کد خبر: ۴۷۸۷۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

عضو هیئت علمی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از تدوین کتابی با موضوع تاریخچه تشخیص بیماری های دامی در موسسه رازی خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، «دکتر محمدحسن حبل الورید» درباره کتاب «تاریخچه تشخیص بیماری های دامی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از بدو تاسیس تا کنون» گفت: انگیزه جمع آوری مطالب این کتاب نشان دادن نتایج تلاش ها و زحمات پیشکسوتان و بزرگان ما در موسسه رازی در طول سال ها خدمت دلسوزانه در عرصه سلامت و بهداشت دام و طیور کشور است.

وی با بیان اینکه جمع آوری مطالب این کتاب کاری زمانبر بود و دو سال طول کشید، یادآور شد: گرچه موسسه رازی سال 1303 تاسیس شد و فعالیت هایش را از همان موقع آغاز کرد اما تا سال 1330 که گزارش های سالانه این موسسه منتشر شد، منابع چندانی در دسترس نبود و گزارش های سالانه که بسیار جامع بود و حتی جزئی ترین فعالیت بخش های مختلف موسسه را هم در برمی گرفت، منبع اصلی این کتاب شد.

رئیس بخش آسیب شناسی موسسه رازی اضافه کرد: باتوجه به اینکه هدف این کتاب جمع آوری نخستین موارد تشخیص بیماری ها در موسسه رازی بود به منابع دیگری غیر از گزارش های سالانه نیاز داشتیم به همین علت از چند جلد کتاب منتشر شده توسط وزارت جهاد کشاورزی وقت، همینطور کتابی در زمینه مایکوپلاسماها از مرحوم دکتر سهراب رئیس وقت بخش تشخیص بیماری های طیور موسسه رازی استفاده کردم اما بیشترین اطلاعات مربوط به بیش از دهه 30 و سال های نخست تاسیس موسسه، از کتاب "بررسی ناخوشیهای ساری دام در ایران" که دکتر لویی دلپی در سال 1317 به نگارش درآورده بود، استخراج شده است.

عضو هیئت علمی موسسه رازی، با بیان اینکه تحقیقات انجام شده در این موسسه منبع و مرجع تحقیقات گسترده دیگری قرار گرفته است، تاکید کرد: بزرگان ما در طول بیش از 9 دهه از عمر موسسه رازی، خدمات ارزشمندی در بخش پزشکی و دامپزشکی انجام داده اند و کتاب حاضر کمک می کند  نسل جدید و دامپزشکان جوان علاقه مند به تاریخچه بیماری ها، با این خدمات گسترده آشنایی پیدا کنند.

وی تصریح کرد: اگر امروز بیماری های خطرناک دامی مانند طاعون گاوی در کشورمان ریشه کن شده حاصل مرارت و زحمات فراوان گذشتگان بوده که با تحقیقات گسترده و تولید واکسن های مورد نیاز سایه این بیماری ها را از کشور دور کردند و باید قدردان تلاش این بزرگان بود.

گفتنی است؛ کتاب "تاریخچه تشخیص بیماری ها دامی در موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از بدو تاسیس تا کنون"، شامل فعالیت ها و خدمات موسسه رازی در بخش تشخیص بیماری ها از سال 1303 تا کنون و در سه فصل "تاریخچه تاسیس موسسه رازی"، "اهداف تحقیقات دامپزشکی" و "تاریخچه تشخیص بیماری های دامی" توسط دکتر محمد حسن حبل الورید عضو هیئت علمی این موسسه گردآوری و تدوین شده است.

این کتاب اردیبهشت 1398 همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب توسط انتشار موسسه رازی، رونمایی خواهد شد.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
0
احسنت
درود یر دکتر حبل الورید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
0
خدا قوت. خیلی کار خوب و به جائی بود. جاش خیلی خالی بود.
دکتر اسماعیل صالحی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
درود بر دکتر حبل الورید. کارهای بزرگ از افراد بزرگ برمی آید. عالی
نظر شما
ادامه