کد خبر: ۴۸۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
متهم دیگر این پرونده بنا بر گفته های انوشیروان محسنی سازمان دامپزشکی کشور است چرا که به گفته وی تقصیرسازمان محیط زیست و مسئولین باغ وحش تهران رافع مسئولیت دامپزشکی نیست با این توضیح که سازمان دامپزشکی کشور می توانست در کنترل احشام و حیواناتی که وارد کشور می شوند از لحاظ قرنطینه و نظارت عملکرد بهتری داشته باشد...
30808-123824

حکیم مهر - عضو فراکسیون محیط زیست در مورد نتایج بررسی مجلس در مورد علل مرگ ببر سیبری و کشته شدن شیرهای باغ وحش ارم گفت: سازمان محیط زیست، مسئولین باغ وحش ارم و سازمان دامپزشکی کشور به ترتیب مقصر مرگ حیوانات باغ وحش هستند.

فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در جلسه ای با حضور صاحبنظران و مسئولین ذیربط علل مرگ ببر سیبری و کشته شدن شیرهای باغ وحش ارم را مورد بررسی قرار داد.

انوشیروان محسنی بندپی در این رابطه گفت: فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با حضور مسئولین سازمان حفاظت محیط زیست، سازمان دامپزشکی کل کشور، سازمانهای مردم نهاد فعال در زمینه حمایت از حقوق حیوانات و اساتید دانشگاه علل مرگ ببر سیبری و کشته شدن شیرها را بررسی کرد.

به گفته وی، به دنبال درخواست روسیه از ایران مبنی بر دریافت دو قلاده پلنگ به عنوان نماد بازیهای المپیک زمستانی 2014 این کشور، مقامات ایران تحویل دو قلاده ببر توسط روسیه در ازای پلنگ های ایران را شرط پذیرش تقاضای آنان قرار دادند به این امید که با حضور و جفتگیری این دو ببر سیبریایی گامی برای احیای نسل ببر مازندران برداشته شود.

این عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیحات خود دلیل اصلی این واقعه را عدم آمادگی ایران برای پذیرش این جانداران اعلام کرد و افزود: ما وقتی وارد مذاکره شدیم که بستر وشرایط لازم برای پذیرایی و شناخت محیطی که آنها باید در آن نگهداری شوند را نداشتیم اما با این وجود آن دو را تحویل گرفتیم.

محسنی اشتباه دوم این پروژه را تحویل دو قلاده ببر مهمان به باغ وحش تهران عنوان کرد و ادامه داد اگرچه مسئولین باغ وحش اعلام می کنند فضایی هزار و 800 متری را برای ببرها آماده کرده بودند اما در این مکان خبری از یک اداره دامپزشکی مستقل یا اداره دامپزشکی حیات وحش نبود به طوری که پس از بروز علائم بیماری در برخی حیوانات باغ وحش مانند شیرها مسئولین باغ وحش مجبور به درخواست کمک از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران شدند که بنابر ادعای آنها اساتید دانشکده دامپزشکی نیزموفق به تشخیص بیماری مشمشه در شیرها نشدند. البته لازم به ذکراست مسئولین دانشکده دامپزشکی برای رد یا قبول این ادعا در جلسه فراکسیون حضور نداشتند.

نماینده مردم نوشهر در ادامه با اشاره به اینکه الاغ های وارداتی غذای اصلی شیرو ببرهای باغ وحش را تشکیل می دادند، تصریح کرد: آلودگی غذای این حیوانات دلیل ابتلای آنها به این بیماری بوده است.

وی افزود: اواخر شهریور ماه امسال نشانه بیماری در برخی شیرهای باغ وحش که در نزدیکی ببرها نگهداری می شدند مشاهده شد اما کسی نمی دانست این بیماری مشمشه است تا اینکه به گفته مسئولین باغ وحش از اساتید دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران تقاضای کمک شد اما آنها نیز پس از معاینه و نمونه گیری از حیوانات بیماری آنها را تشخیص نداند و به این دلیل بعضی از شیرها تلف شدند تا اینکه ببر مهمان نیز مبتلا شد و در تاریخ 9 دیماه اساتیدی خارج از دانشکده دامپزشکی که به صورت سازمانهای مردم نهاد فعالیت می کردند نوع بیماری ببر را تشخیص دادند که متاسفانه یک روز بعد از تشخیص آنها ببر نر تلف شد و آزمایش نمونه ها در انستیتو رازی کشور و در کشور آلمان هم ابتلای گربه سانان باغ وحش به مشمشه را تایید کرد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه پس از سازمان محیط زیست به دلیل سهل انگاری و بی توجهی به نبود آمادگی برای پذیرش ببرها سهل انگاری دوم را متوجه مسئولین باغ وحش ارم دانست که با وجود بیمار و تلف شدن تعدادی از شیرها از یک طرف و نزدیکی محل نگهداری آنها و ببرهای مهمان و شباهت غذای مصرفی آنها از طرف دیگراقدامات لازم را جهت پیشگیری از ابتلای ببرها انجام ندادند.

متهم دیگر این پرونده بنا بر گفته های انوشیروان محسنی سازمان دامپزشکی کشور است چرا که به گفته وی تقصیرسازمان محیط زیست و مسئولین باغ وحش تهران رافع مسئولیت دامپزشکی نیست با این توضیح که سازمان دامپزشکی کشور می توانست در کنترل احشام و حیواناتی که وارد کشور می شوند از لحاظ قرنطینه و نظارت عملکرد بهتری داشته باشد.

این نماینده مجلس تاکید کرد همانطور که وزارت بهداشت موظف به نظارت بر سلامت مواد غذایی که وارد کشور هستند باشد سازمان دامپزشکی نیز ملزم به کنترل و نظارت بر مبادی ورودی کشور است که متاسفانه این نظارت در مورد قاطرها یا الاغ هایی که برای تغذیه گربه سانان باغ وحش وارد کشور می شدند صورت نگرفته و همه اینها دست به دست هم دادند تا مرگ ببر سیبری و کشته شدن شیرها رقم بخورد.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
-
|
۰۲:۱۶ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۳
0
0
دست گل اساتید دانشگاه و سازمان دامپزشکی درد نکنه.
دامپزشکی ایران فاصله زیادی با علم روز دارد و این عزیزان ادعا دارند که ما خودکفا هستیم و حتی علم صادر میکنیم.
مرگ دلفین ها /ماهیان/ببر و شیر و...
همگی حاکی از ضعف میباشد.
در سازمان دامپزشکی حتی 1 نفر پیدا نمی شود که امتحانات بین المللی دامپزشکی را پاس کرده باشد ! اگر قرار باشد قرنطینه ای در میان باشد دامپزشکی می تواند اظهار نظر کند که حداقل امتحانات بین المللی را گذرانده باشد.دامپزشکی که آنسوی مرز هم دامپزشک باشد!
نظر شما
ادامه