کد خبر: ۴۸۱۶۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
نگاه شما:
امروزه اهمیت کلینیسین‌های دامپزشکی در ایران در همین حد لغوی باقی مانده است و حتی در سیاست‌های همکارانمان در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی، کوچکترین توجهی به کلینیسین‌ها نمی‌شود ...

حال و روز کلینیسین‌های دامپزشکی:

رنجی که می بریم

دکتر رشید پورمهدی چلیکدانی

کلینیسین بخش خصوصی، استان خراسان جنوبی

 

مطمئنم همه خوانندگان محترم حکیم مهر با شغل دامپزشکی آشنا هستند، ولی بیایید بار دیگر به معنی آن در لغت‌نامه دهخدا نگاهی بیاندازیم: «دامپزشک . [پ ِ زِ] (اِ مرکب) بیطار. (از لغات مصوب فرهنگستان). ستورپزشک (در پهلوی). آنکه چهارپایان بیمار اهلی را درمان کند.»

در بسیاری از لغت‌نامه‌ها، تعریف دامپزشکی تعریف «شغل دامپزشکی» است و نه «مدرک دکترای دامپزشکی» و آن هم معادل همان تعریف «کلینیسین» است. یعنی فقط کلینیسین‌ها هستند که به شغل دامپزشکی مشغولند. پس مدرک دکترای دامپزشکی یک چیز است و شغل دامپزشکی چیز دیگری. گمان نشود که اینجانب خدای ناکرده مسئولین فنی و کارمندان اداره‌جاتی همانند سازمان دامپزشکی، جهاد، محیط زیست و غیره که دارای مدرک دکترای دامپزشکی هستند را کمتر از همکاران کلینیسینم فرض کرده‌ام؛ لیکن اگر از جنبه عنوان شغلی بنگریم، دامپزشک یعنی کلینیسین.

اما امروزه اهمیت کلینیسین‌های دامپزشکی در ایران در همین حد لغوی باقی مانده است و حتی در سیاست‌های همکارانمان (یا شاید بهتر باشد بگوییم هم مدرکانمان) در سازمان دامپزشکی و نظام دامپزشکی، کوچکترین توجهی به کلینیسین‌ها نمی‌شود، چه برسد به جهاد کشاورزی، هیات دولت و یا نمایندگان مجلس.

مراسم روز دامپزشکی در خراسان جنوبی بود که در بخش تقدیر از فعالان حوزه دامپزشکی در بخش دولتی و خصوصی، از همه تقدیر شد، به جز کلینیسین‌ها که انگار همچین گروهی وجود خارجی ندارند. البته یکی از دسته‌بندی‌ها «مرکز مایه کوبی نمونه» بود که در بعضی موارد با کلینیسین‌ها همپوشانی دارد، اما تعریف مسئول فنی مرکز مایه‌کوبی کجا و کلینیسین کجا. در تجلیل از برترین های بخش کشاورزی خراسان جنوبی که توسط جهاد کشاورزی برگزار شد نیز همه گروه‌ها بودند و حتی در بین دامداران نمونه شترمرغ‌دار و گوسفند دار نمونه بود، ولی کلینیسین نمونه خیر.

از وضعیت در سایر استان‌ها بی اطلاعم، ولی مشهود است که در سیاست‌گذاری‌های کلی، «کلینیسین» جایی ندارد، چرا که اگر جایی می‌داشت تعرفه‌های خدمات درمانی دامپزشکی سال 96 را به تمسخر در هفته انتهایی سال اعلام نمی‌کردند. تعرفه سال 97 هم که اعلام نشد، مگر این که در شاهکاری دیگر بعد از تعطیلات نوروز 98 اعلام شود.

