کد خبر: ۴۷۹۴۰
تعداد نظرات: ۴ نظر


رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست قم گفت: مدیریت نکردن زباله و پسماند و همچنین حذف سگ‌ها از برخی مناطق این استان خطر جایگزینی و نزدیک شدن سایر سگ سانان را به همراه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «محمد رضا عابدی مقدم» روز دوشنبه درجلسه کارگروه کنترل حیوانات ناقل بیماری در سالن جلسات فرمانداری اظهار داشت: در 24 دی ماه سال جاری نامه ای از طرف مدیریت شهرک مهدیه قم مبنی بر مشاهده چندین قلاده گرگ به حفاظت محیط زیست استان ارسال شد که این سازمان به بررسی علل و عوامل حضور گرگ دراین منطقه را آغاز کرد.

وی ساختار حفاظت فیزیکی شهرک یاد شده و عدم فنس کشی و حفاظ مناسب را از عمده ترین علل ورود گرگ دانست و گفت: جمع آوری نکردن زباله و انباشت آن در سطل های فاقد درب و پوشش مناسب نیز شرایط را برای ورود گونه های وحشی فراهم کرده و برغم تذکرهای صورت گرفته هنوز اقدامی در این زمینه انجام نشده و این عاملی برای تغذیه گونه های مذکور می باشد.

وی با اشاره به حذف سگ ها از شهرک مهدیه بنا به درخواست هیات مدیره آن تصریح کرد: در نقطه ای از این شهرک که گرگ ها مشاهده شدند، هیچ سگی وجود نداشت.

رئیس اداره نظارت محیط زیست قم تصریح کرد: برای جلوگیری از ورود گرگ ها به شهرک مهدیه موضوع قرار دادن سگ های واکسینه شده و سالم برای نگهبانی دادن از سوی شهرداری و اداره کل دامپزشکی مطرح شد، ولی هیات مدیره شهرک در این مورد نیز اقدامی را صورت ندادند.

وی با بیان اینکه پس از دریافت چند نامه مردمی و همچنین درخواست دادستانی، حذف فیزیکی گرگ ها در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: گونه های وحشی موجود در شهرک مهدیه و اطراف آن فقط گرگ نیست، بلکه روباه، شغال، کفتار نیز رویت شده است.

وی اضافه کرد: کفتار حیوان مفیدی است، و به علت لاشه خوار بودن رفته گر طبیعت نامیده می شود، و اگر لاشه کافی فراهم باشد، هیچ گونه حالت تهاجمی و پرخاشگرانه را از خود بروز نمی دهد.

رئیس اداره نظارت محیط زیست قم تصریح کرد: فضای باز موجود بین بلوار مرجعیت و شهرک مهدیه اکوسیستم خوبی را برای جانوران وحشی مهیا کرده است، و در گذشته نیز این وضعیت را داشته به نحوی که شب ها هیج کس از آن تردد نمی کرده است.

عابدی خاطر نشان کرد: پس از بی نتیجه ماندن اقدام ها برای معدوم کردن گرگ ها، با مجوز سازمان حفاظت محیط زیست کشور یک تیم مجرب از استان خراسان رضوی به قم آمدند، که با تلاش آنها در 13 بهمن دو قلاده گرگ با سلاح شکاری هدف قرار گرفت که یک مورد آن در جا تلف، و دیگری نیز که زخمی بود دو روز بعد در محدوده پردیسان از پا درآمد و لاشه آن نیز به دلیل فساد شدن برای مسائل علمی و پژوهشی قابل استفاده نبود.

وی با بیان اینکه از این دو قلاده گرگ معدوم شده یک لاشه برای انجام تاکسیدرمی به مشهد منتقل شد، افزود: در 24 بهمن نیز بار دیگر از این اکیپ دعوت به عمل آمد، و یک قلاده گرگ دیگر نیز با اسلحه شکاری هدف قرار گرفت و تلف شد.

عابدی بیان داشت: پس از معدوم سازی این چند قلاده گرگ، نامه دیگری مبنی بر مشاهده تعدادی گرگ در بوستان های الغدیر و جوان دریافت کردیم، و مشخص شد، گرگ ها به دنبال تیراندازی صورت گرفته در شهرک مهدیه و ناامن شدن آن به سمت این بوستان ها آمده اند.

وی با اشاره به مشاهده پنج قلاده گرگ در این مکان ها، افزود: به علت شرایط خاص و همچنین حضور مردم در این دو بوستان حتی در ساعت های شب، تاکنون هیچ گونه امکان تیراندازی وجود نداشته است

رئیس اداره نظارت محیط زیست قم با اشاره به پخش لاشه گوسفند در ورودی بوستان الغدیر گفت: عوامل یگان حفاظت محیط زیست قم فردی را شناسایی کردند، که هر شب ساعت 21 اقدام به توزیع لاشه در مکان مذکور می کند.

وی افزود: این کار شرایط ورود بیش از حد سگ ها و همچنین سایر گونه های وحشی را فراهم نموده، و به نوعی ایجاد همزیستی مسالمت آمیز بین گرگ، شغال و سگ منجر شده است.

این مقام حفاطت محیط زیست قم با تاکید بر اینکه زنگ‌ خطر برای نزدیک شدن گونه های وحشی به شهر قم به صدا درآمده است، گفت: سگ‌ ها حیوان هایی قلمرو طلبی هستند و اگر سگی به درستی مدیریت و تربیت شده باشد، گرگ و دیگر گونه های وحشی به راحتی امکان ورود پیدا نمی کنند، به همین علت علاوه بر مدیریت پسماند، باید از حذف و معدوم نمودن سگ ها نیز خودداری کنیم، و به شکل حساب شده زمینه حضور این حیوان ها را برای ممانعت از جایگزینی سایر گونه های وحشی فراهم کنیم

 


انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
پناهی
|
United States of America
|
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
2
متاسفانه اونها سگ گرگ هایی هستند که حاصل زادوولد کنترل نشده سگهای ولگردند که از نظر قدرت مثل گرگ و مثل سگ هم از انسان نمیترسند
دکتر حسین زاده
|
Germany
|
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
1
1
مثلی معروف است که " چو عقل نباشد جان در عذاب است " ظاهرا" این سیستم مدیریت شهرک مهدیه حاضر به توجه و اجرای توصیه های عقلانی و تخصصی متخصصان و صاحب نظران نیستند !! و همچنان خود و دیگران را در معرض خطر و خسارت قرار داده اند و با درخواستهای غیر منطقی خود به حیات وحش و طبیعت نیز صدمه میزنند !!؟
مولاءی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
1
اداره کل "حفاظت محیط زیست" + تقدیر از شکار و برغم مشخص شدن عملکرد آنهم دعوت دوباره از تیم شکار. جالب شد، گویا همین چند وقت پیش بود که که قلاده گرگی جهت "مداوا و درمان" در بیمارستان دامپزشکی کرج بستری شده بود.
حکایت جالبیست ...
ساسان
|
Iraq
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
رئیس اداره محیط زیست حرف از برنامه کشتار گرگ میزنه!
وای به روزی ک بگندد نمک!
جهت اطلاع بیشتر این گرگ سانهایی ک میان توی شهر گرگاس هستن نه گرگ
نظر شما
ادامه