کد خبر: ۴۷۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر


شهر قزوین به دلیل قرار گرفتن در محورهای مواصلاتی استان شاهد ترددهای بسیاری است و برخی از کامیون‌ها مسافرانی گران‌قیمت به مقصد استان‌های مرزی دارند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، طی پنج سال اخیر از مرکز اطلاع‌رسانی فرماندهی انتظامی استان اخبار متعددی از کشف دام قاچاق در بوئین‌زهرا و تاکستان آن‌هم با تعداد بیش از 100 رأس دام مخابره و توسط رسانه‌ها منتشر می‌شد.

نیمه نخست سال‌ جاری با توجه به افزایش قیمت گوشت دادستان وقت قزوین دستور عدم خروج دام از استان را صادر کرد که این امر اندکی در کنترل قیمت‌ها تأثیرگذار بود؛ اما در نیمه دوم سال‌جاری با جهش قیمت گوشت به بیش از 100 هزار تومان موجی از اخبار مختلف در خصوص قاچاق دام در رسانه‌ها منتشر شد.

دام‌هایی که در روز توسط دلالان خریداری می‌شوند شبانه مسافر شهرهای مرزی می‌شوند دام‌هایی که بی‌سروصدا هنگامی که من و تو در خواب هستیم مسافر خارج از کشور می‌شوند و همین امر باعث بالا رفتن قیمت گوشت می‌شود.

آنچه در ماه‌های اخیر در رسانه‌ها دیدیم و شنیدیم آن بود که دام‌ها در مرز به صورت گله و توسط سگ‌های تربیت شده برای ورود به کشورهای همسایه هدایت می‌شوند.

در نیمه دوم سال جاری واژه «دام فاقد مجوز حمل» جایگزین واژه «دام قاچاق» در اخبار منتشرشده از سوی نهادهای مرتبط شده است!

«علی شاپورزاده» معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین می‌گوید: شهرستان بوئین‌زهرا با بیش از 148 هزار رأس دام سنگین در استان رتبه نخست پرورش گاو و گوساله را به خود اختصاص داده است و شهرستان قزوین نیز با پرورش بیش از 246 هزار رأس دام قطب تولید دام سبک استان به شمار می‌رود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قزوین تعداد پروانه‌های دامداری‌های صنعتی استان را 887 واحد اعلام می‌کند و می‌افزاید: 766 واحد دارای پروانه دامداری سنتی هستند که ظرفیت تولید 36 هزار و 276 رأس دام سبک و سنگین را دارند.

دست‌های پشت پرده برای قاچاق دام

با توجه به اینکه بوئین‌زهرا قطب تولید دام استان به شمار می‌رود قاچاق دام از این شهرستان به مقصد شهرهای مرزی صورت می‌گیرد و به گفته «دکتر حمید زینالی» مدیرکل دامپزشکی استان قزوین دام‌های دامداری‌های صنعتی دارای پلاک و نشانه هستند و امکان قاچاق برای این دام‌ها تقریباً وجود ندارد و دلالان با حضور در دامداری‌های سنتی موجود در روستاها اقدام به خریداری دام و سپس قاچاق می‌کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین خاطرنشان می‌کند: اختلافات ارزی انگیزه لازم را برای دامداران و دلالان ایجاد می‌کند تا دام را با قیمت بالا به فروش برسانند و علاوه بر آن دست‌هایی در خارج از کشور نیز وجود دارد که خرید دام را به‌صورت هدفمند انجام می‌دهند.

وی تأکید می‌کند: تا سال گذشته شاهد ورود دام از سایر کشورها به ایران بودیم و تلاش دامپزشکی در راستای جلوگیری از انتقال بیماری بود که دام‌ها قرنطینه و واکسینه می‌شدند.

زینالی تشریح می‌کند: دام‌های موجود در دامداری‌های صنعتی نشانه‌گذاری می‌شوند و ورود و خروج دام مشخص است؛ اما کنترل دامداری‌های سنتی و روستایی مشکل است چراکه این نشانه‌گذاری برای آن‌ها وجود ندارد و بیشتر قاچاق دام از این دامداری‌ها صورت می‌گیرد بر همین اساس وزارت جهاد کشاورزی برای دامداری‌های سنتی برنامه پلاک‌گذاری دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان قزوین در پایان سخنان خود یادآور می‌شود: داشتن پلاک مهم نیست بلکه ثبت مشخصات در سیستم‌های دامپزشکی به جهت داشتن هویت دام مهم است.

به گفته زینالی طی دو ماه اخیر با اتخاذ برخی تدابیر از سوی مسئولان از میزان قاچاق دام کاسته شده است.

