کد خبر: ۴۷۷۸۹
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
در پی نام بردن از دامپزشکان به عنوان منحرفان و عوامل ضدفرهنگی:
پایگاه خبری «انقلاب نیوز» ضمن انتقاد شدید از از راه‌اندازی کلینیک‌های دامپزشکی در شهر قم، از دامپزشکان به عنوان منحرفان و عوامل ضدفرهنگی نام برده بود ...
 
 

حکیم مهر: در پی انتقاد شدید پایگاه خبری «انقلاب نیوز» از راه‌اندازی کلینیک‌های دامپزشکی در شهر قم و نام بردن از دامپزشکان به عنوان منحرفان و عوامل ضدفرهنگی (اینجا)، رئیس شورای نظام دامپزشکی استان قم با ارسال جوابیه ای که نسخه ای از آن را به فرماندار قم و پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر ارسال نموده اند، به این اظهارات پاسخ گفت.

به گزارش حکیم مهر، متن این جوابیه به شرح زیر است:

به نام خدا

پدیده نگهداری حیوانات اهلی و طیور در محیط خانه ها، از دیرباز و تا چندی پیش مرسوم بوده است. مردم مرغ، خروس، گوسفند، گاو، سگ نگهبان، گربه و ... را به عنوان دارایی خانواده محسوب می کردند، اما در روند نوگرایی سبک زندگی، تولید انبوه دام و طیور طبق قوانین جاری کشور به عهده مراکز واقع در خارج از شهر گذاشته شده است.

گرچه سگ که حیوانی با داشتن استعداد های خاص می باشد، هنوز هم در فضاهای ویژه مثل سگ پلیس، سگ هلال احمر، سگ نگهبان و ... خدوم جامعه است. این حیوان مثل سایر جانداران در مسیر حیات، بیمار می شود و بیماری های مشترک با انسان نیز دارد، نیاز به نگهداری، پیشگیری از بیماری ها و مداوای تخصصی دارد و هم اکنون، هیچ شهر و روستایی از نگهداری سگ مفید، منع نشده است. گرچه احترام به احکام شرع مقدس اسلام در زمینه نگهداری این حیوان در خانه و سایر اماکن ضرورتی قابل احترام و اجتناب ناپذیر در کل جامعه مسلمانان و نه فقط در شهر قم می باشد و نام مقدس این شهر به عنوان خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی بوده و ضرورت تکریم حوزه مقدسه علمیه به عهده همه افراد جامعه اسلامی است.

نگاهی به وضعیت حاضر، نشانگر آن است که این حیوان توانسته انگیزه های خاصی را در افراد برای نگهداری خود به وجود آورد و گرایش قشر خاصی از جامعه و تغییر ذائقه آنان در نگهداری این حیوان، مسئله ای قابل بررسی و تحلیل است. در جامعه حاضر مسائلی مثل جراحی زیبایی بانوان، گرایش به غذاهای خاص فست فود و فرنگی، نوع پوشش و لباس به خصوص جوانان و نوجوانان، استفاده غیر مفید از فضای مجازی و اخیرا خرید و نگهداری حیواناتی مثل سگ، پدیده ای است که به تدریج در حال هنجار شدن و سپس تبدیل شدن به یک پدیده یا معضل فرهنگی است، اما همه این موارد، معلول علت های خاص خود است و پزشک جراح زیبایی، مالک فست فود، طراح و فروشنده لباس های غیر مرسوم و دامپزشک، در این میان نقش تاثیر گذاری ندارند؛ اما در این مسیر مرتبا در تیررس افرادی هستند که نسبت به فرهنگ متعالی جامعه حساسیت خاصی دارند. گرچه داعیه ی حفظ فرهنگ متعالی جامعه توسط آنان قابل دفاع است، اما بهتر است، این پدیده ها را عنوان یک پدیده ی ناخواسته فرهنگی – و نه شغلی – نگریست و به جای مقابله شدید با معلول ها، پیجوی علت اصلی شد و سپس مقابل علت اصلی گارد گرفت و انرژی خود را معطوف به مقابله با علت ها نمود.

سوال این است که آیا متولیان فرهنگی جامعه صلاح می دانند با معلول ها مقابله کنند یا برنامه مدون و منطقی برای مقابله با علل اساسی پیدایش این پدیده ها دارند؟

بدیهی است برای جلوگیری از پیدایش هرگونه بیماری اجتماعی، ابتدا اقدام به پیشگیری لازم است و همواره پیشگیری کم هزینه تر از درمان است. بنابراین اگر قبل از حدوث یک پدیده فرهنگی نامناسب، علت های موجد این پدیده ها شناسایی و برای مقابله با آن ها برنامه ریزی منطقی انجام گیرد، نتیجه ثمربخش تر خواهد بود.

