کد خبر: ۴۸۱۵۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی نظام دامپزشکی استان تهران، «دکتر محسن مشکوه» معاون برنامه ریزی و پشتیبانی نظام دامپزشکی استان تهران در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی نظام دامپزشکی استان تهران گفت: «استان تهران مانند ویترینی برای همه استان های دیگر است که قطعا اگر عملکرد مثبتی در شورا انجام بگیرد، می تواند بازتاب مثبتی در عملکرد سایر شوراهای استان ها در کشور باشد.»

شورای جدید نظام دامپزشکی استان تهران چه سیاست هایی را در پیش دارد؟

همان طور که می دانید به دلیل انحلال نظام دامپزشکی دوره قبل، عملا وقفه ای در ارائه خدمات جامع و کامل نظام ایجاد شد و همین امر مسئولیت های دوره چهارم نظام دامپزشکی استان تهران را بیشتر می کند تا بتوان مجدد همه چیز را روی مسیر درست خود قرار داد. شورای جدید نظام دامپزشکی استان تهران در مقایسه با دوره های قبل و سایر استان ها نیاز به تلاش بیشتری دارد تا وقفه ایجاد شده را جبران کند.

در ترکیب اعضای شورای جدید نظام دیده می شود که همه بخش ها در این مجموعه عضویت دارند و در واقع نمایندگانی از همه صنوف دامپزشکی در این شورا وجود دارد. این موضوع خود می تواند در انعکاس مسائل و مشکلات بخش های مختلف به نظام و برعکس کمک کننده باشد و دیدگاه ها و نظرات شورای استان و صنوف مختلف پزشکی به یکدیگر منتقل شود. ترکیب دوره چهارم شورای نظام دامپزشکی استان تهران دستاورد مثبتی است.

اعضای شورای نظام دامپزشکی استان و هیات رئیسه شورای جدید حساسیت های بسیاری روی مسائل دارند. صدور پروانه ها به خصوص صدور پروانه های بهداشتی موافقت اصولی، تاسیس و بهره برداری اماکن دامی موضوع ماده (5) قانون نظام جامع دامپروری کشور و همین طور صدور پروانه های تاسیس برای درمانگاه ها، مجتمع های درمانی، بیمارستان ها، داروخانه ها، آزمایشگاه ها و مراکز مایه کوبی، موضوع ماده (2) قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید از شفافیت لازم و برنامه درستی تبعیت کند.

اصرار بر این است کار درست و شفاف انجام شود. خوشبختانه با تشکیل دو کارگروهی که به این موضوعات رسیدگی می کند -کارگروه اجرای ماده (5) قانون نظام جامع دامپروری و همین طور کارگروه اجرای ماده (2) قانون افزایش بهره وری- با ترکیبی که این کارگروه ها دارند همه پرونده ها مورد بررسی قرار می گیرد و با مبنا قرار دادن قوانین، مقررات، ضوابط، سیاست ها و شیوه نامه ها سعی بر این است که به طریقی درست و منطقی با موضوع برخورد شود.

در مدت زمان آغاز شروع به کار شورا حجم زیادی از پرونده وجود داشت که تا کنون سعی شده است با جلسات منظمی که هفتگی برگزار شده است، پرونده ها مورد رسیدگی قرار بگیرد تا وقفه های گذشته جبران شود.

از دیگر اقدامات شورای جدید نظام دامپزشکی استان تهران چه بوده است؟

اگر بخواهیم به دیگر اقدامات شورای جدید نظام اشاره کنیم باید به بازنگری در تشکیلات اداری شورا اشاره کرد.

 تلاش بر این است که در بخش های مختلف تحولاتی ایجاد شود. به طور مثال راه اندازی بخش روابط عمومی به منظور گزارش عملکرد شورا، انتقال مباحث، مسائل و مشکلات موجود و ایجاد سایت نظام دامپزشکی استان تهران و اطلاع رسانی یکی از کارهایی است که اخیرا انجام شده است و از جمله کارهای مفید در این دور از شورا بوده است. تامین مکان مناسبی در خور شان نظام دامپزشکی استان تهران و مراجعین در دستور کار قرار دارد.

تامین نیروی انسانی و امکانات فیزیکی مورد نیاز از جمله اقدامات بعدی است که به پاسخگویی مراجعان و اعضای محترم نظام و فعال تر شدن شورای نظام کمک می کند. طبیعی است همه انتظار دارند شورای نظام دامپزشکی استان تهران به خوبی از عهده مسئولیت های خود بر بیاید. استان تهران مانند ویترینی برای همه استان های دیگر کشور است که قطعا اگر عملکرد مثبتی انجام بگیرد می تواند بازتاب مثبتی در عملکرد سایر شوراهای استان ها در کشور باشد.

چه برنامه هایی برای سال جدید در نظر دارید؟

با توجه به اینکه نظام دامپزشکی استان تهران مسئولیت صدور پروانه های بهداشتی را برعهده دارد، یکی از برنامه های ریاست محترم جدید نظام استان، استفاده ‌از کارشناسان با تجربه و آموزش دیده می باشد تا بتوان این بخش را که ارتباط نزدیکی با سازمان نظام مهندسی و بهره برداران دارد، از قابلیت بیشتری برخوردار نمود.

حساسیت زیادی در تعاملات و ارتباطات این حوزه وجود دارد. به طور مثال در بحث صدور پروانه های بهداشتی، تلاش بر این است که ضوابط و معیارهای بهداشتی دقیقا به اجرا گذاشته شود.