عرضه کم دام و تقاضای زیاد بازار = افزایش قیمت

«حمیدرضا دایی‌دایی» رئیس اتحادیه قصابان قزوین نیز عنوان می‌کند: عرضه کم دام و تقاضای زیاد بازار موجب افزایش قیمت گوشت قرمز شده است و متأسفانه در 1 ماه اخیر با واردات گوشت نیز همچنان قیمت آن کاهش پیدا نکرده است.

وی با اعلام کشتار روزانه 150 تا 180 گوسفند و 30 تا 35 رأس گوساله در قزوین اضافه می‌کند: قیمت لاشه گوسفندی 98 هزار تومان و قیمت گوشت گوساله مخلوط نیز برای هر کیلوگرم 88 هزار تومان است.

رئیس اتحادیه قصابان قزوین تصریح می‌کند: طی 6 ماه اخیر با توجه به قاچاق دام عرضه کاهش پیدا کرد و با توجه به اینکه برای قاچاق ممنوعیت‌هایی را در نظر گرفته‌اند ولی تأثیری در بازار شاهد نیستیم.

دایی‌دایی در پایان سخنان تأکید می‌کند: با توجه به کاهش ذخیره دام بایستی پرورش دام در دستور کار قرار گیرد تا در سال آینده افزایش تولید داشته باشیم.

بررسی 17 پرونده قاچاق دام در تعزیرات حکومتی

«محمود احمدی» مدیرکل تعزیرات حکومتی استان قزوین اظهار می‌کند: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 17 پرونده قاچاق دام در این اداره بررسی و بر اساس رأی صادره توسط مرجع قضایی ملزم به عرضه در شبکه شده است.

وی ادامه می‌دهد: تا سال گذشته پرونده‌های مرتبط با دام ماهیت قاچاق نداشته است و توسط دادگاه‌های محلی موردبررسی قرار می‌گرفت ولی از ابتدای سال‌جاری تاکنون صلاحیت رسیدگی به این پرونده‌ها به تعزیرات حکومتی واگذار شده است.

قاچاقچیان از تاریکی شب و غفلت مأموران استفاده می‌کنند

«حمیدرضا اطلس‌باف» مدیر میدان دام قزوین اظهار می‌کند: در حال حاضر قیمت گوسفند زنده ماده هر کیلوگرم 60 هزار تومان و گوسفند زنده نر هر کیلوگرم 50 تومان خریدوفروش می‌شود.

وی بابیان اینکه گوسفند ممنوعیت کمتری برای حمل‌ونقل دارد و به‌راحتی در سطح کشور جابجا می‌شود، اضافه می‌کند: قاچاقچیان از تاریکی شب و غفلت مأموران استفاده کرده و اقدام به جابجایی دام‌های سبک و سنگین و با پلاک و بدون پلاک می‌کنند.

به گفته اطلس‌باف؛ در حال حاضر دلالان برای هر کیلوگرم گوساله زنده 44 هزار تومان پرداخت می‌کنند درحالی‌که درگذشته کسی حاضر به پرداخت 20 هزار تومان هم برای گوساله نبود.

بر اساس دیده شاهدان عینی روزانه 15 کامیون دام سنگین از شهرستان بوئین‌زهرا که قطب تولید دام استان است توسط دلالان خریداری و به استان‌های هم‌جوار بارگیری می‌شوند و خریداران نیز بیشتر مشتری دام‌های با نژاد خالص و ناب هستند.

برخی آمار از افزایش 12 درصدی قاچاق دام زنده طی شش‌ماهه دوم سال خبر می‌دهد؛ دلالان دام در روز دام‌ها را خریداری کرده و شب‌ها به شهرهای مرزی منتقل می‌کنند.

سخت‌گیری واردات دام از سایر استان‌ها در مقابل قاچاق سهل از استان

«علی شفیعی» مدیر کشتارگاه دشت بره می‌گوید: وقتی قیمت گوشت افزایش می‌یابد قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و کشتار نیز کمتر می‌شود.

مدیر کشتارگاه دشت بره با بیان اینکه نسبت به سال گذشته افت 20 تا 25 درصدی و نسبت به سال 89 نیز افت 150 درصدی در کشتار را شاهد هستیم، خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر روزانه 40 تا 60 رأس گاو و 120 تا 130 رأس گوسفند کشتار می‌شود، این در حالی است که در سال گذشته 200 تا 250 رأس گوسفند کشتار می‌شد.

