کد خبر: ۴۸۱۹۹

رییس سازمان دامپزشکی کشور عصر دیروز از مناطق سیل زده آق قلا بازدید کرد و گفت: به دلیل خسارات وارده و عدم دسترسی لازم هنوز امکان برآورد دقیق خسارات در حوزه دام، طیور و آبزیان وجود ندارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور» در این بازدید در ابتدا از تاسیسات خسارت دیده زنجیره تولید پیگیر بازدید کرد و به نحوی که عمق آب سبب شد تا این بازدید با قایق انجام شود.

وی در این بازدبد عنوان داشت: کاهش بیماری های دامی با اقدامات انجام شده سبب شده تا دامداران، مرغداران، آبزی پروران خسارت دیده فعلا فقط دچار خسارات مادی شوند و از انتشار عوامل بیماری زا جلوگیری گردد که این مهم کمک بزرگی به بهداشت عمومی منطقه است.

 وی افزود: انتشار عوامل بیماری زا در بحران هایی مثل سیل اخیر می تواند فاجعه آمیز باشد ولی کنترل بیماری های دامی در کشور و مناطق سیل زده سبب شده تا همه گیری ایجاد نشود.

رفیعی پور عنوان داشت: استفاده از تجربه اقدامات بهداشتی و قرنطینه ای دامپزشکی در مدیریت بحران سیل و زلزله در 6 استان گلستان و مازندران و خراسان شمالی و لرستان و کهگیلویه و چهارمحال بختیاری و تجربه زلزله 96 به کمک ما آمد تا اقدامات کنترلی فعلی را بهتر انجام دهیم.

وی با اشاره به وخامت اوضاع در برخی مناطق سیل زده یادآور شد: فعلا مشکل اصلی خدمات رسانی، عدم دسترسی به دامداری ها، مرغداریها، استخرهای آبزی پروری و زنبورستان ها و سایر مراکز مرتبط است.

رفیعی پور عنوان داشت: تا الان هر جا امکان دسترسی داشتیم و ستاد بحران اجازه ورود نیروهای دامپزشکی را به منطقه داده، تمام اقدامات سمپاشی، دفن بهداشتی و واکسیناسیون دام ها به نحو مطلوبی انجام شده است.

رفیعی پور در ادامه افزود:  آمار اعلام شده توسط سازمان آمار خساراتی است که سطح دسترسی داشتیم و قطعا آمار نهایی بسیار بیش از این است ولی ذکر این نکته لازم است که عدم امکان ارایه تمام خدمات بهداشتی به دلیل بالا بودن سطح آب وجود ندارد.

او یاداور شد استان گلستان متنوع ترین خسارات را در حوزه های مختلف مکمل سازی، زنجیره های تولید، زنبورداری. دامداری، مرغداری، صنایع وابسته و خوراک دام دیده است.

بر اساس آمار اعلام شده زنجیره تولید پیگیر در سیل اخیر 400 هزار مرغ گوشتی 70 هزار مرغ مادر و دو کارخانه جوجه کشی با 1000 تخم نطفه دار را از دست داده است.

 

نظر شما
ادامه