کد خبر: ۴۸۳۲۶
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
به بهانه گفت‌وگوی اخیر «دکتر امیرحسین آرین» با حکیم مهر:
چندی پیش گفت وگویی با جناب آقای دکتر امیرحسین آرین در سایت حکیم مهر منتشر شد با این مضمون که «کلینیسین‌ها از روی حدس و گمان دارو تجویز می‌کنند و باعث مقاومت آنتی‌بیوتیکی شده‌اند» ...
 
 

آیا کلینیسین‌ها متهم اصلی ایجاد مقاومت آنتی‌بیوتیکی هستند؟!

دکتر بهروز کبیری

دامپزشک فعال در بخش خصوصی استان اصفهان

چندی پیش گفت وگویی با جناب آقای دکتر امیرحسین آرین در سایت حکیم مهر منتشر شد با این مضمون که: «کلینیسین ها از روی حدس و گمان، دارو تجویز می کنند و باعث مقاومت آنتی بیوتیکی شده اند» (اینجا).

در پاسخ، باید در ابتدا عرض کنم که مطلب جناب آقای دکتر دارای دو بخش است:

 1- مقصر دانستن درمانگران در ایجاد مقاومت آنتی بیوتیکی

 2- عدم حمایت بخش دولتی از آزمایشگاه ها

در بخش اول، لازم است یادآور شوم زمانی که سیاست و راهبرد حاکم بر سیستم حرفه دامپزشکی در کشور، «اقتصاد محور» و نه «درمان محور» است؛ شاید گلایه ایشان بی انصافی باشد و به نوعی نشاندهنده مظلومیت حاکم بر عرصه درمان در دامپزشکی کشور است.

 حدود 8 سال است دارو به صورت آزاد و بدون رعایت ضوابط در سراسر کشور در دسترس عموم قرار دارد و سیستم درمان دامپزشکی کشور را به شدت تحت تأثیر خود قرار داده است و عملاً در حال کشاندن حیطه «درمان» حرفه دامپزشکی به ورطه نابودی و جایگزین ساختن «دارو» بجای آن است.

وضعیت به گونه ایست که در هر گاوداری سنتی و صنعتی، گوسفند داری سنتی و صنعتی، مرغداری های صنعتی و سنتی و غیره، با یک دپوی دارو مواجه می شویم که هیچ منطقی ندارد؛ طبعاً به دنبال آن درمان های غیرمجاز و عدم برخورد با آنها، ساپورت دارویی و در دسترس قرار گرفتن راحت دارو برای هر فرد عادی و سایر مسائل مرتبط پیش می آید.

حال سؤالم از شما جناب آقای دکتر آرین، این است که جایگاه درمانگران در این تجویزها و خوددرمانی ها و احتمالاً مقاومت های دارویی کجاست؟!

حدود 8 سال است تلاش فعالان درمانگر حرفه دامپزشکی در خصوص اصلاح ضوابط و قوانین حاکم در این موضوعِ بخصوص، به ثمر ننشسته است، از جمله:

 - اجرایی کردن دستورالعمل نسخه پیچی و نسخه نویسی مصوب ۱۳۹۱،

 - تاکید بر اجرا کردن مواد ۱۱ و ۱۲سازمان دامپزشکی برای جلوگیری از درمان های غیرمجاز،

 - اجرا کردن تبصره ۵ ماده ۶ قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی و نامه های تاکیدی سازمان در اجرایی کردن نسخه پیچی و نسخه نویسی در سیستم حاکم بر دارو و کنترل بر توزیع دارو از مبدا تا مقصد و مصرف درست و صحیح آن با تجویز درمانگران،

و ...

متاسفانه تاکنون اجرایی شدن این اقدامات به دلایل مختلف که مهمترین آن، اقتصاد محور بودن ضوابط حاکم بر این حرفه در دستگاه حاکمیتی دولت بوده، با موفقیت روبرو نشده است.

 همانطور که حضرتعالی و اکثر همکاران فعال در حرفه دامپزشکی مطلعید، آزمایشگاه و دارو زیرمجموعه درمان محسوب می شوند؛ تا جایی که مطلعم، در کشورهای مطرح، پروانه مستقلی به نام داروخانه و آزمایشگاه نداریم بلکه آنها زیرمجموعه درمان تعریف شده اند...

لذا با توجه به اینکه به نظر می رسد در کشور ما در رشته دامپزشکی، پذیرش دانشجو بدون برنامه، چشم انداز و اهداف مشخص و منسجمی بوده است، اقدام به ایجاد صنوف جدید و صدور پروانه و ایجاد حق صنفی برای آنها نیز می تواند به دلیل صرفاً اشتغال زایی بوده باشد تا بر اساس نیازسنجی کشوری و مبانی علمی و تحقیقی و پژوهش و...

در هر حال پسندیده تر است که پیش از اینکه نوک پیکان اتهام را به سمت درمانگران سخت کوش و بی ادعا و مظلوم حوزه درمان بگیریم (که با زحمت های فراوان در خط اول این حرفه و درگیری با انواع و اقسام بیماری­های مشترک و سایر مصائب آن قرار دارند)، کمی بر حال و روز این حرفه بیشتر تعمق و تامل کنیم...

