کد خبر: ۴۷۹۶۹
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از نهایی شدن پروژه‌های تولید گوشت برای سال آینده در کشور خبر داد و گفت: در این راستا در برنامه میان‌مدت تا افق ۱۴۰۰، حدود ۶۰ تا ۷۰ هزار تن تولید گوشت قرمز در کشور افزایش می‌یابد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «مرتضی رضایی» در گردهمایی سراسری معاونین بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان‌ها که در سالن توسعه وزارت جهادکشاورزی برگزار شد، گفت: توسعه پرورش گاوهای دومنظوره (گوشتی و شیری)، ارائه تسهیلات و فراهم کردن بستر لازم برای افزایش جمعیت دام های سبک پربازده که اصلاح شده و چندقلوزا و دارای رشد بالایی هستند و همچنین پایه‌گذاری ورود دام‌های پایه‌پروار بخصوص گوساله در نقاط مختلف کشور از جمله پروژه‌هایی است که معاونت امور دام وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تولید گوشت قرمز در سال ۹۸ پیش بینی کرده است.

رضایی با بیان این که بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از سال ۹۳ تا امسال، چیزی حدود ۱۷ درصد جمعیت دام کشور افزایش یافته است، تصریح کرد: امسال با بارش‌های خوب پاییزه و پیش‌بینی هواشناسی برای تداوم این بارش‌ها برای بهار، سال بسیار عالی برای دام بخصوص دام روستایی و عشایری خواهد بود که ماحصل آن تولید گوشت بیشتر در سال ۹۸ است که در نیمه دوم سال وارد بازار خواهد شد.

این مسوول با بیان این که در حال حاضر کمبودی در تولید گوشت قرمز در کشور وجود ندارد، گفت: تفاوت ۲ تا ۲.۵ برابری قیمت گوشت وارداتی تنظیم بازار با گوشت داخلی عامل اصلی ایجاد صف‌های طولانی در کشور است و دولت و وزارت جهاد کشاورزی برای رفع این مشکل به دنبال این است که نزدیک به ۱۶۰ هزار تن واردات رسمی گوشت تنظیم بازار اتفاق بیفتد که عدد بسیار بزرگی است.

رضایی، شناسنامه‌دار کردن و هویت دادن به دام را یکی از الزامات توسعه صنعتی پرورش دام عنوان و اظهار کرد: تا وقتی که مطلع نباشیم چه دامی در کجا، با چه نژادی و توسط چه کسی در حال پرورش است، برنامه‌ریزی‌های ما از یک سو ابتر می‌ماند.

وی با بیان این که قانون نظام جامع دامپروری در سال ۸۸ در مجلس مصوب شد و شیوه‌نامه اجرای این طرح در سال ۹۰ ابلاغ شده است، افزود: در آیین‌نامه اجرای جابجایی دام، الزاماتی قانونی برای پیاده‌سازی این طرح برای دامداران تکلیف شده است که ظرف مدت قانونی نسبت به هویت‌گذاری دام خود اقدام کنند.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به این که حدود ۸۰ تا ۸۵ میلیون راس دام در کشور وجود دارد و بدیهی است ظرف مدت ۶ ماه یا یکسال، امکان پلاک‌گذاری استاندارد برای این دام‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: با طراحی سامانه‌ هویت‌گذاری دام در مرکز اصلاح نژاد دام، اقدام لازم نسبت به ثبت دام‌های کشور صورت می‌گیرد. در این راستا تمام الزامات طرح در حال آماده‌سازی است و شیوه‌‌نامه‌ها در حال تدوین است که امیدواریم در فرصت بیشتری نسبت به اجرای این طرح اقدام شود.

رضایی با بیان این که بخشی از گوشت تولیدی کشور یعنی حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از گوشت قرمز منشاء گوسفندی تولیدی کشور توسط عشایر تولید می‌شود، گفت: مرکز اصلاح نژاد معاونت امور دام برنامه‌های کاملی برای دام‌های عشایری دارد تا در سال ۹۸ برنامه اصلاح نژادی، بهبود تولیدات (نحوه تغذیه، مدیریت تولید مثل و …) سیستم‌‌های روستایی و صنعتی شامل دام‌های عشایری نیز شود.

به گفته وی، این بدان معنی نیست که در بخش دام عشایری کاری صورت نمی‌گیرد اما به صورت متمرکز و هدفمند برای آن دام‌ها نیز باید برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.

معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از تدارک کافی گوشت مرغ برای شب عید خبر داد و افزود: کمبودی برای عرضه گوشت مرغ در کشور وجود ندارد و برای این امر در بهمن ماه ۱۲۱ میلیون قطعه جوجه‌ریزی گوشتی صورت گرفته که برای شب عید وارد بازار می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر نیز مرغ تنظیم بازار با قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در میادین در اختیار مصرف کنندگان قرار دارد.

رضایی از برنامه‌ریزی برای تولید گوشت مرغ برای ماه مبارک رمضان نیز خبر داد و تصریح کرد: این معاونت تولید جوجه در فروردین و اردیبهشت ماه را به بیش از ۱۲۰ میلیون و ۱۲۸ میلیون قطعه می‌رساند که ثبت این میزان جوجه‌ریزی در تاریخ صنعت طیور ایران بی‌سابقه خواهد بود.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
بامزه است!
یعنی بیش از یک دام به ازای هر ایرانی. حال شما پاسخ دهید که با این وضعیت چرا انقدر گرسنه و فقیر در جامعه داریم؟!
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۲
0
0
مراکز واکسیناسیون دامپزشکی اگه تعرفه هاشون بره بالا میتونن بازوهای بسیار خوبی برای این کارباشن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
0
0
رانت خواری دلالان واردکننده های دامی در ............... عامل اصلی
بدبختی تولیدکنندگان و گرانی گوشت است
نظر شما
ادامه