کد خبر: ۴۷۹۰۵
تعداد نظرات: ۷ نظر
 
 

 «اقتصادآنلاین» در گزارشی با عنوان «افزایش هزینه تولید با بوروکراسی‌های اداری بی‌قاعده سازمان دامپزشکی» نوشت:

یکی از وظایف سازمان دامپزشکی نظارت بر سلامت کشتار دام و طیور است. سازمان دامپزشکی بر اساس این وظیفه، قوانین تعریف شده و دستورالعمل‌هایی دارد که تولیدکنندگان برای حفظ سلامت جامعه ملزم به رعایت آن‌ها هستند. بحثی درباره ضرورت نظارت سازمان دامپزشکی بر سلامت دام‌ها قبل از کشتار و در حین آن وجود ندارد، اما به گفته تولیدکنندگان بوروکراسی‌های طولانی و گاهی غیر ضرور سازمان دامپزشکی موجب افزایش هزینه تولید و هدر رفت زمان شده است.

با توجه به اهمیت سلامت کشتار دام و طیور در حفظ تولید و سلامت مردم، قوانین سختگیرانه و جدی توسط سازمان دامپزشکی برای آن تدوین شده است. وظیفه ذاتی سازمان دامپزشکی کشور ایجاب می کند نسبت به حفظ سلامت غذا از مزرعه تا سفر نظارت دقیق داشته باشد، اما گاهی قوانینی که برای آن در نظر گرفته است موجب بوروکراسی‌های اداری طولانی و غیر ضرور می شود که نتیجه ای جز افزایش هزینه تولید و هدر رفت زمان تولیدکننده ندارد.

تحمیل هزینه اضافی در حین فرآیند کشتارگاه در شرایطی که سایر هزینه تولید ماننده نهاده‌های دامی افزایش چندین برابری داشته نشان از نگاه غیرکارشناسی به شرایط موجود دارد، درحالی که می توان با کوتاه کردن بوروکراسی‌های اداری و حذف بخشی از امور غیر ضرور با کاهش هزینه و زمان تلف شده در حین کشتار باری از دوش تولیدکننده حوزه دام و طیور برداشت.

به طور مثال در حوزه طیور برای کشتار بوقلمون یک تولیدکننده باید حداقل 7 تا بیش از 10 مرحله را طی کند تا امکان ارسال محصول خود را تا درب کشتارگاه داشته باشد. این روند به میزانی طولانی و بخش‌های غیر ضرور آن زیاد است که گاهی مجوزهای مربوط به یک مرحله اعتبار خود را از دست می دهد و تولیدکننده مجبور به تکرار آن است.

 «کامبیز جعفری» یکی از تولیدکنندگان بوقلمون درباره مراحل ارسال بوقلمون‌ها به کشتارگاه در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: گرفتن مجوز کشتار بوقلمون زنده روند پیچیده ای دارد که از 7 تا 10 مرحله متغیر است.

وی ادامه دارد: این روند به میزانی طولانی است که گاهی مجوزهای مربوط به یک مرحله اعتبار خود را از دست می دهد و مجبور به اخذ دوباره آن هستیم.

جعفری مراحل کشتار بوقلمون را اینگونه تشریح کرد: در مرحله اول، دامپزشک مزرعه بعد از بازید، برگه تائید سلامت گله را به صورت کتبی به شبکه دامپزشکی ارسال می کند.

در مرحله دوم، پرورش دهنده در یک نامه کشتارگاهای مختلف در استان‌ها را جهت ارسال محموله اعلام می کند.

در مرحله سوم، آزمایش خون از گله گرفته شده و به دامپزشکی شهرستان ارسال می شود.

در مرحله چهارم، دامپزشکی شهرستان نمونه آزمایش را به دامپزشکی استان ارسال می کند.

در مرحله پنجم، نتیجه آزمایش از استان به شهرستان ارسال می شود و بعد از قبول نتیجه اقدام به ارسال نامه ای برای انتقال بوقلمون‌ها به کشتارگاه می کند.

