کد خبر: ۴۸۰۷۰

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی از نتایج نشست اعضای تیم مشورتی حیات وحش استان به منظور تعیین زمان بازگشت پلنگ تندوره به زیستگاه اصلی خبر داد.

 به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، «تورج همتی» ادامه داد: دراین نشست که ساعتی پیش با حضور کارشناسان حیات وحش، دامپزشک و یکی از مدافعین حقوق حیوانات برگزار شد، نظرات کمیته علمی مشورتی سازمان حفاظت محیط زیست و نیز پیشنهادات بیولوژیست ها ،دامپزشکان و متخصصان امر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از بررسی و تحلیل نظرات، تصمیم کمیته کارشناسی بر آن شد که پلنگ یاد شده که حسب نتایج آزمایشات دامپزشکی سلامت خود را به طور کامل به دست آورده و دارای تائیدیه سلامت است، آماده رها سازی شده و با لحاظ تمهیداتی در نیمه دوم فروردین ماه به زیستگاه اصلی خود برگردد.

 این مقام مسئول توضیح داد: به منظور کاهش خطرات احتمالی درخصوص آسیب های وارده به این پلنگ که در طول درمان در اسارت بوده است، نیمه دوم فروردین ماه که زمان زایش گونه های علفخوار است و نیز خانواده های مختلف جوندگانی همچون پایکا به عنوان طعمه مطلوب پلنگ بیشتر دردسترس این گونه قرار دارد، زمانی مناسب برای بازگشت پلنگ به منطقه خواهد بود؛ ضمن اینکه زیستگاه مورد نظر نیز پس از گذران ایام تعطیلات به آرامش و شرایط پیشین خود بازگشته و شرایط مطلوب تری را برای این گونه فراهم می آورد.

همتی با اشاره به اینکه بر اساس تجمیع نظرات و ارزیابی همه جانبه موضوع، رها سازی پلنگ در زیستگاه اصلی را بر اسارت آن ترجیح داده ایم، گفت: آنچه بر عهده متولیان حفاظت از حیات وحش بوده است، بازگرداندن سلامت حیوان است که نتایج آزمایشگاهی و فیزیولوژیکی پلنگ آن را کاملا تائید می کند ولی از لحظه ورود پلنگ به منطقه، شرایط طبیعی بر ادامه زیست آن حاکم است.

وی توضیح داد: تنازع بقا موضوعیست که همواره در طبیعت حاکمیت دارد و ما امیدواریم این پلنگ پس از بازگشت به قلمرو خود، بتواند حسب آنچه که مورد انتظار متخصصان و دامپزشکان است در پارک ملی تندوره به حیات خود ادامه دهد.

 مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی همچنین خاطر نشان ساخت : تا زمان اعلام شده برای بازگشت پلنگ به پارک ملی تندوره، این گونه در فضایی جداگانه از مرکز بازدید کنندگان باغ وحش وکیل آباد و با شرایطی خاص همچون دراختیار گذاشتن طعمه زنده و ممنوعیت کامل بازدید های انسانی نگهداری و تحت نظارت ویژه خواهد بود که این موضوع به تقویت خوی وحشی گیری این حیوان کمک خواهد کرد ضمن اینکه باتوجه به شرایط نگهداری و ماهیت زیست پلنگ و نظارت های مستمر کارشناسان و متخصصین امر درخصوص از دست رفتن خوی درندگی آن جای نگرانی وجود ندارد.

پلنگ پارک ملی تندوره در دی ماه گذشته با مشاهده رفتار نامتعارف و علائم مشکوک به بیماری به مشهد منتقل شد و دوره درمانی آن با هماهنگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان و دانشگاه فردوسی مشهد و نیز تیمی متخصص آغاز شد. 

این پلنگ هم اکنون در باغ وحش وکیل آباد در شرایط جسمی مطلوبی به سر می برد و حسب نظر دامپزشکان آماده انتقال به زیستگاه اصلی خود است.
 
 
خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه