کد خبر: ۴۸۳۰۵
با حضور رئیس سازمان دامپزشکی کشور:
این نشست بین‌المللی با شعار «آینده ما همکاری در جهت پایداری توسعه آبزی‌پروری» از روز ۲ آوریل آغاز شده، تا فردا ۴ آوریل ۲۰۱۹ در شهر سانتیاگو شیلی برگزار می‌شود ...
 
 

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور که به منظور شرکت در نشست بین المللی سازمان جهانی بهداشت دام درباره سلامت آبزیان به شیلی سفر کرده است، از مهم ترین بخش سخنان سخنرانان افتتاحیه این نشست خبر داد .

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور» امروز چهارشنبه از سانتیاگو محل برگزاری نشست بین‌المللی  OIE درباره سلامت آبزیان در گفت و گویی تلفنی با پایگاه اطلاع رسانی سازمان دامپزشکی کشور اعلام کرد: نخستین سخنران این نشست، وزیر اقتصاد کشور میزبان (شیلی) بود که ضمن تشکر از سازمان جهانی بهداشت دام از برگزاری این نشست در کشور شیلی، به گوشه‌ای از شرایط اقلیمی متنوع که جاذبه مهمی برای زمینه توسعه گردشگری در این کشور فراهم کرده است، اشاره و بر اهمیت تامین غذای سالم برای جامعه و تامین نیازهای تغذیه ای شامل انرژی و پروتئین تاکید کرد.

وزیر اقتصاد شیلی با اعلام افزایش کالری و پروتئین مصرفی مردم شیلی در سال‌های اخیر، آن را نشانه بهبود شاخص‌های سلامتی شیلیایی‌ها برشمرد و افزود: برگزاری این نشست از آنجا که به تقویت رعایت استانداردهای بهداشتی سازمان جهانی بهداشت دام می انجامد، به تسهیل تجارت بین المللی انواع آبزیان کمک خواهد کرد.

وی با تاکید بر اهمیت هماهنگی‌ها و یکسان‌سازی قوانین و مقررات با رعایت استانداردهای طراحی شده بین کشورها، از کشورهای شرکت کننده در نشست شیلی خواست تا در جهت تقویت این نوع همکاری‌ها بکوشند.

وزیر اقتصاد شیلی با بیان اینکه در واقع همه چیز از بازار شروع می شود و بازار نیز امروز برخلاف گذشته به کیفیت و سلامتی محصولات پروتئینی از جمله آبزیان اهمیت بسیار زیادی قائل است، یادآور شد: در حال حاضر شیلی با 64 کشور جهان توافقنامه بهداشتی دارد و از آنجا که عضو سازمان تجارت جهانی نیز هست، تعرفه واردات مواد غذایی به آن صفر است.

«دکتر مارک اسچیپ» Dr Mark Schipp مسوول هماهنگی روسای دامپزشکی کشورها در  OIE سخنران دوم این اجلاس بود که از نحوه اجرا و برنامه های در دست اجرا گزارش داد.

وی با بیان اینکه برای برگزاری این نشست 4 تیم عملیاتی تشکیل شده است، بیماری های نوظهور در آبزی پروری، امنیت زیستی در آبزی‌پروری، مدیریت بیماری‌ها در آبزی پروری و استانداردهای  OIE را از محورهای چهارگانه سخنرانی‌های این نشست برشمرد.

اسچیپ با اشاره به اینکه سرویس‌های دامپزشکی کشورهای عضو OIE باید در جهت ارتقای محورهای طراحی شده برای این نشست بکوشند، از کشورهای عضو حاضر خواست با توجه به اینکه تاکنون فقط 10 کشور از کشورهای عضو سازمان جهانی بهداشت از طریق  PVS متقاضی ارزیابی شده اند و در این بین نیز فقط ارزیابی یک کشور کامل شده است؛ اقدام لازم جهت تسریع در این موضوع را به عمل آورند.

«خانم دکتر مونیکا الویت» Dr Monique Eloit مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام OIE سخنران سوم این نشست بود که اهداف این نشست را در 3 دسته تشریح کرد.

تقویت سیستم گزارش‌دهی کشور عضو از طریق سیستم WAHIS از جمله مورد نخست مورد تاکید خانم الویت بود که با اعلام سیستم جدید گزارش‌دهی در حال طراحی همراه شد که به گفته او تا سال 2020 اجرایی می شود؛ سیستمی که مدیرکل OIE معتقد است از سویی کمک بزرگی به ارزیابی خطر کشورهای عضو جهت تسهیل صادرات و واردات آبزیان می‌کند و از سوی دیگر شفافیت دقیق اطلاعات آن باعث ایجاد اعتماد و تضمین گواهی‌های بهداشتی صادره برای کشورهای عضو می‌شود.

