کد خبر: ۴۸۲۹

حکیم مهر - درحالیکه اخیراً مؤسسه تحقیقات شیلات ایران اعلام کرده وقوع نوعی بیماری ویروسی جدید به نام بیماری نکروز عصبی ویروسی، علت تلفات اخیر کفال ماهیان دریای خزر است، مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماری‌های آبزیان سازمان دامپزشکی اعلام کرد: براساس آزمایشات و نمونه‌برداری‌های انجام شده تلفات کفال ماهیان شمال کشور عاری از هر گونه بیماری بوده و علت این تلفات عوامل زیست محیطی همچون آلاینده‌ها بوده است. همچنین بر اساس نمونه‌برداری‌های سازمان دامپزشکی تلف شدن 9 دلفین در سواحل جاسک طی روزهای اخیر بر اثر بیماری نبوده و شرایط منطقه‌ای ساحل جاسک عامل به گل نشستن دلفین‌ها بوده است.

دکتر کاظم عبدی با اشاره به تلفات کفال ماهیان در دریای خرز طی هفته گذشته، اظهار کرد: تعدادی کفال ماهی پوزه کوتاه در سواحل بندر ترکمن و عاشوراده استان گلستان و تعدادی نیز در سواحل مازندران مشاهده شد و در گونه‌ی کفال طلایی هیچ گونه تلفاتی نداشته‌ایم.

وی گفت:‌ براساس نمونه‌برداری‌های گسترده انجام شده بر روی این تلفات و آزمایشات باکتری‌شناسی و انگل‌شناسی، این تلفات عاری از هرگونه بیماری‌های باکتریایی وانگلی بوده‌اند و همچنین براساس آزمایشات ویروس‌شناسی این تلفات نیز عاری از بیماری نکروز عصبی ویروسی بوده است.

مدیرکل دفتر بهداشت و مبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی اعلام کرد: ‌بر اساس بررسی‌های انجام شده تلفات این گونه ماهی در دریای خزر بر اثرعوامل زیست محیطی همچون آلاینده‌های زیستی بوده است چراکه گونه کفال، ماهیان گرما دوستی هستند به دلیل سرد شدن هوا از سواحل شمالی دریای خزر به سمت سواحل ایران مهاجرت کرده‌اند که طی هفته‌های اخیر به دلیل افت شدید درجه حرارت به زیر 10 درجه دچار استرس شده‌اند. همچنین در اثر کمبود مواد غذایی دچار استرس شده‌ و به سواحل نزدیک شده‌اند که به عوامل زیست محیطی همچون آلاینده‌ها دچار تلفات شده‌اند.

عبدی تصریح کرد: این مرگ و میر عاری از هرگونه بیماری ویروسی و باکتریایی بوده است.

وی اظهار کرد: مسوولیت تلفات در منابع آبی به عهده سازمان حفاظت از محیط است و سازمان دامپزشکی درباره بیماری‌های تلفاتی بررسی انجام می‌دهد تا بیماری به منابع آبی کشور سرایت نکند که در این راستا هیچ گونه بیماری‌های باکتریایی، انگلی و نکروز عصبی وجود نداشته و خطری از نظر بهداشت انسانی و بروز بیماری‌های مشترک انسان و آبزی وجود ندارد.

مدیرکل دفتر بهداشت ومبارزه با بیماریهای آبزیان سازمان دامپزشکی با اشاره به تلف شدن 9 دلفین در سواحل جاسک طی دو سه روز گذشته، گفت: بر اساس نمونه‌برداری‌های سازمان دامپزشکی این تلفات بر اثر بیماری نبوده و شرایط منطقه‌ای ساحل جاسک عامل به گل نشستن دلفین‌ها بوده است چراکه ساحل جاسک شرایط اقلیمی خاصی دارد و عمق دریا در این جزیره به یکباره کم می‌شود، ردیابی دلفین‌ها با مشکل مواجه و در ساحل به گل می‌نشینند.

خبر مرتبط :

 
 
نظر شما
ادامه