کار بالینی سخت است، زمانگیر است، حادثه آفرین است و پرخطرترین و سخت‌ترین حرفه در حوزه دامپزشکی است. ما کلینیسین‌ها خواب نداریم، خوراک نداریم، برای دام‌های بزرگ در هر وضعیت آب و هوایی در جاده‌های خاکی به دور دست ترین مناطق می‌رویم و برای دام‌های کوچک وقت و بی‌وقت به کلینیک باز می‌گردیم و تعطیلی برایمان معنی ندارد. از آن طرف بیمارانمان هم گاز می گیرند، چنگ می گیرند، لگد می زنند، شاخ می زنند و هر چند وقت یکبار هم بیماریشان را به ما منتقل می‌کنند و حتی ما را درگیر بیماریهای صعب العلاج و یا روانه دیار باقی می‌کنند. ما هم برای اینکه سختیمان چند برابر شود و پوستمان کلفت‌تر؛ بیمه نداریم، اگر هم داشته باشیم از جیب می‌دهیم، حتی در آن صورت نیز نه بیمه بیکاری داریم و نه استعلاجی.

این را از تجارب کاری خودم می‌گویم که اگر مسئول فنی کارخانه خوراک دام سرما بخورد و در خانه استراحت کند، از بیمه حقوق مدت استراحت را هم می‌گیرد، مرخصی با حقوق هم دارد، عیدی هم دارد، بیکار هم که شود بیمه بیکاری می‌گیرد؛ اما اگر کلینیسین تب مالت بگیرد، باید برود هزینه‌های درمانی‌اش را آزاد پرداخت کند و بدون درآمد دوره نقاهت را استراحت کند و اگر زنده ماند به سر کار برگردد، اگر زنده نماند هم که...

باید چاره‌ای اندیشید و اگر بنا به گفتن رنج‌ها باشد سخن بسیار است. اما ما کلینیسین‌ها عادت کرده‌ایم که نگوییم. اصلا ما کلینیسین‌ها 99 درصد روزهای سال را وقت نداریم که بیاییم بنشینیم و با کسی در مورد مشکلاتمان صحبت کنیم. در پایان بگویم که از بلاهایی که بیمارانمان سرمان می آورند گله‌ای نیست، بیمارانمان نمی‌فهمند؛ اما از سیاستگذارانمان در هر ارگانی که هستند انتظار بیش از این است...

نوروز همگی پیروز

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو دامپزشکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
18
حرف دل کلینیسین های دامپزشکی رو زدند ایشون واقعا حقیقت تلخی بود مخصوصا کلینیسین های بخش دام بزرگ . ای کاش مسئولان کمی به دغدغهایمان توجه کنند که نمیکنند و نخواهند کرد
شادي آقاجاني
|
Germany
|
۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
18
سپاس از متن زيباي شما
فرياد را همه ميشنوند هنر واقعي شنيدن صداي سكوت است كه متاسفانه در اين رشته هيچ گاه شنيده نشد
(با آرزوي سلامتي و تندرستي براي تمام كلينسين هاي زحمتكش)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
1
9
تعرفه ها واقعا ناعادلانه است.

به خصوص وقتی که ویریت یک گله و کنترل بیماری در سطح جمعیت مطرح است.

