کد خبر: ۴۷۹
6 اشتباه رایج درباره کم‌خونی
1) کم‌خونی یعنی کاهش حجم خون؟

نه! کم‌خونی یعنی کاهش تعداد گلبول‌های قرمز یا کاهش میزان هموگلوبین خون. هر کدام از این دو مورد اگر در بدن‌ ما اتفاق بیفتد، ما کم‌خون می‌شویم و نتیجه‌اش این می‌شود که نیاز بافت‌های بدنمان به اکسیژن، خوب تامین نمی‌شود.

2) اگر کم‌خونی داشتم، تا حالا فهمیده بودم

نه لزوما. «کم‌خونی خفیف» علامت ندارد و اگر لابه‌لای آزمایش‌‌های پزشکی تشخیص داده نشود، شاید آنقدر از آن بی‌خبر بمانید که کارتان به «کم‌خونی متوسط» یا «کم‌خونی شدید» بکشد و آن‌وقت، کم‌کم سر و کله‌ این علائم پیدا می‌شود: ضعف، اختلال تمرکز، تپش قلب، نفس‌نفس زدن و...

3) کم‌خونی فقر آهن مختص زنان است؟

البته در زنان شایع‌تر است، ولی مردان را هم مبتلا می‌کند. این نوع از کم‌خونی، شیوع زیادی دارد و مبتلایانش ‌باید رژیم غذایی‌شان را طوری تنظیم کنند که آهن بیشتری از مواد غذایی مورد مصرف‌ خود جذب کنند.

4) هم گوشت «آهن» دارد، هم سبزیجات؛ پس فرقی نمی‌کند کدامش را بخوریم

فرق می‌کند. آهنی که در گوشت هست، خیلی راحت‌تر و سریع‌تر جذب می‌شود ولی آهنی که در سبزیجات و میوه‌جات و حبوبات هست، جذبش در بدنمان کمتر و کندتر است.

5) چاره کم‌خونی فقر آهن فقط قرص آهن است و رژیم غذایی در درمان آن نقشی ندارد

- اگرچه دارودرمانی نقش موثری دارد، ولی رژیم‌درمانی هم بسیار مهم‌ است و تاثیر دارودرمانی را بیشتر می‌‌کند:

- کمتر چای و قهوه بنوشید و اگر چای‌خور حرفه‌ای هستید، ترجیحا کم‌رنگ و حداقل 2 ساعت بعد از وعده غذایی‌تان، بروید سراغ چای.

- تا می‌توانید، میوه و سبزی بخورید؛ مخصوصا جعفری، ریحان، شاهی، نعناع و ترخون. سبزی خوردن را با غذایتان همراه کنید و تا می‌توانید، به سوپ یا آبگوشت‌تان‌ سبزی اضافه کنید.

-‌ همراه ناهار و شامتان از نارنج یا لیموترش استفاده کنید. میوه‌های سرشار از ویتامینC را فراموش نکنید: توت فرنگی، کیوی، هندوانه، طالبی و مرکبات.

- میوه‌ها و سبزی‌ها را بهتر است حتی‌المقدور با پوست مصرف کنید؛ مثلا خیار را خوب بشویید و همان‌طور با پوست خرد کنید و بریزید توی سالاد. پیاز و لیموترش هم توی سالادتان بریزید.

- برای استفاده از میوه‌جات و سبزیجات پخته، بهتر است آنها را در قطعات درشت، خرد کرده و بخارپز کنید.

- از نان‌هایی استفاده کنید که به شیوه سنتی و بدون استفاده از جوش شیرین پخت می‌شوند.

- به جای قند و شکر، بهتر است از کشمش، توت خشک یا خرما استفاده کنید.

6) استفاده از مکمل‌های آهن برای همه مفید است؛ چه بیماران، چه دیگران

مکمل آهن برای آنهایی که دچار کم‌خونی فقر آهن هستند، قطعا مفید است اما برای همه قابل توصیه نیست؛ چون مصرف طولانی‌مدت و بی‌جهت آن ممکن است منجر به تجمع آهن در بافت‌هایی نظیر قلب و کبد شود و به آنها آسیب برساند.

 

 

نظر شما
ادامه