اعتقاد بر این است که هر چه در مراکز دامداری ضوابط بهداشتی از جمله فواصل مورد نظر بیشتر رعایت شود، قطعا تهدیدهایی که از بیماریهای مختلف برای آنها متصور است و یا احتمال کاهش رخداد بیماریها از نظر بروز و شیوع را می تواند کم کند.

به همین دلیل یکی از محورهایی که نظام دامپزشکی استان تهران بر آن تمرکز دارد بحث صدور پروانه های بهداشتی برای موافقت اصولی در جانمایی درست مراکز دامداری و همین طور پروانه های بهداشتی تاسیس و بهره برداری و یا تمدید آنهاست.

در رابطه با بحث مربوط به صدور پروانه های تاسیس برای مراکز دامپزشکی با تعامل و همکاری نزدیکی با اداره کل دامپزشکی استان تهران و همینطور انجمن های صنفی و مجامع دامپزشکی، سعی بر این است که بر موانع و مشکلات غلبه نمود و کار به نحوی پیش رود که رضایت نسبی در بین اعضای محترم نظام دامپزشکی استان تهران فراهم شود.

مهم ترین چالش های پیش روی استان تهران را در چه می بینید؟

استان تهران از حساسیت ویژه ای برخوردار است. صاحبان سرمایه، بهره برداران یا کسانی که در تهران هستند و بسیاری از اعضای نظام توقع بیشتری دارند. به همین دلیل انتظار بالاتر از حد نظام دامپزشکی استان تهران یکی از مهمترین دغدغه های ما است و تلاش خواهیم نمود تا با ارائه خدمات و فراهم کردن منابع مورد نیاز بتوان از عهده این انتظارات بر آمد.

چالش بعدی اجرای ماده 19 در استان است. واقعیت امر این است که در ماده 19 آیین نامه اجرای نظارت بهداشتی عمدتا بحث این بوده است که ارتباط مالی مستقیم بین کارفرما و مسئولان فنی بهداشتی قطع و مسئولین فنی بهداشتی بتوانند حقوق خودشان را به صورت غیرمستقیم از کارفرما دریافت کنند و وظایفی که برعهده مسئولین فنی بهداشتی است به درستی انجام شود.

بنا بر این بوده است که این وسط مجموعه ثالثی قرار بگیرد که بتواند حقوق مسئولان فنی بهداشتی را از کارفرما دریافت کند و به آنها بدهد. از نظر قانون یکسری مسائل و مشکلاتی وجود دارد. به همین دلیل در زمان گذشته برای اینکه بتوان اجرای ماده 19 را پیش برد شرکتی به نام شرکت سبز سلامت در مجموعه سازمان نظام دامپزشکی بوجود آمد. متاسفانه به دلیل عدم همکاری و پشتیبانی لازم از طرف سازمان های مرتبط و کارفرمایان عملا مسیر درست اجرای ماده 19 طی نشد و هنوز هم با مشکلاتی مواجه است.

استان تهران بیشترین مسئولان فنی بهداشتی را در اجرای ماده 19 دارد که خود به عنوان یک چالش تلقی می شود. شورای نظام استان برنامه هایی نیز در این خصوص دارند. 

قرار بر این است که شرکت هایی دایر شود که این امکان را فراهم کند که این شرکت ها از کارفرما حقوق ها را دریافت کنند و این حقوق به طور غیرمستقیم در اختیار مسئولین فنی بهداشتی قرار بگیرد و پشتیبانی لازم برای مسئولین فنی باشد که هم حقوق درست خود را دریافت کنند و هم بتوانند وظایف خود را به درستی انجام دهند.



انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
0
بزرگترین خدمت به دامپزشکی و دامپروری کشور و به طبع آن خدمت به مردم و حتی کل مردم دنیا به لحاظ بی مرز شدن بیماریهای دامی ، فقط و فقط یک پارچه شدن و مدیریت واقعا" علمی و غیر سیاسی ، حداقل در دامپزشکی است .
لذا بجای دست و پا زدن بیهوده و پر هزینه در دوگانگی و سیاست شتر مرغی ، بهترین کار اخلاقی و وجدانی و علمی و حتی دینی ، البته اگر احترامی هنوز برای دین قائل باشند !! تلاش در مسیر ادغام نهادهای متفرق شده دامپزشکی است .
این تنها راه خروج از بلاتکلیفی این رشته و صنف بوده و نتیجه آن جزء اقتدار و کاهش هزینه ها و آبرومندی صنف و رشد دامپروری و بوجود آمدن فرصتهای شغلی فراوان برای همه نخواهد بود . در حالی که وضعیت کنونی در طی این بیست سال ، جزء چند فرصت شغلی خاص برای تعدادی خاص تا بحال نتیجه دیگری نداشته است !!
Vet.
|
Canada
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۲
0
0
سلام.
با تشکر از جناب دکتر مشکوة . ایشان از دامپزشکان دلسوز و مجرب در امور اجراییات این حرفه میباشند.
به نکاتی که در متن اشاره گردید، پیشنهاد مینمایم، همکاران دامپزشک را بر اساس رزومه و تجربیات مفید آنان در رده های مختلف ، شناسایی کرده و برخی از مسئولیت ها یی نظیر بازدید ها از صنایع گوناگون ،مرتبط با صدور پروانه‌های بهداشتی را به آنان واگذار کرد.
پر واضح است در بخش خصوصی نیروهای کار آمد و مسلط به کار وجود دارند . بدین صورت میتوان در ارتقاء کیفی صنایع گوناگون قدم های مثبتی برداشت، و از روتین کاری های متداول دوری جست.
نظر شما
ادامه