاری از این بیماری مهلک اقتصادی باشیم .
دام مبتلا به FMD ضمن آلوده کردن دامهای اطرافش ،در مدت زمان کوتاهی میتواند منطقه‌ای را آلوده سازد، همین طور این ویروس قابلیت زنده ماندن را خصوصأ در سرما را داراست، به همین خاطر در ناحیه ای باقی میماند ،و در آتیه ای نا معلوم به آسانی کانونی مجدد برای بروز بیماری و آلودگی نقاط دیگر میگردد.
ویروس تب برفکی از قدرت تغییر پذیری فوق العاده ای برخوردار بوده تا آنجا که حتی در حین پاساژ دادن ویروس در سطح آزمایشگاه و سرولوژی از سویه ای به سویه دیگر تبدیل شود.
نظارت بخش دولتی در اجرای واکسیناسون ها ، خصوصأ بر عملکرد مراکز مایه کوبی ، (کالیبراسیون و مانیتورینگ ) پر اهمیت میباشد.
در راستای ارتقاء کیفیت عملیات واکسیناسیون از جمله واکسیناسیون استاندارد که نتیجه اش پیش‌گیری استاندارد خواهد بود، و ارج نهادن به عملکرد واکسیناتور ها و نیز ایجاد انگیزه و تشویق اکیپ مراکز مایه کوبی از سوی بخش نظارتی بی تردید مهار بیماری را در آن منطقه در پی خواهد داشت.

با احترام.
ناشناس
|
Canada
|
۰۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
لطفا به نظام دامپزشکی بگید اینقدر در امور مربوط به سازمان دامپزشکی دخالت نکنند مثلا چه معنایی دارد که برای شیوع تب برفکی در چند استان اقدام به تهیه دستورالعمل بهداشتی میکنند .یعنی چی؟ میخواهید بگید ماهمه کاره ایم ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
مطرح کردن پیشنهاد و اظهار نظر های کارشناسی چه ربطی به دخالت دارد.!!!!
کارشناس مبارزه تهران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۰
0
0
با سلام
در سال 1396 تعداد کانون های تب برفکی در استان تهران برابر 46 کانون بوده ولی
تا هشتم اسفند ماه امسال فقط 18 کانون تب برفکی گزار شده است یعنی 67 درصد کاهش کانون ها
در جلسه ای که معاون محترم بهداشتی برگزار کرد در استان تهران ایشان تسلط مطلق به کار دارد و ما یقین حاصل کردیم که کنترل تب برفکی فراتر از تصور مد نظر سازمان است
نظر شما
ادامه