سؤال این است که چرا یک شهروند متعادل، همگردی با یک سگ را در یک پارک با همگردی با فرزندش، همسرش، والدینش و دوستانش ترجیح می دهد؟ این امر به دامپزشک مربوط نیست و به انگیزه های فردی، بهداشت روانی، برداشت های شخصی و مسائل فرهنگی جامعه مربوط است. از این رو نیاز به فرهنگسازی داریم. ما می توانیم با تربیت صحیح ذهن جوان دختر و پسر، انگشتان وی را برای استفاده صحیح از فضای مجازی و گام های وی را برای قدم زدن صحیح در خیابان و پارک آماده کنیم تا انتخاب های مناسب و ارزشمندی را داشته باشند و منتظر آثار مثبت این برخورد عالمانه باشیم.

 بررسی های اجمالی نشان می دهد، برنامه جامع و مانع فرهنگی، برای حل اساسی مشکلات اجتماعی ضورت دارد و اکنون دامپزشک متعهد و خدوم که در محیط کار همواره در معرض شدیدترین آفات، بیماری ها و سنگینی کار می باشد، عامل و علت اصلی این پدیده شناخته شده است. انسان های تحصیل کرده، متخصص و زحمت کشی که متعهدانه در راه تامین بهداشت مواد غذایی جامعه و بستر سازی برای توسعه روش های بهینه جهت پرورش دام و طیور، پیشگیری و مداوای بیماری های مشترک انسان و دام و بیماری های حیوانات اقدام می کنند، اکنون مورد اتهام قرار می گیرند. آیا با حذف علم دامپزشکی و یا حذف دامپزشک و یا حذف مطب ها و درمانگاه های دامپزشکی در سطح جامعه به کجا خواهیم رسید؟

«بدیهی است اقدام برای هر یک از موارد بالا دستاوردی به جز توسعه شدید بیماری های حیوانات، زیان های مالی، حیثیتی و ورشستگی برای تولیدکنندگان صنعت دام و طیور نداشته و توسعه روزافزون بیماری های مشترک انسان و دام (که سالیانه باعث مرگ تعداد زیادی از هم وطنان میهن عزیزمان می شود)، ایجاد جو نامساعد بین مردم، به خاطر نحوه برخورد ناموزون با اینگونه مسائل، مهاجرت متخصصین دامپزشک به شهرهای مستعد گسترش شغل دامپزشکی، افزایش پنهان کاری ناخواسته توسط دامپزشکان و تضعیف قدرت نظارت بر عملکرد دامپزشکان حادث می شود»

راز بزرگ پیدایش پدیده هایی مثل مد گرایی، جراحی زیبایی انسان ها، گرایش به غذاهای خاص و انگیزه برای  نگهداری حیوانات، در موضوع انتقال فرهنگ ها قابل بررسی و تحلیل است، نه فضاهای شغلی خاص.

 به تعبیر زیبای مقام معظم رهبری «تهاجم فرهنگی» است که مشکل اساسی ماست و مقابله با آن به عهده متولیان امور فرهنگی جامعه است.

به نظر می رسد برای حل این گونه مشکلات راه حل هایی وجود دارد از جمله:

الف) واگذاری مسئله به کارگروه های بخش فرهنگی و بخش دامپزشکی (در سطح واحد های ذیربط) که مسئله را بررسی، تحلیل و نتیجه گیری نموده و قوانین مربوط را تصویب و برای اجرا به کل کشور ابلاغ نمایند.

ب) آموزش، که در جهان امروز برای فرهنگ سازی حرف اول را می زند. تهیه برنامه های رادیویی و تلویزیونی و تخصیص بخشی از فضای مطبوعات به مسائل و احکام شرعی و نکات بهداشتی نگهداری حیوانات خانگی پاسخگوی خوبی برای این مسئله می باشد و به جای تخریب، نقش سازنده و بسیار مطلوبی خواهد داشت و می تواند در مقوله پیشگیری از توسعه امور فرهنگی ناخواسته بسیار تاثیرگذار باشد. ما می توانیم با آموزش، فرهنگ سازی کنیم و منتظر نتیجه عالی آن نیز باشیم.