در مرحله ششم، بعد از گردش نامه در معاونت‌های مختلف سازمان دامپزشکی نتیجه آن به تهران ارسال می شود.

در مرحله هفتم، تهران پس از دریافت نامه، آن را به چند معاونت خود ارسال می کند و سپس بلامانع بودن کشتار گله را به استان مربوطه ارسال می کند.

در مرحله هشتم، استان مربوطه نتیجه را توسط قرنطینه استانی به شهرستان ابلاغ می کند و در این مرحله است که تولیدکننده می تواند مجوز بهداشتی حمل را به شرکت باربری ببرد.

در مرحله نهم، تولیدکننده با مراجعه به شرکت باربری ثبت سامانه آن را انجام می دهد. 

در مرحله دهم، پس از ثبت سامانه تولیدکننده می تواند به شهرستان خود بازگردد و برای اخذ مجوز قرنطینه ارسال به کشتارگاه اقدام کند.

در نهایت و در آخرین مرحله این روند پیچیده که به طور معمول 10 تا 15 روز به طول می انجامد، با امر عجیبی رو به رو می شود که آن پایان یافتن اعتبار خون گیری گله‌ها در مزرعه است.

این تولید کننده تاکید می کند که پایان یافتن اعتبار خون گیری گله‌ها به معنای تکرار تمامی مراحل ذکر شده است که نتیجه آن هدر رفت زمان و هزینه تولید کننده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، به نظر می رسد در شرایطی که اقتصاد کشور بیش از گذشته به تولید داخل و حفظ و پایداری آن نیازمند است، تسهیل در امور تولید کمترین کاری است که مسئولان مربوطه موظف به انجام آن هستند. کوتاه کردن بوروکراسی‌های اداری و حذف مراحل غیر ضروری موضوعی است که مسئولان بیش از گذشته باید با آن توجه کنند.

 
 
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
2
جالبه رفتم دارایی ،برای سند خونه دو هفته سردوندند گفتم ما خیلی خوبیم حالا میبینم بابا ما هم مثل بقیه مردم رو با بروکراسی کلافه می کنیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۹
0
3
سازمان با دکتران بخش خصوصی خودش هم تعامل نداره چ برسه به مردم عادی
دکتر دولتی
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
3
غذای مردم باید سالم باشد و مرجع تایید سلامت سازمان دامپزشکی است سری بهر کشور دیگر بزنید و ببینید یک گرم گوشت بوقلمون بدون اجازه دفاتر دامپزشکی میتوانید جابجا کنید یا نه ؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
4
تایید سلامت گله توسط مسوول فنی فارم و تایید نتایج ازمایشگاهی, که به نظر خیلی پیچیده یا بروکراسی هم ندارن.میخوای به این مراحلی که گفتین از خواب برخاستن تولید کننده, خروج وی از منزل, رو شن کردن خودرو,...... را اضافه کنید.
دامپزشکی در بین ادارات کمترین کاغذبازی و علافی را دارد.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
برای یک مجوز جوجه ریزی چند جا باید مراجعه بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۰
0
0
اینکه همه دستگاهها ازما بدتربروکراسی دارن نشانه موفقیت دامپزشکی نیست واینکه ادعای سازمان این هست که بیشترین قشر فرهیخته رو درخودش داره باید چابکتر عمل بنماید واینکه شعار مدیریت سازمان ازابتدا حذف دستورالعملهای دستوپاگیر بوده .بله همه جای دنیا گوشت بدقلمون همین فرایندروشاید داشته باشه ولی نه اینقدرطولانی .انتقادپذیرباشیم وبه فکرراه حل نه پاک کردن مسئله با این ادبیات
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
0
آیین نامه‌‌ها باید بومی و تعدیل شود و‌ امور خصوصی واگذار گردد.با بوروکراسی یک عده خوب دارند در میارن
نظر شما
ادامه