کد خبر: ۴۸۱۷۹


مدیرکل دامپزشکی گلستان گفت: طبق پایش های اولیه ،تاکنون بر اثر سیلاب بیش از دو هزار و 200 راس دام سبک شامل گوسفند و بُز ، 20 راس دام سنگین و اسب و افزون بر 700 هزار قطعه مرغ در استان تلف شده اند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر غلامرضا محرابی» در گزارشی از فعالیت گروه های دامپزشکی اعزامی به مناطق سیلزده استان، اظهار داشت: در پی بارش های شدید و سیلاب در بخش طیور استان 700 هزار قطعه مرغ گوشتی و 70 هزار قطعه مرغ مادر در مرغداری ها از بین رفته است.

وی گفت: گروه های دامپزشکی از تمامی شهرستان های استان به مناطق سیل زده از جمله آق قلا و گنبدکاووس اعزام و بر معدوم سازی مناسب و بهداشتی دام و طیور تلف شده، نظارت دارند.

محرابی افزود: این گروه ها از ابتدای وقوع سیلاب و آبگرفتگی در منطقه حضور یافته و ضمن برآورد خسارت، اقدام های پایشی و بهداشتی لازم را انجام می دهند.

وی در خصوص ضدعفونی و سم پاشی اماکن نگهداری و مایه کوبی دام ها در مناطق سیلزده هم گفت: این مرحله بعد از فروکش کردن آبگرفتگی منطقه انجام می شود.

مدیرکل دامپزشکی گلستان اضافه کرد: به جز تعدادی از روستاهای سیلزده در شهرستان آق قلا که اکنون امکان دسترسی به داخل آن توسط گروه های دامپزشکی وجود ندارد در بقیه مناطق دچار سیلاب، مایه کوبی دام ها انجام شده است.

دکتر محرابی، روستاهای غیرقابل دسترسی آق قلا را از جمله 'میرزاعلی یلقِی، سقر یلقی، قانق رمه، شور حیات، حاجی قره، دلیجه، گامیشلی یلقی و قلعه جیغ' اعلام کرد و گفت: راه برخی از این روستاها هنوز بسته است.

وی افزود: اکنون 34 گروه دامپزشکی در استان در آماده باش کامل بوده که 16 گروه واکنش سریع در مناطق سیلزده گنبدکاووس، آق قلا و گمیشان مستقر و خدمات ارایه می دهند.

طبق گزارش اخیر «مختار مهاجر» رییس سازمان جهادکشاورزی گلستان، 60 واحد مرغداری این استان دچار آبگرفتگی شده است.

بارش شدید باران 28 و 29 اسفند ماه 97 در شرق استان گلستان، باعث سر ریز شدن سد گلستان واقع در 15 کیلومتری شرق شهر گنبدکاووس و طغیان رودخانه های گرگان رود، چهل چای، قره سو و اوغان شد

با آغاز فعالیت سامانه سرد و بارشی از اواخر سال گذشته تاکنون بیش از 300 میلیمتر باران در گلستان بارید و ارتفاع برف در مناطق کوهستانی استان به 1.5 متر رسید

همچنین سرریز آب شدهای گلستان 2 و بوستان در مناطق بالادستی، موجب به راه افتادن جریان سیل در گرگانرود شد و همه شهرها و روستاهای حاشیه این رودخانه به ویژه شهرستان آق قلا را به دلیل حجم فراوان آب دچار سیلاب کرد.

 


نظر شما
ادامه