کد خبر: ۴۷۸۸۷
تعداد نظرات: ۳ نظر


مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: 15 کانون تب برفکی زمستان امسال در این استان مشاهده شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محسن شانقی» افزود: پنج کانون تب برفکی در جریان بازرسی بهداشتی از واحدهای دامی سبک و سنگین استان دی ماه، هفت کانون در بهمن و سه کانون در اسفند ماه امسال مشاهده شده است.

وی ادامه داد: 2 کانون تب برفکی در شهرستان خنداب، یک کانون کمیجان، 6 کانون شازند، چهار کانون خمین، یک کانون ساوه و یک کانون در شهرستان اراک بوده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی با یادآوری مشاهده 17 کانون بیماری تب برفکی در زمستان سال گذشته در این استان خاطرنشان کرد: شمار کانون های این بیماری در فصل زمستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی داشته است.

شانقی گفت: شمار کانون های بیماری تب برفکی در فصل زمستان هر سال به دلیل افزایش نقل و انتقال دام ها، تردد دلالان، خرید و فروش بدون مجوز دامپزشکی و فصل زایش دام های سبک در استان مرکزی و کشور روند افزایشی دارد.

وی ادامه داد: بر این اساس مرحله سوم واکسیناسیون دام های سنگین از ابتدای بهمن ماه و دام سبک از هفته پایانی دی ماه امسال در استان مرکزی آغاز و تا کنون 50 هزار راس دام سنگین و 630 هزار راس دام سبک علیه بیماری بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی انجام ضد عفونی کانون های بیماری تب برفکی برای مقابله با این بیماری را از برنامه های این اداره کل عنوان کرد و افزود: در سه ماه پایانی امسال تمامی کانون های این بیماری و واحدهای اطراف آن ها به صورت رایگان توسط اداره کل دامپزشکی این استان ضد عفونی شده است.

شانقی شهر داود آباد را تنها کانون بیماری تب برفکی در شهرستان اراک عنوان کرد و گفت: ورود دام های جدید در 2 ماه گذشته به این شهر، نگهداری دام های جدید همراه با دام های موجود، رها کردن تلفات در محیط زیست، نبود گزارش گیری بروز بیماری و تلفات به دامپزشکی، نبود دفن بهداشتی تلفات و فاصله زمانی بین 2 واکسیناسیون از جمله مهمترین عوامل شیوع این بیماری در این منطقه بوده است.

وی ادامه داد: 265 راس دام سنگین و 33 هزار و 200 راس دام سبک در فصل زمستان برای مقابله با شیوع بیماری تب برفکی در شهر داود آباد واکسینه و تمامی واحدهای آلوده این شهر با هماهنگی شهرداری به صورت رایگان ضد عفونی شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی ضد عفونی تمامی شهر داود آباد با استفاده از سه دستگاه تانکر توربو لاین را از دیگر برنامه های اداره کل دامپزشکی استان برای مقابله با بیماری تب برفکی در این شهر عنوان کرد و افزود: یکهزار و 500 لیتر مواد ضد عفونی برای گندزدایی این شهر اختصاص یافته است.

شانقی گفت: هماهنگی با شهرداری شهر داود آباد برای دفن بهداشتی لاشه ها، برگزاری نشست با دامداران و آموزش راه های پیشگیری، کنترل و مقابله با بیماری از دیگر اقدام های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با بیماری تب برفکی در شهر داود آباد بوده است.

وی، مقابله با شیوع بیماری تب برفکی را از برنامه های اولویت دار اداره کل دامپزشکی استان مرکزی دانست و خاطرنشان کرد: یک میلیون و 257 هزار راس دام سبک و 212 هزار راس دام سنگین از ابتدای سال جاری تاکنون علیه این بیماری واکسینه شده اند.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: هفت میلیون متر مکعب جایگاه دام و 646 هزار راس دام از ابتدای سال جاری با پنج هزار و 540 لیتر مواد ضد عفونی علیه بیماری تب برفکی ضد عفونی شده اند.

شانقی افزود: برگزاری نشست های آموزشی، ارسال پیامک هشدار بیماری تب برفکی به دامداران و اتحادیه ها از دیگر اقدام های اداره کل دامپزشکی استان مرکزی برای مقابله با بیماری تب برفکی بوده است.

استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است



انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناجی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
1
چند کانون بیماری وجود داشت و ما با دامپزشکی جهت نمونه برداری تماس گرفتیم ولی فرموده اند که جهت کاهش کانون ها نمونه برداری تا اطلاع ثانویه صورت نمی پذیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
1
آقاي دكتر شما ديگه چرا از بيان واقعيتها فرار ميكيند . زمستان سال 96 تعداد كانون‌ها برابر با تاريخ مصاحبه شما در 19 اسفند است. هنوز 10 روز از زمستان داريم و بيماري همچنان فعال، پس نه تنها كاهشي نداريد، بلكه بايد شاهد افزايش آن هم باشيم. البته موضوع عنوان شده توسط آقاي ناجي نيز جالب است.
ناشناس
|
France
|
۰۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
0
حتما اشتباه مکنید باباهمین دوروز پیش در همین سایت رئیس سازمان فرمودند تب برفکی کمی تا قسمتی ..... پیشگیری شده .
نظر شما
ادامه