اگر اوضاع این‌گونه پیش رود مجبور به تعدیل نیرو می‌شویم

وی با اشاره به اینکه هزینه کارگری افزایش پیدا کرده است، ادامه می‌دهد: 120 نفر نیرو در این کشتارگاه مشغول به فعالیت هستند و اگر اوضاع و کاهش کشتار به همین منوال پیش رود تا فروردین‌ماه مجبور به تعدیل 30 تا 40 درصدی نیروهای خود خواهیم بود.

شفیعی عنوان می‌کند: دام‌های استان از سوی بوئین‌زهرا به سمت شهرهای مرزی قاچاق می‌شوند و اگر نیروی انتظامی حضوری جدی داشته باشد با کمک بسیج و سپاه می‌توان راه‌های مواصلاتی استان را کنترل کرده و از خروج دام به‌صورت قاچاق جلوگیری کنیم.

وی بابیان اینکه مسئولین باید زمان بیشتری برای نظارت‌ها صرف کنند تا شاهد چنین مشکلاتی نباشیم، اضافه می‌کند: برخی از قاچاقیان دام عنوان می‌کنند که دام‌های مربوطه را به سمت کشتارگاه می‌برند ولی این‌گونه نبوده و دام‌ها را به‌سوی مرزها می‌برند.

وی تشریح می‌کند: کشتارگاه‌ها نمی‌توانند کمبود خود را از سایر استان‌ها جبران کنند و بارها به دلیل کمبود تلاش کرده‌ایم دام موردنیاز خود را از استان‌ها از قبیل فارس و اراک وارد کنیم که سختگیری شده است ولی دام‌های استان به راحتی قاچاق می‌شوند.

شفیعی بابیان اینکه قاچاق دام هدفمند انجام می‌شود و دود آن به چشم مردم می‌رود، عنوان می‌کند: قیمت گوشت در ابتدای سال 50 تا 60 هزار تومان بود ولی در حال حاضر با رشد 120 درصدی مردم به‌ویژه اقشار کم‌درآمد را هدف گرفته است.

جلوگیری از رانت، قاچاق و فساد راهکار کاهش قیمت گوشت قرمز

«روح‌الله بیات» عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) عنوان می‌کند: آستانه تحمل جامعه در بحث هیجانات کاهش پیدا کرده است و واسطه‌گران و جریان رانت به هیجانات دامن می‌زنند.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) ابراز می‌کند: برخی جریان‌ها به رانت‌های اطلاعاتی و مرتبط با شبکه توزیع و قاچاق کالا دسترسی دارند به همین جهت کمبودهایی را در بازار ایجاد می‌کنند.

در مقابل قاچاق دام شاهد واردات گوشت و دام زنده از سایر کشورها بودیم موضوعی که مورد تمسخر کاربران فضای مجازی قرار گرفت و نوشتند: «گوسفندانی که آرزوی مهاجرت داشتند با خودرو از مرز متواری شدند و دام‌های خارجی در کمال احترام با پروازهای هوایی پای به ایران گذاشتند.» با این همه حتی واردات دام و گوشت هم مؤثر نبوده و قیمت گوشت در بازار به سه برابر افزایش یافته است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) در پایان تأکید می‌کند: با توجه به وضعیت موجود در بازار جلوگیری از رانت، قاچاق و فساد یکی از راهکارهای کاهش قیمت گوشت قرمز است.

طی تهیه این گزارش در تلاش بودیم میزان کشف قاچاق دام را از سال 93 موردبررسی قرار دهیم که به دلیل عدم همکاری نهادهای مربوطه موفق به این امر نشدیم ولی این نکته حائز اهمیت است که قاچاق دام طی سال‌های اخیر هم صورت می‌گرفت ولی مسئولان به این امر توجهی نداشتند، با این همه امروز مبارزه با رانت و فساد می‌تواند در امر مبارزه با قاچاق دام راهگشا باشد و مانع از عبور دام قاچاق به سایر کشورها شود.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۳
0
0
سخن آقای شفیعی مدیر محترم کشتارگاه دشت بره در خصوص کاهش کشتار به دلیل کاهش خرید مردم از قصابی ها و گرانی شدید گوشت،
دقیق ترین بیان مشکل است و قاجاق همانطور مقامات قضایی و انتظامی نفش اندکی را در گرانی گوشت دارد.

هشدار داده می شود که پرواربندی ها به دلیل عدم خرید گوساله و بره توسط کشتارگاه ها و نیز عدم امکان صادرات قانونی برای جبران کاهش فروش داخلی،
در حال ورشکستگی هستند و با تداوم این وضع ممکن است گوشت سال آینده به کیلویی 200 هزار تومان هم برسد!!!

مگر اینکه گوشت یارانه ای ایرانی از طریق کارت دیجبتال به سرپرسنان خانوارها اختصاص یابد.
نظر شما
ادامه