کد خبر: ۴۸۱۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
مدتی قبل یکی از دامپزشکان مسئول فنی باغ وحش تهران شده بود و ما به ایشان پیشنهاد همکاری برای راه‎اندازی پارک وحش به جای باغ وحش کردیم اما متأسفانه ایشان گفتند که اصلاً تا قبل از صدور حکم مسئولیت برایشان ، باغ وحش را ندیده‏اند و تجربه‎ای ندارند/ در باغ وحش تهران اصلاً تفنگ گلوله زن نداریم...

حکیم مهربرنامه زنده "مثلث" رادیو جوان ، دوشنبه 4 بهمن به موضوع معدوم کردن شیرهای باغ وحش تهران پرداخت.

مهمانان این برنامه در استودیو ، دکتر سید جاوید آل داود ، متخصص بیماریهای داخلی حیوانات خانگی و عضو هیأت علمی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و بصورت تلفنی، الهامی مدیر باغ وحش تهران بودند.

 

 رئیس انجمن حمایت از حیوانات

 

مدیر باغ وحش پارک ارم تهران در ابتدای این برنامه گفت : ببرهای روسی اردیبهشت ماه به باغ وحش آمدند. در اواخر تابستان دو قلاده شیر مسن باغ وحش به بیماری تنفسی مبتلا شدند که درمان دامپزشکان باغ وحش و دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران مؤثر واقع نشد و کم کم به بقیه شیرها هم سرایت نمود.

الهامی افزود : با انجام آزمایشات و در پی اعلام یک آزمایشگاه خصوصی در تهران، عامل بیماری دو قلاده شیر مذکور پاستورلا مولتی‎سیدا اعلام گردید.

مدیرباغ وحش تهران در ادامه گفت : پس از مدتی یکی از ببرهای وارداتی هم مبتلا شد و این در حالی بود که قبلاً هم اسهال داشت و ما این موضوع را به مسئولین گفته بودیم و تجویز داروهایی نظیر فورازولیدون و سیپروفلوکساسین توسط دامپزشکان مؤثر نبود تا اینکه آبریزش بینی و علائم پوستی در ببر پدیدار گشت.

وی افزود : ما در باغ وحش صرفاً نگهدارنده ببرها بودیم ، دخالتی نداشتیم و دامپزشکان محیط زیست بر وضعیت ببرها نظارت داشتند.

الهامی گفت : پیش از تلف شدن ببر وارداتی از آن نمونه‎گیری شده بود که آزمایشگاهی خصوصی در تهران ، عامل بیماری را مشمشه اعلام نمود.

 

 مدیر باغ وحش تهران (نفر اول از چپ)

 

مدیر باغ وحش تهران درباره معدوم کردن شیرها هم گفت : برای رعایت بهداشت عمومی و با توجه به آنکه شیرها به درمان پاسخ نداده‏بودند و همچنین برای جلوگیری از اشاعه بیماری بخصوص به پلنگ ایرانی و غیره ، بر اساس نظر اداره کل دامپزشکی استان تهران ، شیرها معدوم و در گودالی طبق نظر سازمان دامپزشکی آهک پاشی و دفن شدند.

وی درباره نحوه معدوم کردن شیرها گفت : برخلاف شایعات منتشر شده ، شیرها با دارت بیهوشی و با استفاده از دارو معدوم شده‎اند.

الهامی افزود : من از دوستداران پروپاقرص حیوانات هستم و یقیناً اجازه نمی‎دهم که شیرها یا حیوانات دیگری با شلیک گلوله کشته شوند ، هرچند که در باغ وحش تهران اصلاً تفنگ گلوله زن نداریم و با استفاده از تفنگ بیهوشی ، شیرها معدوم شده‎اند.

دکتر سید جاوید آل داود نیز در این برنامه گفت : می‎دانیم که ببرها به باغ وحش تهران تحمیل شده‎اند و قرار بود یک یا دو ماه مهمان باغ وحش باشند اما این موضوع به طول انجامید.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات افزود : در مورد بیماری مشمشه خوب بود که اپیدمیولوژی این بیماری بخوبی بررسی می‎شد و منشاء آن مورد تحقیق قرار می‎گرفت.