انجام پژوهش های فرهنگی روی این مسائل بسیار ثمربخش است و می تواند راهنمای خوبی برای جامعه دلسوخته فرهنگ اسلامی باشد تا به جای گارد گرفتن در مقابل معلول ها، علل اصلی و واقعی هنجارهای ناخواسته را شناسایی و تحلیل نمایند و ارزش و اعتبار دامپزشکی و دامپزشک را که «سربازان گمنام بهداشت جامعه» به شمار می روند خدشه دار نشود و بتوانند با ارائه خدمات ارزنده به جامعه اسلامی که مورد تکریم جامعه و تایید خداوند متعال باشند. انشاالله

 
 
 
انتشار یافته: ۲۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دکتر xy
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
3
...........های تندرو فرهنگ اصیل ایران رو با فرهنگ ............ یکی ندونید. همه گونه های حیوانات برای ما ارزش دارند چون نه تنها حیوانات به ما سود معنوی و مادی میرسونند بلکه اونها رو آفریده خداوند و نشانه خلقت میدونیم ۰ این فرهنگ ایران زمین بوده و خواهد بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
2
2
خودتان را زیاد خسته نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
4
بیچاره دامپزشکای قم....بیچاره دامپزشک....بزارید مردم کارشونو بکنن اینقدر سنگ جلو پاشون نندازید. واقعا حرفای خوبی زده شده تو این جوابیه دامپزشک در معرض انواع بیماری هاست یه کار سخت و پرخطر. اونوقت بهشون میگن عامل ضد فرهنگ. یه نفر که سگ داره به دامپزشک چه ارتباطی داره واقعا این که اون نشریه راجب دامپزشکا اینجوری نوشته جای تاسفه برای جامعه دامپزشکی. باید همه دامپزشکا بر علیه این نشریه اقدام کنند تا کسی جرات نکنه این جوری حرف بزنه. اون بیچاره داره کارشو میکنه درمانشو میکنه این میگه عامل ضد فرهنگیه. کسی که برای دلش یه حیوونی رو نگه میداره تقصیر دامپزشکه؟دامپزشک باید بشه عامل ضد فرهنگی. ممنون از ریاست قم که با این جوابیه دفاع کردن از همکاران عزیزی که در قم مشغول به فعالیت هستن. امیدوارم تو قم هم یه روزی دامپزشکی ارزش پیدا کنه
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
3
بسیار بسیار عالی
درود بر شعور شما
Y-s دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
2
با تشکر از قدرت قلم و جواب قاطع و حمایت شما بزرگوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
4
بسیار عالی و پر محتوا
به امید روزی که دامپزشکان این مرز بوم امنیت شغلی ایده آلی را بدست بیاورند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
4
یعنی فرمانداری هم با این قضیه مخالف بوده که یه رونوشت به اونجا داده شده؟ واقعا باید تشکر کرد از ریاست نظام استان قم همکاران ما چه در قم و چه در شهرهای دیگه باید پشتیبان داشته باشن تا بتونن راحت فعالیت کنن این همه سال درس خوندن و بعدش اینجوری...واقعا ظلمه. حرف های دل دامپزشکان همه کشور زده شده در این جوابیه که واقعا همه بدونن این شغل شریفی هست و اینجوری خطاب واقع نشه هیچ وقت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
4
کاش از این نشریه و روزنامه هم شکایت میکردن که هر چیزی رو ننویسن برای جلب مخاطب. حق نداشتن فعالیت دامپزشک رو زیر سوال ببرن و هر اتهامی رو بهش نسبت بدن. هیچ دامپزشکی قطعا تبلیغ و ترویج سگ گردانی رو نمیکنه. اینقدر مردم اخیرا از هم نوع خودشون زخم خوردن که دارن کم کم رو میارن به نگه داشتن حیوانات خانگی. اینکه مردم این تصمیم رو میگیرن هیچ ربطی به دامپزشک ندارد کار دامپزشک درمان هست. اگر مشکلشون سگ هست پس تو این شهر باید سگای نگهبان و هلال احمر و... سر بریده بشه چون سگ هستن و نجسه
ناشناس
|
Germany
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
5
2
متاسفانه بسیاری از کلینیک های دام کوچک محل شو برای افراد دارای سگ و گربه شده و همکاران با دامن زدن به این شوها در جهت جلب مشتری هستند مثل متخصصین زیبایی و این موضوع قابل حل نمیباشد
دکتر میرلاشاری
|
Turkiye
|
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
9
5
کلا بخواهیم حساب کنیم ۱۰۰نفر تو حوزه دام کوچک فعالن که می تونن بیان تو سایر رشته ها. مملکت مسلمان نیاید توش سگ بازی فرهنگ عالی بحساب بیاد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
من با جمله آخر فرمایش حضرتعالی کاملا موافقم
ولی اون آمار 100 نفر قطعا بیشتر از این اند چون خیلی ها از واردات سگ و غذای سگ و دارو و ... نون میخورند
