کد خبر: ۴۷۷۹۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
نماینده کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا عنوان کرد:
«فابریزیو روسو» گفت: اگر محموله گوشتی مبتلا به بیماری تب برفکی در بندری در استرالیا کشف و مهار نمی‌شد، می‌توانست در مدت ۱۰ سال معادل ۵۰ میلیارد دلار خسارت به اقتصاد استرالیا وارد کند ...
 
 

حکیم مهر: نماینده کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا با اشاره به نمونه موفق استرالیا در جلوگیری از ورود بیماری تب برفکی و خسارت 50 میلیارد دلاری به این کشور، از تمایل اتحادیه اروپا به همکاری با ایران برای کنترل انتقال این بیماری از کریدور این منطقه به اتحادیه اروپا و خسارات ده‌ها میلیارد دلاری آن به دامداران تمام جهان از جمله منطقه اوراسیا شد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «فابریزیو روسو» نماینده کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا امروز دوشنبه درحاشیه افتتاح هشتمین نشست منطقه‌ای نقشه‌راه اوراسیای غربی درباره بیماری تب برفکی که در شیراز گشایش یافت، به خبرنگاران گفت: کمیسیون مبارزه با تب برفکی در اتحادیه اروپا با هدف جلوگیری از ورود این بیماری به کشو‌رهای عضو این اتحادیه در سازمان بهداشت جهانی دام تشکیل شده است.

روسو در مورد وظایف کمیسیون تب برفکی اتحادیه اروپا، یکی از وظایف این کمیسیون را کمک به تحقق استراتژی جهانی کنترل بیماری تب برفکی برشمرد و گفت: 10 سال پیش روسای سازمان‌های دامپزشکی کشورهای این منطقه و نمایندگان کشورهای مختلف در شیراز گردهم آمدند تا با همکاری یکدیگر برنامه‌ای برای هماهنگی و همکاری بین کشورها برای کنترل بیماری تب برفکی شکل گیرد.

نماینده کمیسیون مبارزه با بیماری تب برفکی در اتحادیه اروپا گفت: تب برفکی یکی از بیماری‌هایی است که سالانه خسارت زیادی به صورت مستقیم و غیرمستقیم به اقتصاد کشورهای جهان وارد می‌کند که پیشگیری از کاهش تولید و وارد شدن زیان به دامداران از جمله این موارد است.

وی با بیان اینکه بیماری تب برفکی خسارات غیرمستقیمی نیز به بار می‌آورد که میزان این زیان‌ها نیز بسیار بالاست، گفت: به نظر می‌رسد لازم است زمانی که کشوری موفق به کنترل این بیماری می شود، تجارب خود را در این مسیر در اختیار سایر کشورها قرار دهد تا منافع تجارت دام در تمام جهان با خطر کمتری مواجه شود.

روسو در اشاره به نمونه ای از تاثیرات مهلک و خسارت‌زای بیماری تب برفکی استرالیا را کشوری عاری از بیماری تب برفکی عنوان کرد و افزود: در اهمیت ممانعت از ورود این بیماری می توان به جلوگیری اخیر استرالیا از ورود محموله گوشتی مبتلا به بیماری تب برفکی از یکی از بنادر این کشور اشاره کرد که براساس محاسبه انجام شده، اگر این محموله در بندری در استرالیا کشف و مهار نمی‌شد، می‌توانست در مدت 10 سال معادل 50 میلیارد دلار خسارت به اقتصاد استرالیا وارد کند.

 وی به نبود آمار اطلاعاتی جامع و دقیق درباره خسارات وارده از بروز بیماری تب برفکی در بسیاری از کشورهای اوراسیا اشاره کرد و افزود: متاسفانه مطالعاتی درباره خسارت‌های این حوزه در میان اغلب کشورهای منطقه اوراسیا انجام نشده و باید کشورها سود و زیان ناشی از این بیماری را که در مسیر کنترل بیماری تب برفکی اهمیت زیادی دارد، محاسبه کنند. در این رابطه به نظر می رسد ایجاد یک بانک اطلاعاتی کامل و موثر ضروری به نظر می رسد.

روسو با بیان اینکه محاسبه سود و زیان و خسارت اقتصادی ناشی از بیماری در کشورها در برنامه ریزی‌های آینده گنجانده شده، اشاره کرد: هم اکنون هدف نخست ریشه کنی بیماری تب برفکی نیست، بلکه کنترل این بیماری مدنظر قرار دارد.

نماینده کمیسیون مبارزه با بیماری تب برفکی اتحادیه اروپا اضافه کرد: از آنجا که ایران کریدور ورود تب برفکی به کشورهای اروپایی نیز است، بنابراین کمیسیون تب‌برفکی اتحادیه اروپا مایل است که با کشورهای مانند ایران، پاکستان و افغانستان در خصوص مهار بیماری تب برفکی همکاری‌های گسترده ای ازجمله همکاری اطلاعاتی داشته باشد تا این بیماری به طور کامل در این کشورها کنترل شود.

هشتمین نشست منطقه ای نقشه راه اوراسیای غربی در زمینه بیماری تب برفکی دوشنبه 13 اسفندماه 97 با حضور روسای دامپزشکی کشورهای ایران،‌ پاکستان، ترکیه، ارمنستان، جمهوری‌ آذربایجان، گرجستان،‌ عراق، سوریه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، روسیه و نمایندگان سازمان بهداشت جهانی دام و همچنین نمایندگان سازمان خواروبار جهانی ملل متحد (فائو) در شیراز آغاز شده است که تا 15 اسفند ادامه می‌یابد.

 
 
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
1
واکسن مریال کمه برای تب برفکی چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۴
0
2
با وجود دلالهای گوشت و تمایل شدید دولت به واردات گوشت صحبت از ریشه کنی در ایران به جوک بیشتر شبیه میماند. این اروپایی ها هم خود خوب میدانند که مشکل تب برفکی در ایران غیر قابل حل است و مقایسه نمودن ایران با استرالیا اصلا منطقی نیست حالا دنبال چی هستن خدا میداند.
نظر شما
ادامه