کد خبر: ۴۸۰۸۸

رییس اداره کار و رفاه اجتماعی مهاباد با اشاره به اینکه فعالیت یکی از بزرگترین کارخانه های تولید واکسن تب برفکی کشور با عنوان «شرکت فرآورده های زیستی روناک» در این شهرستان به یک سوم کاهش پیدا کرده است، گفت: برخلاف برخی از خبرها، فعالیت این واحد همچنان ادامه دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «بارزان دانشمند» اظهار داشت: این واحد تولیدی به دلیل فروش نرفتن محصولات تولیدی خود مجبور شد تا فعالیت خود را کاهش دهد و از شمار نیروهای خود بکاهد.

وی با بیان اینکه پرونده 23 نفر از نیروهای تعدیل شده این شرکت برای دریافت حقوق بیکاری به این اداره ارسال شده است، اضافه کرد: مسوولان این شهرستان در حال پیگیری رفع مشکل این واحد تولیدی هستند تا در اسرع وقت به ظرفیت تولید سابق برگردد.

مدیر فنی شرکت فرآورده های زیستی روناک مهاباد نیز اظهار داشت: این واحد تولیدی هم اکنون با مشکلاتی چون کمبود مواد اولیه و واردات محصولات مشابه خارجی واحدها مواجه است.

مسعود نویدی افزود: این امر باعث شده تا میزان فعالیت این شرکت از سه شیفت کاری به یک شیفت کاهش پیدا کند و همین امر موجب تعدیل نیرو شده است.

وی اضافه کرد: استفاده از محصولات جایگزین خارجی به جای محصولات این شرکت موجب شده تا انبار این شرکت با انباشت بیش از 2 میلیون دوز واکسن و فروش نرفتن آن مواجه شود و نتیجه آن کاهش نقدینگی و کاهش فعالیت است.

وی ادامه داد: هم اکنون بازار کشور از واکسن های تولیدی شرکت های خارجی پر شده در حالی که محصول با کیفیت و استاندارد ایرانی خریدار ندارد.

مدیر فنی شرکت روناک با انتقاد از حمایت نکردن سازمان دامپزشکی کشور از این واحد تولیدی گفت: تولیدات این شرکت هم اکنون تنها در چند استان کشور استفاده می شود.

وی اضافه کرد: سازمان های دست اندرکار فقط کافی است به وظایف خود عمل کرده و با کاهش واردات و در اختیار قرار دادن سوبسید کافی از این شرکت حمایت کنند تا به فعالیت خود ادامه دهد.

وی با بیان اینکه بیش از 80 درصد دستگاه ها و تجهیزات تولید واکسن این شرکت توسط متخصصان داخلی و با دانش بومی ساخته شده است و با بهره گیری از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا اقدام به تولید می کند، گفت: در صورت حمایت مسوولان این شرکت قادر است علاوه بر تامین بخش عمده ای از نیازهای داخلی بخشی از تولیدات خود را نیز صادر کند.

به گزارش ایرنا، کارخانه واکسن سازی تب برفکی «روناک» مهاباد یکی از بزرگترین واحدهای تولید خاورمیانه و سومین کارخانه جهان در نوع خود است که در اواخر سال1390 مورد بهره برداری قرار گرفت؛ این کارخانه واکسن سازی در سال 95 بیش از 13 میلیون دوز واکسن تب برفکی را تولید و روانه بازارهای داخلی کرد.

این واحد تولیدی که در فضایی به زیربنای 16 هزار مترمربع احداث شده، نخستین شرکت بخش خصوصی در این زمینه بوده که با مشارکت بانک صنعت و معدن به بهره برداری رسیده است؛ برای راه اندازی این کارخانه واکسن سازی که کیفیت تولید آن در حد استانداردهای جهانی است، در مجموع 120 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است.


نظر شما
ادامه