وی درباره اظهارات مدیرباغ وحش تهران که از عدم انجام قرنطینه درباره ببرهای وارداتی و عدم ارائه شناسنامه سلامت آنان به باغ وحش سخن گفته بود گفت : وقتی یک کلاغ هم به ایران وارد شود باید با شناسنامه بیاید ولی در این مورد به نظر می‏رسد گمرک و قرنطینه فرودگاه نباید اجازه ورود می‎داده‎اند و شاید هم به دلیل حساسیت مسئله ، اگر اینکار انجام می‎شد به این متهم می‎شدند که شما دوست ندارید ما ببر داشته باشیم و همین سبب عدم انجام قرنطینه و مراقبت‌های صحیح بهداشتی شده است.

الهامی در پاسخ به سؤال دکتر آل داود درباره منابع غذایی حیوانات باغ وحش گفت : جیره غذایی ببرها با نظارت محیط زیست تنظیم شده بود و نماینده آنان هم در باغ وحش حضور داشت.

وی افزود : دو نوبت توسط دکتر دهیار و دکتر حاجی‎زاده از اداره کل دامپزشکی استان تهران، 40 رأس تک‎سمی باغ وحش تهران تحت تست مالئین قرار گرفتند و تست آنها منفی بوده است و پی‎سی‌آر شیرهای تلف شده هم منفی اعلام شده است.

الهامی گفت : با اینکه مشمشه با این آزمایشات در تک‎سمی‎های باغ وحش منتفی است ولی فعلاً گوشت گاو برای تغذیه حیوانات مصرف می‎شود.

دکتر آل‎داود گفت : شنیده‎ایم که گربه‎های باغ وحش قرار است سوزانده شوند.

مدیر باغ وحش تهران در پاسخ گفت : قرار است گربه‏ها زنده‎گیری شوند و با آقای دکتر آل‎داود درباره این موضوع رایزنی‏ خواهیم کرد.

دکتر سید جاوید آل‎داود در ادامه گفت : سازمان حفاظت محیط زیست چندان خواهان گرفتن ببرها نبود و بیشتر روس‎ها خواهان پلنگ ما بودند. البته ایران در مقابل پیشنهاداتی داشت که پذیرفته نشد و سرانجام روس‎ها رضایت دادند که ببرهای جنگلی‎شان را به ما بدهند.

وی افزود : به رسم تاریخی روس‎ها باز هم سر ما کلاه گذاشتند و اولاً ببرهای باغ وحش‎شان را به ما دادند و ثانیاً گفته بودند ببر ماده باردار است که باردار هم نبود!

رئیس انجمن حمایت از حیوانات گفت : ما در کشورمان دامپزشک متخصص حیات وحش نداریم و بهتر بود که از دامپزشکان روس که همراه ببرها بودند دعوت و از آنان کمک گرفته می‏شد.

وی افزود : مطابق پیشنهاد جامعه دامپزشکان ایران باید در آینده دامپزشکان محیط زیست و سازمان دامپزشکی به خارج از کشور اعزام شوند و دوره‎های تخصصی حیات وحش ببینند تا در اینگونه مواقع دچار مشکل نشویم.

دکتر آل‎داود با انتقاد از وزارت بهداشت گفت : در موضوع بیماری ببرها لازم بود وزارت بهداشت در برنامه‎های تلویزیونی به مردم آموزش می‎داد که مشمشه چیست.

وی افزود : به دور از جنجال‎ باید موضوع را علمی بررسی و تحقیق کرد که عامل ایجاد بیماری چه بوده است چون ظاهراً بیماری شیرها با ببرها تفاوت دارد.

دکتر آل‎داود گفت : بیماری ناشی از پاستورلا که جزء فلور میکروبی دهان شیرها و گوشتخواران است کشنده نیست و با ساده‎ترین آنتی‎بیوتیک‎ها نظیر پنی‎سیلین یا آموکسیسیلین قابل درمان است و به نظر نمی‎رسد که عامل بیماری شیرها صرفاً میکروب پاستورلا باشد.

