کد خبر: ۴۷۹۵۵
تعداد نظرات: ۹ نظر
مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی:
«دکتر علیرضا اکبرشاهی» افزود: در زمینه واکسیناسیون، مهم اجرای برنامه واکسیناسیون، رعایت مسائل امنیت زیستی و باور مرغداران مبنی بر این است که ویروس کماکان در گردش است ...


حکیم مهر: مدیرکل دفتر بیماری‌های طیور، زنبورعسل، کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور درعین تایید مشاهده کانون‌های طیور بومی مبتلا به آنفلوانزای پرندگان در استان‌های آذربایجان‌غربی و مازندران، از واکسینه نبودن واحدهای مبتلا به واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان خبر داد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا اکبرشاهی»، مدیرکل دفتر بیماری‌های طیور، زنبورعسل، کرم ابریشم این سازمان شامگاه دیروز دوشنبه 20 اسفند 97 گفت: طی هفته گذشته 3 کانون طیور بومی در استان آذربایجان غربی در شهرستان‌های سلماس و میاندوآب از نظر آنفلوانزای فوق حاد پرندگان شناسایی و عملیات معدوم سازی و مختومه سازی به موقع انجام شد.

وی با بیان این که در مورخ 20 اسفند 97 هم یک واحد تخمگذار 30 هزار قطعه‌ای با سن 52 هفته در آمل شناسایی شد و جزو واحدهایی است که تحت پوشش واکسیناسیون نبوده، گفت: خوشبختانه هم اکنون همه واحدهای واکسینه شده در شرایط با ثبات و ایمن هستند.

اکبرشاهی افزود: در زمینه واکسیناسیون مهم اجرای برنامه واکسیناسیون در واحدهای پولت و تخم گذار و رعایت مسائل امنیت زیستی و باور مرغداران مبنی بر این است که ویروس کماکان در گردش است و باید برنامه های ایمنی زیستی و انجام واکسیناسیون به شکل دقیق و مسوولانه انجام شود.

مدیرکل دفتر بیماری‌های طیور، زنبورعسل، کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور در مورد شرایط دسترسی مرغداران به واکسن‌ها نیز اظهارکرد: خوشبختانه در این زمینه مشکل خاصی نیست و برای سال آینده برنامه ریزی لازم برای واردات 100 میلیون دوز که در توان شرکت‌های ایرانی هست، وجود دارد.

این مقام مسوول سازمان دامپزشکی در مورد تامین سایر واکسن‌ها هم با تایید این که واکسن‌های مورد نیاز در گمرک هست، وجود برخی مشکلات ناشی از تامین ارز را تایید کرد، اما در عین حال گفت: در تلاش هستیم تا امکان ترخیص و مصرف آن‌ها را برای واحدهای مرغداری بگیریم.

اکبرشاهی با اشاره به اینکه در خصوص واکسن 'مارک' هم خوشبختانه با واردات محموله‌های اخیر و برنامه ریزی انجام شده، هیچ جای نگرانی در تامین آن وجود ندارد، تصریح کرد: در خصوص بیماری نیوکاسل هم آنچه مشهود شده، سویه جدیدی نیست و پایش‌های بررسی شده از بروز همان سویه قبلی حکایت دارد.

وی افزود: درعین حال مساله این است که به دلیل برنامه‌های متنوع واکسیناسیون که همکاران دامپزشک ما در حال اجرای آن هستند، مشخص شده است واکسن‌های الزامی مثل واکسن 'کشته' در برخی واحدها تزریق نشده و در نتیجه برخی واحدها درگیر شده اند و حتی در واحدهای واکسینه شده نیز ویروس عود کرده است.

مدیرکل دفتر بیماری‌های طیور، زنبورعسل، کرم ابریشم سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: سازمان دامپزشکی کشور برای سال آینده برنامه ملی کنترل نیوکاسل و سالمونلا را در دستور کار دارد و در این رابطه نیز جلساتی با اعضای کمیته‌های مشورتی برگزار شده است.

اکبرشاهی با بیان اینکه برنامه های پیشگیرانه الزام آور برای مرحله اول به استان‌ها ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: سازمان دامپزشکی کشور به دنبال فراهم کردن شرایط واردات و همچنین تولید واکسن‌های نسل سوم نیوکاسل به کشور است و کارهای اولیه در این زمینه انجام شده است تا جایی که یک محموله یک میلیون دوزی نسل 3 در شرف واردات برای آزمایش های فارمی هست و با اثرات مثبت و کاهش دفعات واکسیناسیون، بالتبع تردد افراد نیز در واحدها کاهش خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه در بیماری های نیوکاسل و آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، نخستین بحث مهم رعایت امنیت زیستی و اجرای دقیق برنامه های ابلاغی است، بر اطلاع رسانی سریع مرغداران جهت کمک به سازمان دامپزشکی جهت کنترل موفق بیماری‌ها تاکید کرد و گفت: در مورد بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در موج مهر تا 20 اسفند (نسبت به مدت مشابه سال گذشته) از نظر تعداد کانون 94 درصد و از نظر تعداد پرنده معدوم‌سازی شده بیماری 97 درصد کاهش داشته است.