به طوری که هم دامدار و هم قانون گذار در عمل تفاوتی بین نجات یک گوسفند با نجات یک گله گوسفند مثلا 1000 راسی که 70 درصد آن درگیر یک بیماری تنفسی است نمی گذارد
و می گوید کلینیسین یک نسخه می نویسد چه برای یک گوسفند یا چند هزار گوسفند فرقی که ندارد؟؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
14
1
ضمن تشکر از جناب اقای دکتر پور مهدی کلینیسین محترم استان خراسان جنوبی به استحضار می رساند سازمان نظام دامپزشکی کشور متولی امورات رفاهی کارکنان خدوم بخش خصوصی می باشد و اخیرا نیز تمام امور مربوط به صدور و تمدید پروانه داروخانه ها واگذار گردیده و عنقریب مراکز مایه کوبی و ... به نظام واگذار می گردد. نداشت یک نظام قدرتمند و عدم همدلی کلینسین های بخش خصوصی باعث شده شاغلین بخش خصوصی متضرر شوند. در خصوص انتخاب نمونه های برتر بخش کشاورزی باید گفت انتخاب بر اساس نظر مدیر جهاد کشاورزی می باشد و در 14 مهر هر سال سعی شده از بخش های مختلف فعال در حوزه دامپزشکی مثل داروخانه، مرکز مایه کوبی و... تجمید و تقدیر شود و به نظر می رسد خود شما هم در یک سال در 14 مهر مورد تقدیر از طرف نظام دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی قرار گرفته باشید.
البته متن شما را من تا حدود زیادی تایید می کنم و سختی شرایط کار را درک می کنم چون خودم مدت های مدیدی کلینسین بودم. کاری دلی است و اجرش و ثوابش زیاد
ولی الان بهترین درامد ها مربوط به مراکز مایه کوبی و کاینسین های است که فعال و با سواد بوده می باشند پس باید علاوه بر چشمداشت به درآمد نسبت به ارتقاء سطح سواد و فعالیت خودمان نیز کوشاه تر باشیم. ارادتمند همه فعالان حوزه دامپزشکی
پاسخ ها
دکتر پورمهدی چلیکدانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۷
سلام خدمت همکار محترم،
کاملا طبیعی است که اینجانب و همکاران کلینیسین بنده هیچ همدلی با نظام دامپزشکی نداشته باشیم. ما قدم خود را هر ساله برداشته و حق عضویتمان را پرداخت می‌کنیم و در ازای آن از نظام انتظار داریم. نه این که انتظار داشته باشیم گلی به سر ما بزند، خیر، انتظار می‌رود وظایف خودش را انجام دهد. پس اگر تضرری رخ داده است، از بابت عدم انجام وظایف نظام است.
در زمینه انتخاب نمونه‌ها هم مهم نیست چه کسی انتخاب می‌کند، چه رئیس نظام و چه رئیس جهاد، مهم این است که ما کلینیسین‌ها از قلم افتاده‌ایم و بنده هیچگاه به عنوان کلینیسین نمونه انتخاب نشده‌ام و نیز خود را در سطحی نمی‌بینم که در برابر سایر همکارانم در استان نمونه انتخاب شوم.
فرمودید فعال و با سواد باشیم علاوه بر چشمداشت به درآمد. صحبت من چیز دیگری است. حق اولیه ما داشتن نرخنامه سالانه با توجه به تورم موجود در کشور است. شما از کلینیسینی که حق اولیه‌اش را ادا نکرده‌اید، نمی‌توانید انتظار فعالیت و تحقیق و مطالعه و غیره داشته باشید، با این وجود کلینیسین‌ها همواره در بین حوزه‌های فعالیت مربوط به دامپزشکی از فعالترین‌ها و به روزترین‌ها بوده‌اند و خواهند بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
10
متن زیبایی نوشتید و درددل همه ماست ..............
مردم واقعی رو هم ببینید.
|
United States of America
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
5
دکتر رشید پور مهدی حقایقی رو مطرح کردند ولی برای مسئولین ایران،این چیزها مهم نیست.اگه مهم بود،اقدامات مثبت انجام می دادند نه منفی.برای دست گیری از دامدار،از بودجه صرف نمی کنند از کیسه خلیفه که همان جیب دامپزشک هست خرج می کنند و تعرفه می نویسند.سیاست های بچه گانه ای که به راحتی فهمیده می شه.بیشتر بخش دولتی دامپزشکی با بخش خصوصی کلا مشکل دارند همه می دونن.بخش دولتی نه تنها پاگیر بخش خصوصی هست بلکه از موقعیت خود در اداره دامپزشکی سوءاستفاده کرده و به درمان هم مشغول هستن.دامدار اون منطقه هم علاقه داره به رییس شبکه یا مسئولین اداره کیس بده،چون بعدا اون مسئول در اداره به دردش می خوره.نتونستن ایران رو اداره کنن.ایران کشوری غنی هست که دست ژاپنی ها می افتاد،یکی از کشورهای بسیار مطرح علمی میشد .......... .ایران بیش از همه چیز به تکنولوژی علمی نیاز دارد که تولید کننده قوی در همه عرصه ها باشد نه فقط عرصه نظامی.