وی افزود : امروز در باغ وحش یا پارک‎های محل نگهداری حیوانات دامپزشک بعنوان مسئول فنی حضور ندارد و این موضوع باید از نظر قانونی پیگیری شده و الزامی برای بکارگیری دامپزشکان در این مراکز بوجود آید.

رئیس انجمن حمایت از حیوانات گفت : درباره موضوع مرگ ببرهای وارداتی و اتفاقات باغ وحش تهران شکایتی از سوی انجمن طرح شده و اکنون به دادگاه کارکنان دولت ارجاع شده تا با عنوان قصور در نگهداری از اموال دولتی مورد پیگیری قانونی قرار گیرد.

وی افزود : مسئولینی که تصمیم به وارد کردن ببر و صرف هزینه هنگفت نمودند باید در این مسئله پاسخگو باشند.

دکتر آل‎داود همچنین گفت : البته فلسفه ورود ببرها از یک کشور بیگانه به ایران و اینکه بگوییم این ببر ایرانی است هم زیرسؤال است و اصولاً بهتر است اگر توان معرفی یک گونه جدید داریم این توانمندی را در حفظ گونه‏های در معرض خطر انقراض کشورمان صرف کنیم.

وی درباره وضعیت باغ وحش تهران هم گفت : مدتی قبل یکی از دامپزشکان مسئول فنی باغ وحش تهران شده بود و ما به ایشان پیشنهاد همکاری برای راه‎اندازی پارک وحش به جای باغ وحش کردیم اما متأسفانه ایشان گفتند که اصلاً تا قبل از صدور حکم مسئولیت برایشان ، باغ وحش را ندیده‏اند و تجربه‎ای ندارند و معلوم است که با اینگونه انتصابات وضعیت باغ‎وحش بهبودی به خود نمی‎بیند.

دکتر آل‎داود درباره رفتار مردم با حیوانات هم گفت : بیشترین احترام و توجه به حیوانات در آموزه‏های دینی ما وجود دارد که متأسفانه به آنها عمل نمی‎کنیم و من روزی به یک استاد خارجی گفتم که در مراسم حج بعنوان قله معنویت ، مسلمانان اجازه کشتن یک پشه را هم ندارند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
‍ژاله
|
-
|
۰۷:۴۱ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۵
0
0
من 2 سال باغ وحش رفت و آمد ميكردم براي راضي كردن آنها به واگذاري 3 گربه پرشين كه در قفس بودند. خيلي با مسئولين و نگهبانها صحبت كردم و اينطور فهميدم كه در اصل دامپزشكي وجود نداشته. يك نفر ماهي 2 بار سر ميزد يك گشتي ميزد و ميرفت. اسمش را هم گفتند ولي هيچ كدام از دامپزشكان ايشان را نميشناختند. همان زمان از خيلي از دامپزشكان خواهش كردم سري هم به حيوانات باغ وحش بزنند ولي هر كدام بهانه اي آوردند براي نرفتن.
ژاله - ف
|
-
|
۰۷:۴۳ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۵
0
0
لازم به ذكر است كه تمام حيوانات گوشتخوار باغ وحش (گرگ و كفتار و عقاب و پلنگ و لينكس و...) با گوشت خر تغذيه ميشدند. حال چگونه است كه فقط گربه هاي بدبختي كه مردم آوردند آنجا رها كردند بايد چوبش را بخورند. آيا نميشه سازمان دامپزشكي و يا انجمن حمايت از حيوانات 2-3 تا از اينها را ببرند تست كنند بعد تصميم بگيرند بكشندشان يا در بيابان رهاشان كنند؟ اگر 2-3 تا گربه سالم باشند مطمئنا‌بقيه هم سالمند. درضمن بيماري مشمشه تا آنجا كه ميدانم در مدت كمي حيوان را ميكشه.. اگر اينها مبتلا بودند كه تا به حال مرده بودند.
نظر شما
ادامه