کد خبر: ۴۷۹۴

حکیم مهر - کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: هیچ گزارشی از ابتلای انسانی به مشمشه در کشور نداشته‌ایم.

دکتر محمد زینعلی در حاشیه یازدهمین نشست منطقه‌ای کنترل بیماری‌های قابل انتقال (بروسلوز) در همدان اظهار داشت: در ارتباط با بیماری تب مالت که یکی از بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان است در کشور از سال 88 میزان بروز این بیماری 17 در 100‌هزار نفر بوده و در کل تعداد 12‌هزار و 600 مورد در کل کشور بوده است.
وی افزود: بیماری تب مالت در مناطق غربی کشور که قطب کشاورزی و دامداری است بیشترین موارد ابتلا را دارد که از این نظر نیازمند توجه است.


کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت گفت: در وزارت بهداشت برای کنترل بیماری تب مالت سه راهکار استراتژیک داریم که در مرحله نخست آموزش جامعه و ارتقای آگاهی مردم به خصوص جامعه روستایی ماست که به عنوان اولویت مد‌نظر قرار دارد و از طریق رسانه‌ها نیز پیگیری می‌شود.
وی با بیان اینکه از دیگر راه‌های کنترل انتقال و پیشگیری از بیماری تب مالت امر هماهنگی بین بخشی بین بهداشت و دامپزشکی است، گفت: کنترل بیماری تب مالت نیاز به کنترل در دام دارد و اگر ما متوجه این قسمت باشیم که بتوانیم بیماری دام‌ها را کنترل کنیم و افزایش پوشش واکسیناسیون دامی را نیز داشته باشیم به کاهش بروز این بیماری کمک می‌کند.
زینلی به اهمیت نظام گزارش‌دهی و ثبت بیماران اشاره کرد و افزود: بخش خصوصی به ویژه پزشکان، کلینیک‌ها و آزمایشگاه‌ها در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و این نقش را تاکنون به خوبی ایفا کرده‌اند.
وی اظهار داشت: تب مالت در استان همدان از دیرباز به عنوان یک بیماری بومی مطرح بود ولی با توجه به همکاری خوب بین مرکز بهداشت و اداره کل دامپزشکی استان طی چهار سال گذشته روند این بیماری رو به کاهش بوده است.
مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت ادامه داد: در حال حاضر وضعیت بیماری تب مالت در استان همدان به 29 در 100 هزار رسیده است که جایگاه این استان طی چهار سال گذشته جزو نخستین استان‌ها در این خصوص بوده و در حال حاضر جزو هشتمین استان است که تعداد موارد را در سال گزارش می‌کند.
وی در ادامه سخنان خود در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ابتلای حیوانات باغ وحش ارم به مشمشه عنوان داشت: مشمشه در حقیقت چون یک بیماری است که از تک سمی‌ها به عنوان زئونوز قابل انتقال بین انسان و دام مطرح بوده از دیرباز در کشور ما در دام‌ها بر اساس گزارشات سازمان دامپزشکی کشور وجود داشته است.
زینعلی گفت: در حال حاضر با توجه به بحثی که در راستای کنترل بیماری مشمشه وجود دارد همکاران ما در دامپزشکی به طور کامل از موارد مشکوک در تک‌سمی‌ها نمونه‌برداری می‌کنند و با توجه به اینکه این بیماری در گذشته نیز در تک‌سمی‌ها وجود داشته است مراقبت این بیماری در سازمان به طور کامل انجام می‌شود.
وی تصریح کرد: با حمایتی که در وزارت بهداشت با توجه به تعامل با سازمان دامپزشکی از افرادی که با اینگونه دام‌های تک سمی‌ها در تماس هستند برقرار شده اقدامات کنترلی و حفاظتی با افزایش آگاهی در نحوه انتقال و پیشگیری آن بیماری مدنظر قرار گرفته است.
کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت افزود: با توجه به اینکه هیچ مورد گزارش انسانی مشمشه را در کشور نداشتیم امیدواریم با اقدامات حفاظتی مراقبان تک‌سمی‌ها مراکز نگهداری اسب و قاطر انجام می‌دهند این مورد در آینده نیز روی ندهد.
وی در پایان با اشاره به تعامل بین بخشی بیان داشت: در استان همدان با توجه به اینکه یکی از استان‌های موفق در ثبت و گزارش‌دهی تب مالت در بخش بهداشت و درمان است، شاهد کاهش موارد ابتلا بودیم.
توضیح حکیم مهر :

دکتر زینعلی فارغ‏التحصیل رشته دکترای دامپزشکی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران به سال 1371 است و دانش‎آموخته دوره MPH از دانشکده بهداشت دانشگاه تهران به سال 1375 است.
وی هم اینک به عنوان کارشناس مسئول مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی به انجام خدمت مشغول است.
زمینه فعالیت دکتر زینعلی بیشتر بر روی تب مالت ، تب خونریزی‎دهنده کریمه کنگو و سیاه زخم متمرکز است.

 

نظر شما
ادامه