کد خبر: ۴۷۶۹۲
 
 

«دکتر صدراله دهقان» دامپزشک است و در حوزه تخصصی دامداری و کشاورزی فعالیت دارد. هدفش از کاندیداتوری برای شرکت در نهمین دوره انتخابات اتاق بازرگانی فارس را مسائل و مشکلات موجود در رفت و آمد به اتاق بازرگانی فارس عنوان و اظهار کرد: هر زمان که اعضای اتاق در صورت ضرورت به این نهاد مراجعه می‌کردند، کسی پاسخگو نبود، در حالی که در بسیاری از اتاق‌های بازرگانی سایر استان‌ها دبیری در اتاق حضور دارد که تمام امور را پیگیری و نتیجه را اعلام می‌کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دنیای اقتصاد، به گفته وی کسانی که در اتاق بازرگانی فارس مسوولیت داشتند هم عضو هیات نمایندگان بودند هم مسوولیت اجرایی داشتند و دو نفر که یکی رییس و دیگری نایب رییس بودند باید تمام کارها را انجام می‌دادند.

این فعال اقتصادی حوزه کشاورزی که جزو اولین گروهی است که مرغ گرم را از ایران به قطر صادر کرده‌اند، بیان کرد: اتاق بازرگانی که پارلمان بخش خصوصی است نباید کپی‌برداری از ادارات دولتی باشد و مثل آنها برخورد کند بلکه باید امور تجار و بازرگانان را در امر صادرات و واردات تسهیل و تسریع کند و اگر بنا بود مثل بخش دولتی کار کند که نیازی به ایجاد اتاق بازرگانی نبود!

دهقان که عضو اتحادیه صادرکنندگان محصولات کشاورزی استان است، به جلسه‌ای که در خصوص عملکرد و روند تسهیل‌گری اتاق بازرگانی فارس در امور صادرات و واردات فعالان اقتصادی بخش کشاورزی طی چهار سال گذشته در این اتحادیه تشکیل شده اشاره و تصریح کرد: در این جلسه بحث اساسی این بود که اتاق بازرگانی در چهار سال گذشته برای بخش کشاورزی فارس چه کرده است.

وی افزود: با توجه به اینکه فارس به عنوان یک استان کشاورزی شناخته شده است و عمده صادرات این استان محصولات کشاورزی است اما باید مسائل و مشکلات حوزه کشاورزی مرتبط با بخش دولتی که باقی مانده سموم در محصولات کشاورزی، عدم رعایت استانداردهای لازم برای صادرات در امر تولید این محصولات از جمله‌ آنها است، در تعامل با جهاد کشاورزی مطرح و برای رفع این مشکلات راهکار ارائه شود.

این فعال اقتصادی حوزه کشاورزی و دامداری از عدم استفاده از نیروهای متخصص در کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی انتقاد کرد و گفت: این ضعف و مشکل عمده ناشی از انحصارطلبی موجود در اتاق بازرگانی فارس است.

دهقان با بیان اینکه محصولات تولیدی استان فارس در بخش محصولات دامی و کشاورزی در مقایسه با اغلب استان‌های دیگر از کیفیت بهتری برخوردار است، عنوان کرد: به دلیل نبود صنایع فرآوری و تبدیلی در استان این محصولات به صورت موارد اولیه به دیگر استان‌ها ارسال می‌شود و تولیدکنندگان فارس کمترین سود را از تولیدات خود دارند.

وی با ابراز تاسف از اینکه استان فارس دچار فقر شدید در زمینه لوازم بسته‌بندی و صنایع تبدیلی است، بیان کرد: با وجود اینکه فارس تولیدکننده محصولات کشاورزی است اما فرآوری این محصولات و بسته‌بندی در استان انجام نمی‌شود و یکی از وظایف اتاق این است که با سیاست‌گذاری، راهکارهای لازم را به بخش دولتی ارائه دهد تا بخش تولید تقویت شود.

دهقان با بیان اینکه اتاق بازرگانی فارس باید به قانون بازگردد، تصریح کرد: یکی از مسائلی که باعث شد انتخابات اتاق بازرگانی فارس دو روز بعد از بقیه کشور شروع شود، ایرادهایی بود که اتاق فارس داشت و لازم است ابتدا رجوع به قانون و سپس اجرای آن محقق شود و از نیروهای تخصصی در بخش‌های مختلف این اتاق استفاده شود؛ همچنین با استفاده از نظرات فعالین اقتصادی و استادان دانشگاه و حتی بخش دولتی، راهکارهایی ارائه شود که تمام استان را منتفع کند.

بررسی و ارائه راهکار و تشویق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های بخش کشاورزی در جهت ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی، افزایش بهره‌وری و حفاظت از منابع آب، خاک و محیط زیست، تشویق سرمایه‌گذاران در امور بسته‌بندی و صنایع تبدیلی کشاورزی به ویژه کالاهای صادراتی، بررسی و ارائه راهکار در جهت استانداردسازی تولیدات کشاورزی و دامی که قابلیت صادرات به کشورهای توسعه یافته را داشته باشد برخی رئوس اهداف و برنامه‌های مدنظر وی است.

 
 
نظر شما
ادامه