کد خبر: ۴۷۶۸۴
تعداد نظرات: ۶ نظر


پس از انتشار گزارشی با عنوان «سرنوشت نامشخص زباله‌های دامپزشکی» در ۲۲ دی‌ماه، وزارت بهداشت جوابیه‌ای را به دفتر روزنامه جوان ارسال داشته است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روزنامه جوان، متن جوابیه به این شرح است:

براساس گزارش معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی تاکنون موردی درخصوص سپردن پسماند‌های دامپزشکی به بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه مذکور گزارش نشده است.

براساس گزارش دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز در مواردی که نحوه مدیریت پسماند‌های دامپزشکی تهدید علیه بهداشت عمومی بوده طبق ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی علیه متخلفین از مقررات، اقدام قانونی به عمل آمده است.

لازم به ذکر است، مطابق با ماده ۲۱ آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، پسماند‌های دامپزشکی به عنوان پسماند ویژه کشاورزی محسوب شده و نظارت بر آن برعهده سازمان‌های مربوطه است.



انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
خب
این نقص قانون است و بایستی پسنماندهای دامپزشکی همان طور که واقعا هم هست جزو پسماندهای پزشکی حساب شود.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
1
آفرین به وزارت بهداشت و سرعت عملش در ارائه بیانیه و فرافکنی قطعا” کسی در وزارت بهداشت در این مورد اطلاعی نداره همانطور که اطلاعی از سرانجام زباله های بیمارستانی خودش نداره و ...و همچنین استفاده از دستگاههای بخش های رادیولوژی وMRI موجود در مراکز تشخیصی یا بیمارستانهاش در ساعات غیر اداری جهت آزمایش حیوانات بیمار ارجاعی نداره خدا رو شکر که مهارت های لازم در فرافکنی ، رفع مسئولیت و پاس کاری رو در فرهنگ و بویژه رفتار مسئولین ما نهادینه شده است.
دامپزشک
|
Sweden
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
با یک استعمال به سادگی هم برای روزنامه جوان و هم وزارت بهداشت مشخص میشد که مراکز دامپزشکی با سازمان مدیریت پسماند شهرداری ها بنا به دستور اداره کل استان قرارداد بسته اند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
کدام فرافکنی؟

وقتی فانون دامپزشکی مشکل داشته باشد و خودی ها
در موقع نوشتن قانون اعتراض نکردند که آمپول و سرنگ دامپزشکی نوعی پسماند پزشکی است چه ربطی به وزارت جهادکشاورزی دارد،
آیا وزارت بهداشت مقصر است؟؟!
کارشناس سازمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
متاسفانه علیرغم برگزاری جلسات و نشسته‌ای برخی ادارات کل دامپزشکی با سازمان پسماند شهرداری و معاونین دانشگاه علوم پزشکی،به دلایل واهی از جمله آلودگی با میکروارگانیسم های مشترک بین انسان و دام،با جمع آوری زباله های عفونی درمانگاهی دامپزشکی و امحا در زباله سوز بیمارستان های انسانی یا مراکز وابسته به پسماند موافقت نمی شو(علیرغم قرارداد های فیمابین کلینیک ها با سازمان پسماند فقط سیستی باکس و اجسام تیز درون آن جمع آوری می شود)!
بهتر است آخرین بند های تعریف پسماند های پزشکی که در دستورالعمل سازمان پسماند آمده به عزيزان علوم پزشکی و شهرداری تاکید شود:
        شرح انواع پسماندهای پزشکی ویژه        1ـ پسماندهای عفونی:        پسماندهای عفونی مظنون به داشتن عوامل زنده بیماریزا (باکتریها، ویروسها، انگل‌ها یا قارچها) به مقدار و با کیفیتی که بتوانند در میزبانان حساس موجب بیماری شوند، می‌باشند. این رده شامل موارد ذیل است:        کشت‌ها و مواد نگهداری شده حاوی عوامل بیماریزای ناشی از کار آزمایشگاه،        پسماندهای ناشی از عملهای جراحی و کالبد شکافی اجساد مبتلا به بیماریهای عفونی (مانند بافتها، مواد و تجهیزاتی که در تماس با خون یا دیگر آبگونه‌های بدن بوده‌اند).        پسماندهای بیماران‌عفونی بستری‌شده در بخش جداسازی(1) (مانند مواددفعی، پانسمانهای زخمهای جراحی یا عفونی، لباسهای آلوده به خون انسان یا دیگر آبگونه‌های بدن)،        پسماندهایی که در تماس با بیماران عفونی همودیالیز شده‌باشند (مانند تجهیزات دیالیز ازجمله لوله‌گذاری و فیلترها، حوله‌های یکبارمصرف، گان، پیش‌بند، دستکش و لباس آزمایشگاه)،        جانوران آزمایشگاهی آلوده.        هرنوع اسباب یا مواد دیگری که در تماس با اشخاص یا جانوران آلوده بوده‌اند.        توجه: « اجسام تیز و برنده»ی آلوده نیز یک زیر مقوله پسماندهای عفونی‌اند اما در این ضوابط جداگانه شرح داده ‌می‌شوند.    
    کشت‌ها و مواد نگهداری‌شده بشدت آلوده‌کننده بوده و شامل عوامل بیماریزای عفونی بوده، پسماند کالبد شکافی‌ها، اجساد جانوران، و دیگر پسماندهایی که به آنها تلقیح شده و آلوده شده‌اند، یا در تماس با این گونه عوامل بیماریزا بوده‌اند « پسماندهای بشدت آلوده کننده» نامیده می‌شوند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۰۹
0
0
از ماست که بر ماست!
آن دنیا پرستانی که دکتر دامپزشک بودند و دامپزشکی و پسماندهای عفونی دامپزشکی را کشاورزی؟؟! تعریف کردند مسبب نابسامانی های فعلی هستند.
نظر شما
ادامه