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
3
سپاس از متن زیبا
خیلی باید نوشت و خیلی باید فریاد زد
امیدوارم روزی برسد که مقوله حق و حقوق به شغل معطوف بشه تا به مدرک تا به ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
2
سختی کار بماند ...........های دامپزشک ..ها و همکاران ..... شبکه ها رو هم برای دلسرد کردن هرچه بیشتر کلینیسین ها به درد دلها اضافه کنید. خودزنی ها هم بماند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۶
0
6
سلام
زحماتی که کلنسین های دامپزشکی میکشند رو فقط کسانی درک میکنند که بطور شبانه روزی آنهم با کمترین دستمزد ودر شرایط سخت مزرعه در گرما وسرما به کاهش رنج و درد دام ها و کمک به حفظ سرمایه های دامی کشور مشغول باشند . بنده نزدیک به ۲۰ سال به این روش کار کردم ودر طول این سالها سختی های زیادی رو پشتسر گذاشتم و نهایتا با اذیت و آزارهاو تنگ نظری های برخی افراد در اداره دامپزشکی مجبور به تغییرپروانه به داروخانه شدم و در واقع از چاله به چاه افتادم . الان با سن نزدیک به پنجاه سال با انواع و اقسام دردهای جسمی وروحی نگران درامد وپاس کردن چک ها م هستم و کمترین درامد رو در این بخش دارم . روز بروز سرمایه م کمتر و گرفتاریهام بیشتر میشه و در حال روزمرگی هستم . فکر نکنید که فقط کلنسین ها مشکل دارند بخدا داروخانه دارها هم دچارمشکلات فراوانی هستند فقط تعداد محدودی از داروخانه دارها در یک دوران به اصطلاح طلایی و از نظر من بد اندکی سرمایه جمع کردند که اونها هم در حال ضعیف تر شدن هستند . دامپزشکی در ایران به قهقرا میره واگر نگه داری دام کوچک در کشور نبود معلوم نیست چه سرنوشتی برای این قشر رقم میخورد که این بخش هم تا چند سال دیگه به بن بست میخوره . اگر جلوی پذیرش های دامپزشکی گرفته نشه معلوم نیست چه بسر همه بیاد . خدا به همه ما رحم کنه . آمین .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
0
0
این وضعیت به مرحمت کارخانه های داروسازی،شرکت های پخش دارو و داروخانه های دامپزشکی است ...!
و من الله توفیق...
جواد خلیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۸
0
2
با سلام خدمت همکاران محترم وزحمت کش چرا ما کلینیسین هایک نظام صنفی قوی نداریم که ازحداقل حقوق اجتماعی برخوردارشویم بااین همه زحمت ومشکلات توسرماوگرمادرحال خدمت به روستایان،ودامدارن هستیم ودرتمام کم وکاستی هاودرزمان شیوع بیماری ها درصف اول مبارزهستیم یک بیمه نداریم۰
دکتر مبهوت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۹
0
2
این است تفاوت و وجه تمایز وزیر بهداشت و رئیس نظام پزشکی با رئیس سازمان دامپزشکی و رئیس نظام دامپزشکی‌‌ کشور! آنها همگی کلینیسین بوده اند و مدافع منافع جمع
(افزایش تعرفه ها، طرح نظام سلامت، کاهش تعداد دانشجو، افزایش اقتدار پزشکی تا حد دم مسیحایی و همگی سینوحه اند) و چنان خواهند بود اینها فقط مدیر، دائم السفر و مشتاق مصاحبه! تو خود حدیث مفصل بخوان و مبهوت شو. تمام
رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۱
2
0
سلام.بنده کمتر از یکساله فارغ التحصیل شدم وفعلا سربازم و مجوز پاره وقت بهم نمیدن.یه مدتی هست کار درمان رو شروع کردم ولی به شدت از طرف سایر همکاران خودم دارم اذیت میشم و ه‍ر روز به بازرسی اداره و نظام دامپزشکی اعتراض میکنن و تا حالا چند بار از بازرسی اداره خواستنم.اقا من وامثال من باید چکار کنیم بریم بمیریم.
ناشناس
|
Turkiye
|
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۵
0
2
دکتر عزیز تنها بخشی از مشکلات و زحمات کلینیسینها رو بیان فرمودند چطور انتظار دارید که با این تعرفه ها ودستمزدها که یک کلینسیسن برای گذران زندگی مجبور به بیشتر از ۲۰ ساعت کار در شبانه روز میباشد دنبال بالابردن سواد و معلومات هم باشد معلوم است کسانی که از بیرون گود نظاره گر هستند کمترین شناختی با سختی کار کلینیسینهای محترم ندارند
نظر شما
ادامه