کد خبر: ۴۷۸۰

حکیم مهر -  از بین هر 5 اسب که برای تفریح انسان‎ها نگه می‎دارند یکی دچار اضافه وزن یا چاقی است و این مسئله می‎تواند میزان بروز لنگش و سندرم متابولیک اسبان را افزایش دهد.

مطالعه‎ای که توسط محققان دانشکده دامپزشکی دانشگاه ناتینگهام انگلستان انجام شده نشان داده که میزان بروز چاقی در بین اسبان مانند جمعیت انسانی یک معضل و از فراوانی مشابه و بالایی برخوردار است. نتایج این مطالعه در نشریه Veterinary Record منتشر شده است.

در این مطالعه 500 اسبدار درنظرگرفته شدند که هیچیک از آنان اسب را برای مسابقه، سوارکاری و غیره نگهداری نمی‏کردند و صرفاً برای تفریح شخصی اسب داشتند. از این تعداد که پرسشنامه بین آنان توزیع شده بود 160 اسبدار در نظرسنجی شرکت نموده و نتایج این نظرسنجی نشان داد که از هر 5 اسب یکی مبتلا به چاقی یا اضافه وزن است.

دکتر سارا فریمن که هدایت این تحقیق دانشجویی را بعهده داشته می‏گوید : " این مطالعه یک نمای اولیه از وضعیت اسب‎های انگلستان را ارائه داد و هشداری به صاحبان اسب‎ها هم محسوب می‎شود چرا که چاقی با بیماریهای مختلفی از جمله آرتریت، لنگش و سندرم متابولیک اسبان در ارتباط است. البته لازم است مطالعات جامع‎تری در جمعیت‎های مختلف اسبان در انگلستان برای مشخص نمودن میزان چاقی بعنوان یک عامل تهدیدکننده سلامت این حیوانات انجام شود. "

در این مطالعه بر اساس پرسشی که از صاحب اسب بعمل آمده بود به وضعیت بدنی حیوان از صفر تا پنج امتیاز داده شده که امتیاز بیش از 3 ، اضافه وزن محسوب شده است.

از نظر منابع تغذیه از هر ده اسب تنها یکی از آنها از کنسانتره استفاده نمی‎کردند و مابقی از علوفه و کنسانتره تغذیه می‏شدند.

محققان این مطالعه در این بین برای آنکه تنها به پرسشنامه اکتفا نکرده باشند 15 اسب را هم بطور تصادفی از نزدیک مشاهده نموده و با امتیاز ثبت شده برای آنها مقایسه نمودند. از این تعداد هشت اسب یک امتیاز پایین‏تر از واقعیت بدنی از سوی صاحب خود دریافت کرده بودند.

 

 

نظر شما
ادامه