 
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۱
0
2
مگه واکسن جلوی ابتلا رو میگیره؟
.............
پاسخ ها
دکتر xy
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
منظورشون واکسنهای آنفولانزاست که وارد کردن و به طور هدفمند در مرغداریهای مادر و ... استفاده کردند
دكتر هوشيار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
آقاي دكتر XY
واكسيناسيون هدفمند يا واكسيناسيون هركي پول داد ؟ هر وقت اومد؟هر جا شد؟
خودتون رو گول مي زنيد يا ما كلينيسين هارو يا مرغدارهاي فلك زده رو؟
با وجدان و منصف و با منطق باشيم
fh hpjvhl n;jv i,adhv
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
دکتر حدادزاده ،مدیر کل استان یزد پشت دکتراکبرشاهی چکار میکنه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
مرغ تخمگذار = کانون بومی؟؟؟!!!
................
پاسخ ها
دکتر xy
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
مرغداری تخمگذار در آمل
مرغ بومی در آذربایجان غربی
دكتر هوشيار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
2
آقاي مدير كل محترم طيور سازمان دامپزشكي
با كمال احترام و ادب خواهش مي كنم با توجه به پستي كه در آن قرار داريد كمي مسئولانه تر صحبت بفرماييد يا حتي گاهي بخدا نياز به مصاحبه نيست . در مورد فرمايشات شما مدير محترم ذكر چند نكته ضروري است:
1-فرموديد كه واحد هاي واكسينه در ثبات و ايمن هستند. بايد ديد ثبات و ايمنيت يعني چه؟ حداقل به عنوان يك مسئول مستقيم امر بايد بدانيد كه نبودن تلفات و علايم دليلي بر آلوده نبودن گله ها نيست. تعداد زيادي از فارم هايي كه بنده و همكاران ويزيت مي كنند بعد از واكسيناسيون با واكسن انفلوانزا هيچ بررسي آزمايشگاهي نشده اند. پس لطفا در ذكر كلمات و با توجه به جايگاهي كه داريد كمي دقت بفرماييد
2- تعبير فرموديد كه گله مذكور چون واكسن نخورده درگير شده است. ما در استان مازندران و ديگر استان ها تعداد زيادي مرغ مادر و تخمگذار داريم كه واكسن نخورده اند ودرگير هم نشده اند. پس اين نتيجه گيري منطقي نيست.
3-آقاي دكتر من نمي دانم اصطلاح واكسن نسل سوم را از كجا آورده ايد ولي مرغداران همين الان در مضيقه شديد همين واكسن هاي معمول هستند. برخلاف نظر شما ،وضعيت واكسن هاي طيور نه تنها خوب نيست بلكه اسف بار است .همين الان كه شما مي فرماييد "همه چي ارومه" در تعدادي از واحدها بدليل كمبود واكسن از واكسن هاي متفرقه و قاچاق استفاده مي شود.و بعضي ها هم بي خيال واكسن شده اند. اين سازي است كه بعدا صدايش بدجوري درخواهد آمد.
4- همكار محترم و جوان شما مطمئن باشيد حداقل مشكل آنفلوانزا و نيوكاسل با واكسن هاي نسل سوم كه سهل است حتي باواكسن هاي نسل دهم هم به تنهايي قابل رفع نيست.
"چشم ها را بايد شست جور ديگر بايد ديد."
لطفا در اين زمينه خيلي بيشتر تامل بفرماييد.
با احترام - دكتر هوشيار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
..................
شما گفتید واکسن در مناطق خاص و پر ریسک میزنیم تا بیماری را در کشور کنترل کنیم و با این توجیهات مملکتی رو آسیب پذیر و بیماری را اندمیک کردید. حالا هم میگویید این مرغداری های مبتلا، واکسینه نبودند! شما از واکسن دفاع می کنید یا از سیاستگذاری و استراتژی سازمان؟ از این ببعد حتما این یک روال خواهد بود که چون گله واکسینه نبوده پس بیمار شده، در صورتی که طبق اعلام سازمان قرار بود این استراتژی به کنترل و حذف بیماری و توقف واکسیناسیون منتهی شود. لذا پیشاپیش افزودن واکسیناسیون انفلوانزای فوق حاد را به جدول واکسیناسیون گله های تخمگذار و پس از آن به گله های گوشتی ، همانند واکسن h9n2 خیرمقدم عرض میکنیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۴
0
1
پس همه تقصیرها مال مرغهای بومی است که خودشان را واکسینه نکردند.
چرا مرغهای بومی حرف گوش نمی کنند؟؟؟؟
نظر شما
ادامه