کد خبر: ۴۸۰۵۵
تعداد نظرات: ۵ نظر
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«حبیب‌الله نیکزادی‌پناه» افزود: کارشناسان ما باید در کشور مبداء گوشت وارداتی نظارت کامل داشته باشند؛ همه جای دنیا به همین شکل است و کشورها به خودشان اعتماد می‌کنند نه به جای دیگر ...

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی معتقد است که حق سازمان دامپزشکی در بودجه کشور ادا نشده است. از نظر «حبیب‌الله نیکزادی‌پناه» لازم است که نیروهای نظارت بهداشتی کشور هم در کشور مبدا‌ء و هم مقصد نظارت کافی داشته باشند و در خصوص نامه لغو نظارت بهداشتی، قطعا آقای وزیر پاسخ‌گو خواهند بود.

حکیم مهر:‌ جایگاه سازمان دامپزشکی کشور در کمیسیون کشاورزی مجلس کجاست؟

به همان اندازه که در دنیای امروز توجه ویژه به سلامت انسان‌ها می‌کنیم، بحث بهداشت و درمان دام، طیور و آبزیان نیز اهمیت دارد، کمااینکه همین چند وقت پیش دیدید که با یک سهل‌انگاری کوچک، خیلی از فارم‌های مرغداری‌ها را از دست دادیم و در یک مقطع زمانی هم با کمبود تخم مرغ، گوشت و جوجه یک روزه مواجه شدیم. تا بخواهیم دوباره این مسائل را جبران کنیم و به روال طبیعی برگردانیم، هم زمان را از دست دادیم و هم هزینه‌های سنگینی را بر مردم و دولت وارد کردیم.

دامپزشکی برای کمیسیون کشاورزی اهمیت زیادی دارد. نه تنها برای کمیسیون، بلکه دامپزشکی برای همه مردم از نظر اقتصادی، سلامت، بهداشت و درمان مهم است. ما باید توجه داشته باشیم که متاسفانه خیلی از بیماری‌ها بین انسان و دام مشترک است. ما در کمیسیون تا به حال چندین بار به بحث دامپزشکی، توجه کردن به دام و بحث تامین اعتبار برای دامپزشکی‌ بحث کرده و جلسات متعددی را برگزار کرده‌ایم. بعد از این هم پیگیر هستیم که بتوانیم دامپزشکی را به حد استاندارد جهانی برسانیم تا بیش از این دامداران ما متوجه زحمت و خدایی ناکرده مردم دچار بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نشوند.

حکیم مهر: اعتبارات سازمان دامپزشکی بستگی زیادی به تصمیمات شما در مجلس دارد. چقدر تاکنون به این مساله اهمیت نشان داده‌اید؟

مجلس که هر بودجه‌ای را دولت بیاورد، مصوب می‌کند. اما گاها می‌بینیم که بعضی از بخش‌های جامعه هم از نظر کاری و هم بهداشت و درمان مورد بی مهری قرار می‌گیرند. سازمان دامپزشکی چون وابستگی مستقیم با دام، طیور و آبزیان دارد، طبیعتا باید بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد. کمیسیون کشاورزی، کمیسیون تلفیق و خود دولت اعتباراتی را ابلاغ کردند اما من به شخصه معتقد هستم که حق سازمان دامپزشکی ادا نشده است. مخصوصا از نظر مسائل مالی که این سازمان بتواند قدرت مانور بیشتری داشته باشد و هم در مرزها و هم داخل کشور، بتواند به شکل نظام‌مند سلامت دام و طیور را تدوین کند. این مساله باعث می‌شود که مسائل و مشکلاتی که امروز می‌بینید، نداشته باشیم.

