کد خبر: ۴۸۱۰۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
 
 

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان گفت: تب‌برفکی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سرمایه و تولیدات دامی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «دکتر مجید اسکندرپور» ‌اظهار کرد: بیش از 60 درصد بیماری‌های عفونی ناشی از بیماری‌های مشترکی است که از طریق دام‌های اهلی یا حیوانات وحشی به انسان قابلیت انتقال دارد و 75 درصد بیماری‌های نوپدید منشا حیوانی دارند که بسیاری از این بیماری‌ها می‌توانند باعث مرگ شده و به سرعت منتشر شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان علاوه بر تهدید سلامت انسان‌ها خسارت‌های اقتصادی گسترده‌ای را نیز به همراه دارد، ادامه داد: در حال حاضر یکی از بیماری‌های مهم قابل انتقال بین انسان و حیوان که باید مورد توجه جدی باشد، بیماری تب‌برفکی است. در ایران بیماری تب‌برفکی مهم‌ترین عامل تهدیدکننده سرمایه و تولیدات دامی است و اولین بیماری دامی در جدول مبارزه با بیماری‌های دام قرار دارد.

وی افزود: بیماری دامی تب برفکی هیچ راه درمانی ندارد و دامداران باید برای در امان ماندن دام‌های سالم از این بیماری رعایت موارد بهداشتی، قرنطینه و ضدعفونی کردن محوطه نگه‌داری دام‌ها را جدی بگیرند.

اسکندرپور تصریح کرد: دامپزشکی علاوه بر پیشگیری و کنترل بیماری‌های اختصاصی دام، برای مقابله با بیماری‌های قابل انتقال میان حیوان و انسان، برنامه‌های متعددی را اجرا می‌کند که واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های مشترک، نمونه‌گیری و آزمایش دام‌ها به منظور شناسایی و حذف دام‌های بیمار یا حامل عامل بیمای‌های مشترک، از جمله این اقدامات است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه اقدامات علیه تب‌برفکی در همه مراحل پرورش دام تا زمان کشتار و فرآوری، بسته‌بندی، توزیع و عرضه محصولات دامی ادامه دارد، یادآور شد: نظارت بهداشتی بر سلامت محصولات دامی در کشتارگاه‌ها و مراکز فرآوری و بسته‌بندی و عرضه مواد پروتئینی نیز از دیگر اقدامات دامپزشکی است.

 
 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
کیوان نوری
|
Canada
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۸
0
1
درود فراوان بر دکتر مجید اسکندرپور
به واقع اداره کل دامپزشکی استان زنجان نشان داده است که به جای شعار و حرکات پوپولیستی، باید در عمل مفید و مثبت بود تا سرمایه‌های دامی کشور در امان بمانند.
متأسفانه در برخی استان‌ها شاهدیم مدیران کل جوان و بی تجربه، بجای انجام وظیفه، صرفاً در حال عکاسی و انتشار عکس‌های خود هستند تا با اغراق و گزافه گویی از زیر بار مسئولیت فرار کنند اما اداره کل دامپزشکی استان زنجان چراغ خاموش و بدون بزرگنمایی بخوبی از عهده وظایف خود که همانا حفظ سرمایه دامی است، برآمده و می‌بایست قدردان این پرسنل خدوم و زحمتکش بود.
دست مریزاد
خدا قوت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
0
0
باید تعرفه های واکسیناتور هارو افزایش بدن تا اونام رغبت داشته باشن با دل و جون کار کنن نه اینکه هنو بعد 7 ماه پول فاز بخش خصوصی که خیلی هم کمه رو ندادن
Vet.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۴
0
0
سلام.
اینکه تب برفکی مهمترین عامل تهدید کننده در اقتصاد میباشد بهتر بود بیان می شد ؛ یکی از مهمترین بیماری های اقتصادی نیز تب برفکی میباشد که بایستی مراقبت _ کنترل _ پیشگیری از این بیماری اقتصادی را اهمیتی مضاعف قائل شد ، ودر این راستا حرکت کرد ، آگاهی دامداران _ آموزش های ویژه همکاران ، و.. ناگفته نماند ،در بجای آوردن موارد کنترل و پیشگیری سازمان دامپزشکی عملکرد قابل قبولی از خود ارائه داده است .
بیماری FMD یک بیماری مشترک انسان و دام محسوب نمی گردد. .و از تلاشگران عرصه مبارزه با بیماری‌های واگیر دامی ،در دیگر ستان ها سپاسگزار و خدا قوت گوییم.
با احترام
نظر شما
ادامه