کد خبر: ۴۷۸۷۷
 
 

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان ضمن اعلام آمار تولید گوشت قرمز و سفید در 11 ماهه امسال از صدور پروانه برای یک شرکت تولیدکننده داروهای پروبیوتیک در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مرآت، «دکتر محمد سعیدی» مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با اعلام این خبر که در یازده‌ماهه امسال بیش از 6 هزار و 700 تن گوشت قرمز در 5 کشتارگاه استان تولید شده است، اظهار داشت: از این میزان، 10486 کیلوگرم گوشت، بیمار و غیرقابل مصرف بوده که به دلایل مختلف ضبط و از چرخه مصرف خارج شده است.

سعیدی افزود: کشتار استان سمنان معادل 112 هزار و 851 رأس دام سبک و سنگین و شترمرغ بوده است.

وی میزان تولید گوشت سفید در کشتارگاه‌های استان را 18 میلیون و 686 هزار و 896 کیلوگرم عنوان کرد و گفت: تعداد طیور کشتارشده 10 میلیون و 381 هزار و 609 قطعه پرنده بوده که از این میزان بیش از 144 هزار و 794 کیلوگرم لاشه آلوده، بیمار و غیرقابل مصرف ضبط شده است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در پاسخ به پرسشی در ارتباط با باقی‌مانده آنتی‌بیوتیک در لاشه پرندگان کشتاری، با بیان این که در سال 97، در 11 مرحله از 218 واحد مرغداری گوشتی که حدود 60 درصد واحدهای فعال را تشکیل می‌دهند، یکهزار و 90 مورد نمونه‌برداری و پایش وجود آنتی‌بیوتیک در لاشه طیور انجام شده است گفت: افزون بر این در سال 97، در جریان 16 مورد توقیف محموله مرغ، آزمایش باقی‌مانده دارویی انجام شده که خوشبختانه هیچ‌یک از این آزمایش‌ها مثبت نبودند و مرغ‌ها شرایط سلامت را دارا بودند.

سعیدی در پاسخ به پرسش دیگری درباره جایگزینی داروهای پروبیوتیک با داروهای مرسومِ مورداستفاده در دامداری‌ها گفت: همکاران ما در نشست با بهره‌برداران، شرکت‌های تعاونی، تشکل‌ها و فعالین حوزه دامپروری، ضمن معرفی داروهای پروبیوتیک، کرارا توصیه‌هایی را برای این جایگزینی ارائه کرده و اقداماتی را برای هدایت واردات یا تولید این داروها به انجام رسانده‌اند؛ خوشبختانه یک شرکت با کارویژه تولید یک قلم داروی پروبیوتیک در مرحله اخذ پروانه قرار دارد.

روند استفاده از داروهای پروبیوتیک در استان رو به رشد است

وی با اشاره به آمار وجود انواع داروهای پروبیوتیک در حوزه دام و طیور در استان سمنان گفت: خوشبختانه مصرف این داروها در استان رو به رشد است.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان در پاسخ به پرسشی دیگر در ارتباط با آخرین وضعیت گورهای ایرانی، با تصریح بر این که بر اساس آخرین بازدیدی که داشتیم، گورخرها واجد شرایط سلامت بودند گفت: پس از حادثه‌ای که چندماه قبل برای گورخرها رخ داد، ما آزمایش‌های لازم را به انجام رساندیم که خوشبختانه نتیجه منفی بود و ظن بیماری از میان رفت.

سعیدی با تصریح دوباره بر این که بیماری خاصی منجر به تلفات گورهای ایرانی در حادثه چندماه قبل نشده بود گفت: در حال حاضر 9 رأس گورخر ایرانی در قرنطینه و در شرایط سالم نگهداری می‌شوند؛ انواع آزمایشات از جمله آزمایش‌های انگلی نیز از آن‌ها گرفته شده است که خوشبختانه نتیجه آزمایشات سلامتی آن‌ها را تأیید می‌کند.

شرایط نگهداری گورخرها به استانداردها نزدیک می‌شود

وی با بیان این که مقرر شده است که شرایط نگهداری گورخرها به شرایط استاندارد نزدیک شود گفت: نظارت‌های بهداشتی در حوزه تغذیه و آب نیز در حال انجام است و سازمان محیط‌زیست نیز برنامه‌هایی را در حوزه بهبود شرایط در این زمینه در دست انجام دارد.

 
 
نظر شما
ادامه