حکیم مهر: اخیرا وزیر جهاد کشاورزی طی یک نامه به رئیس سازمان دامپزشکی، بحث نظارت بهداشتی دامپزشکان ایرانی در کشورهای مبدا‌ء گوشت وارداتی را لغو کرده‌اند. ارزیابی شما از این تصمیم چیست؟

من در جریان این نامه نیستم. اما آن چیزی را که نظر شخصی خودم است،‌ این است که در هر صورت اگر واقعا جناب وزیر جهاد کشاورزی چنین دستوری دادند، حتما یک فکری را برای بهداشت و سلامت مردم کرده‌اند. کمااینکه سلامت مردم اهمیت زیادی دارد. از طرف دیگر ما مسلمان هستیم و امروز خیلی از اقلام غذایی مخصوصا گوشت را از کشورهای احتمالا غیراسلامی وارد می‌کنیم. طبیعی است که ما باید خیلی از مسائل بهداشتی و اسلامی را رعایت کنیم تا خدایی ناکرده در کشور دچار خسارات جانی برای مردم عزیز نباشیم.

حکیم مهر:‌ خب، نامه وزیر که در تناقض با بحث بهداشت است.

یقینا وزیر یا از کارشناسان دامپزشکی آن کشور یا از کارشناسان بین‌المللی کمک خواهد گرفت و خود ایشان سلامت گوشت و خوراک مردم را تضمین خواهند کرد که مردم دغدغه‌ای نداشته باشند. اما به نظر می‌رسد ما برای اینکه هم در بحث اشتغال فعال باشیم و هم منافع مردم و کشور را حفظ کنیم، می‌طلبد که نیروهای نظارتی خودمان هم در کشور مبدا‌ء و هم مقصد نظارت داشته باشند. در این زمینه قطعا آقای وزیر پاسخ‌گو خواهند بود و قطعا تصمیم قاطعی را گرفتند. من در جریان نامه آن نیستم و دلیل تصمیم ایشان را هم نمی‌دانم اما حتما از ایشان سوال خواهیم کرد که موضوع چیست. از نگاه من کارشناسان ما باید در مبدائی که گوشت را خریداری و به داخل کشور وارد می‌کنیم، نظارت کامل داشته باشند. همه جای دنیا به همین شکل است و کشورها به خودشان اعتماد می‌کنند نه به جای دیگر. ما هم باید این قضیه را پیش بگیریم و این کار بسیار مهم را انجام دهیم.

حکیم مهر:‌ ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
2
جالبه
از یه طرف میگه پیگیر هستم به سطح استانداردهای جهانی برسیم ولی از یه نامه ساده ............ اطلاعی نداره
.......................
حکیم جان بهتر بود سوالات چالشی تری می پرسیدی
مثلا چه پیگیری هایی کرده؟؟؟
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
3
سیستم دولتی دامپزشکي در حد منفی است. شما می خواهی به کجا برسانی؟
درمان ندارد!
آب در هاون کوبیدن است! .............
...........
ناشناس
|
France
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
2
استاندارد جهانی؟ شما واسه دامپزشکی در حد یه ارگان مستقل درون مرزی هم ارزش قایل نیستین بعد میخواید جهانیش کنید؟ وزیر جهاد کشاورزی تا میتونه و جا داره تیشه به ریشه دامپزشکی میزنه ......................... ما آدم بله قربان نمیخوایم. ................... بی در و پیکر ترین ارگان کشور همین دامپزشکیه ................. چرا این دخالتها در وزارت بهداشت دیده نمیشه. چون اونا از حقوقشون دفاع میکنن و چشم قربان نیستن.
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۶
0
0
چقدر دامپزشکی مظلوم و محروم است که همیشه دیگران برایش تصمیم می گیرند.
ما کس و کار نداریم منتظریم یکی از اعضاع کمیسیون کشاورزی حمایت کوچکی بکند آنرا بزرگ کنیم
همکاران عزیز جای دامپزشکان در مجلس خیلی خالیست خیلی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۷
0
0
این هم جوک جدید سال 98...
حق دامپزشکی!!!!!
استاندارد جهانی!!!!
دو روزه از خنده دل درد شدم...
نظر شما
ادامه