برنامه مقاومت ضد میکروبی دومین موضوع مورد اشاره خانم مونیکا الویت بود که در آن به تلاش جدی سازمان جهانی بهداشت دام برای ایجاد بانک اطلاعاتی و تشویق کشورهای عضو جهت اجرای برنامه پایش مصرف آنتی بیوتیک نسبت به ارزیابی کشورهای مختلف در این خصوص اشاره کرد و افزود: از آنجا که مقاومت ضدمیکروبی یکی از چالش های اصلی صنعت آبزی پروری است، لذا کشورهای عضو جهت ارائه برنامه کاهش مصرف آنتی بیوتیک به منظور جلوگیری از مقاومت آنتی بیوتیکی در مصرف کنندگان باید اقدام کنند.

سومین نکته مورد تاکید در سخنرانی مدیرکل OIE ، تقویت بخش مدیریت بیماری‌های آبزیان در سرویس‌های بهداشتی کشورهای عضو بود که البته با گلایه و انتقاد وی از کشورهایی که در بخش آبزیان OIE فعال نیستند همراه بود. خانم الویت از کشورهای عضو خواست نسبت به ارزیابی دامپزشکی در بخش آبزیان از طریق برنامه PVS  اقدام کنند.

نوبت سخنرانی چهارم نشست روز نخست به «جورج چمبرلیان» George Chamberlain رییس اتحادیه آبزی پروران جهان اختصاص داشت که در آن وی به برخی نکات حائز اهمیت در این صنعت اشاره کرد و گفت: با وجود اینکه میزان رشد آبزی پروری از سال 2005 به بعد به طور متوسط 8.5 درصد بوده است، اما این روند رشد روند کاهش یافته است که دلایل آن را می توان در بیماری ها (که عمدتا باعث افزایش مصرف آنتی بیوتیک ها و ایجاد مقاومتی آنتی بیوتیکی شده است)، محیط زیست (گرم شدن کره زمین و پدیده یوتروفیسم) محدودیت تامین خوراک، محدودیت‌های اقتصادی و پذیرش بازار برشمرد که در بین علل یاد شده، گزینه افزایش بیماری‌ها علت اصلی و عمده بوده است.

وی نیازها و ملاحظات توسعه آبزی پروری را کنترل بیماری ها و کاهش مخاطرات زیست محیطی، ارتقای مدیریت از طریق تولید بیشتر با مصرف زمین، انرژی، آب، خوراک و انرژی کارگری کمتر، ایجاد اعتماد از طریق ایجاد تثبیت زنجیره تولید به منظور رصد و پایش محصولات و استفاده از سیستم‌های صدور گواهی، تاکید بر نوآوری در صنعت آبزی پروری در تمام زنجیره های تولید اعم از تکثیر، هچری، تغذیه، خوراک، رشد، عمل آوری و خرده فروشی، تاکید بر اصلاح نژاد به منظور تولید نسل‌های با بازدهی و تولید بالاتر به مانند صنعت طیور که از طریق برنامه های اصلاح نژادی در تولید توفیق خوبی یافته اند و همچنین ایجاد گونه های مقاوم به بیماری در آبزیان برشمرد.

رییس اتحادیه آبزی پروران جهان با بیان اینکه حفاظت از آبزیان آینده بشر را تضمین می کند، اظهار کرد: «آبزیان به دلایل متعدد نقش چند جانبه در ایجاد جهانی موفق و امن دارد که به مواردی از آن اشاره کرد. کاهش فقر 50 میلیون نفر جمعیت شاغل در صیادی و آبزی پروری، کاهش گرسنگی بیش از 3 میلیارد نفر مصرف کننده آبزیان که 20 درصد پروتئین خود را از طریق آبزیان تامین می کنند؛ ایجاد سلامتی به دلیل مواد مغذی با ارزش و کمک به رشد اقتصادی از طریق ورود 30 درصد آبزیان تولیدی به چرخه تجارت جهانی و حفظ حیات آبزیان زیر آب به منظور آبزی پروری پایدار و حفظ حیات منابع طبیعی اقیانوس ها و دریاها و ایجاد مشارکت برای رسیدن به اهداف از طریق ایجاد یک سیستم تجاری بین المللی سالم برای آبزیان و فرآورده های آنها بر اساس سیستم  oie به عنوان موتور محرکه توسعه پایدار» از جمله مواردی بودند که جورج چمبرلیان از آنها نام برد.

وی در مورد اقدامی که باید جهت دسترسی به اهداف توسعه ای مورد نیاز برای تامین غذا از منابع آبزی تا سال 2030 انجام داد، گفت: با توجه به توقف نسبی رشد صیادی از اواخر دهه 90 میلادی، تولیدات آبزی پروری باید به میزان دو برابر رشد کند تا خوراک مورد نیاز جمعیت در حال رشد جهان را فراهم سازد.

نشست بین‌المللی سازمان جهانی بهداشت دام در خصوص سلامت آبزیان با شعار «آینده ما همکاری در جهت پایداری توسعه آبزی‌پروری» که از روز ۲ آوریل آغاز شده، تا فردا 4 آوریل ۲۰۱۹ در شهر سانتیاگو شیلی برگزار می شود .

نظر شما
ادامه