بعد اینکه فرمودید می تونن بیان تو سایر رشته ها هم خب مستحضرید خیلی عملی نیست و مشکلات خاص خودش را داره
مشکلی که سگبازها ایجاد کرده اند بیشتر فرهنگی است تا بهداشتی و بحث بیماریهای مشترک و ...
اصولا من قدر و منزلت دامپزشکی را بیش از این میدانم که وارد این بازی مسخره و درگیری رسانه ای که عمدتا حرفهای کوچه بازار در مورد سگهاست بشه این کار متخصص امور فرهنگی میخواد نه دامپزشک
همکاران محترم شما طبق اصول علمی و اخلاقی و طبق سوگند نامه موظف به رفع آلام حیوانات هستید بیخود سلولهای خاکستری را درگیر بحثهای الکی نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
1
مطلب بسیار گویا بود
واقعا دامپزشک چه ربطی به سگ گردانی دارد
اگر یک بیماری مشترک مثل هاری به انسان انتقال پیدا کند غیر از دامپزشک کسی پاسخگو خواهد بود؟
خیلی بهتر است اول قضیه را علمی بررسی کنیم و سپس اظهار نظر نماییم
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
2
درود بر شرف دکتر عربشاهی جهت جوابیه زیبا و دندان شکن
واقعا ممنون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
4
بنظر من اینگونه صحبت ها شبیه شلاق زدن به اسب مرده است. دوست خوب من آقای دکتر عربشاهی اکنون 40 سال است که سیستم یک طرز فکر خاص را بصورت تک بعدی دنبال میکند و تمام تلاشش این استکه آنرا نهادینه کند ولی در طی این 40 سال روز بروز مردم و بویژه جوانان از این طرز تفکر دور شدند و لی این آقایان گرچه متوجه شده اند ولی خودرا به کوچه علی چپ زنده اند. منتها این امر انرژی زیادی را از جامعه گرفته است و بجای اینکه تلاش ها در جهت سازندگی باشد دنبال بحث هایی میشود که حق طبیعی هر شهر وندی میباشد.چندی پیش حراست دانشگاه به رنگ لباس یک دختر خانم گیر داده بود در صورتیکه در یک جامعه متمدن این خانم هر رنگی را که مورد علاقه اش باشد میتواند بپپوشد و هیچ انرژی صرف این حق بدیهی نمیشود. متاسفانه بدلیل بسته بودن سیستم مطبوعات این مسایل مورد بحث قرار نمیگیرند و افراد فرهیخته و کار دان هم چون مایوس شده اند برای نجات خود و خانواده ترک وطن مینمایند و همانگونه که مشاهده مینمایید بشدت در تمام زمینه ها جامعه با کمبود شدید متخصص روبرو هست. شما به تمایل خانواده ها به فرا گرفتن فرزندانشان به زبان انگلیسی توجه فرمایید برای چیست؟. دقیقا برای مهاجرت و خلاص شدن از این سیستم تک بعدی میباشد. این جامعه برای همیشه دچار معضلات عدیده اجتماعی خواهد بود چرا که از افراد کار آمد تهی شده و با مشتی دلال بیسواد هم نمیتوان مشکلات مردم را حل کرد. بنابراین مطمئن باشید این بحث ها کوچکترین تغیری در دیدگاه این آقایان در احترام به خواست و عقیده مردم نمیدهد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
3
4
آقای دکتر میرشاری
میتوانید بگویید که چرا من میتوانم در خانه گربه و یا هر حیوان دیگری نگاه دارم ولی سگ را نه؟.لطفا با منطق صحبت کنید.
دامپزشک استان قم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
2
جاداردازرئیس شجاع ومقتدرنظام دامپزشکی استان قم که باصحه سدر ازحق دامپزشکان استان،چون پدری مهربان دفاع مینماید تشکرکنیم ‌ازایشان کمترازاین توقع نداشتیم
باارزوی موفقیت برای تمام دامپزشکان کشور
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
منظور همکار گرامی "صعه صدر " باید باشد.موفق باشید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
سعه صدر سحیح است عزیزان دل.
معلم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۵
0
1
مجید دلبندم اگر املای کلمه ای را بلد نسیتید بپرسید اگر نمی پرسید سرچ کنید.سعه صدریعنی دریا دلی وسعت سینه بلند نظری
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۶
0
0
باسلام.درود بر کسی که جوابیه را تهیه نموده.زنده باد تمام دامپزشکان ایران.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
0
0
ازآن روزنامه که بهمکاران ما اهانت آشکار کرده است سوال دارم آیا یک پزشک میتواند در هنگام مرحعه مریض از دین ومرام آن سوال کند وبعد شروع بپذیرش بیمار نماید یا یک دامپزشک که کلینک حیوانات کوچک زده است به مراجعه کننده که حیوانش سگ است میتوانند بگوید سگ شمارا ویزیت نمیکنم یا شما میتوانید تدریس تشخیص ودرمان سگ را در دانشکده های دامپزشکی ملغی کنند پس این روزنامه حق ندارد بدامپزشکان علم در کار خود لقب این چنینی بدهد چون پزش ودامپزش قسم میخورند که هرمراجعه کننده بیمار را پذیرش
نظر شما
ادامه