و جناب آقای دکتر، لازم است شما نیز از همکاران محترم خود بخواهید که از تجویز و ارایه پروتکل و راهنمایی­های درمانی و دادن جواب آزمایش های بعضاً صوری جهت ارایه به بیمه و غیره پرهیز کنند، و بیشتر و بیشتر به ارایه آزمایشات باکیفیت تر جهت جلب نظر درمانگران و مجاب کردن آنها به ارایه اقدامات پاراکلینیکی همت گمارند.

درمورد بخش دوم که سیستم دولتی حمایتی از آزمایشگاه‌ها نمی کند:

همانطور که حضرتعالی فرمودید، یکی از دلایل و مشکلات بخش خصوصی، تصدی گری بخش دولتی است؛ اگر واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم، علیرغم اینکه بارها بخش دولتی اعلام کرده است که «ما تشخیص و درمان (شامل درمان، دارو و آزمایشگاه) را از مدت­ها پیش به صورت ۱۰۰٪ به بخش خصوصی واگذار کرده ایم»، اما عملاً آنچه اتفاق افتاده، تبدیل نظارت غیرمستقیم به نظارت مستقیم و اعمال تصدی گری بیشتر و ادامه اجرای روش های مدیریت سنتی بوده است تا واگذاری به بخش خصوصی...

از همین رو، بایستی فعالین بخش خصوصی به ویژه در حیطه تشخیص و درمان، با اهمیت دادنِ بیشتر به فعالیت های صنفی خود، فعالانه تر عمل کنند و ضمن همکاری بیشتر با سازمان نظام دامپزشکی (به عنوان تنها نظام صنفی و قانونی حرفه دامپزشکی در کشور)، به تفکیک بیشتر وظایف دو ارگان حاکمیتی این حرفه (سازمان دامپزشکی و سازمان نظام دامپزشکی) بپردازند و با عبور از مسایل بین صنفی، نه تنها مشکلات موجود در بخش تشخیص و درمان، که مشکلات کل حیطه حرفه دامپزشکی در کشور را قدم به قدم از میان بردارند.

 

انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
Ali
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
0
0
باسلام .بنظر بنده در بند اول مصاحبه بجای واژه درمان محور بهداشت محور استفاده مشد بهتر بود چون در رسیدن به بهداشت از اقدامات پیشگیری.تشخیص ودرمان استفاده می شود واین فعالیت ها اقتصادی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
1
0
با سلام
درمورد صحبتهای اقای دکتر کبیری
((و جناب آقای دکتر، لازم است شما نیز از همکاران محترم خود بخواهید که از تجویز و ارایه پروتکل و راهنمایی­های درمانی و دادن جواب آزمایش های بعضاً صوری جهت ارایه به بیمه و غیره پرهیز کنند، و بیشتر و بیشتر به ارایه آزمایشات باکیفیت تر جهت جلب نظر درمانگران و مجاب کردن آنها به ارایه اقدامات پاراکلینیکی همت گمارند.))
در کدام یک از ازمایشگاهها شما ازمایش صوری برای بیمه را سراغ دارین به ما معرفی کنین تا مانع پایمال شدن حق سایر بیمه کنندگان شویم وگر هم مدرکی ندارین از همکاران ازمایشگاهی خواهش میکنم پیگیری کنین تا راحت بهتون اینجوری تهمت نزنن و سوء استفاه نشود.
همچنین از مدیر مسئول خبرگزاری مستقل حکیم مهر تقاضا داریم اسناد اقای دکتر کبیری را مبنی بر ارایه ازمایشههای صوری برای بیمه را همین جا ارائه دهند تا جلوی این سوء استفاده از حق سایر بیمه شوندگان در اقصی نقاط کشور پایمال نشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
0
0
آقای ناشناس . اینقد حق تو کشور ما پایمال شده که حق بیمه کنندگان توش گم هست . کوتاه بیا لطفا
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
1
1
متاسفانه بیانات درست جناب دکتر کبیری با پاراگراف آخر بکلی بی اعتبار شد !!
اتفاقا" بزرگترین معضل دامپزشکی وجود نهادی بدون ریشه ای مشخص بنام نظام دامپزشکی است !! سازمانی که تنها ارتباطش با صنف و حرفه ، تامین مالی مستقیم از جیب دامپزشک و دامدار ، بدون کوچکترین پاسخگویی است .
حداقل در مورد سازمان دامپزشکی تکلیف همه مشخص است که نهادی دولتی است با اجبار به رعایت حداقلی از قوانین که معلوم است کجا میتوان یقه اش را گرفت !! لااقل سطحی از سازماندهی و تجربه و قدمت و سابقه و نیروی انسانی دارد و کم و بیش روندهای اجرا و تصمیم گیری در آن واضح است .
اما نظام دامپزشکی نه معلوم است دولتی است ( با آن همه انتصابات دولتی و سیاسی در آن ) و نه کوچکترین شباهتی به نهادی خصوصی دارد . همیشه هم ماجرایی و خبرهایی آنچنانی از روز اول پایه گذاری اش تا کنون به همراه خود داشته و دارد !! آن از بعضی حقوقهای آنچنانی در سالهای پیش و افشای اسناد داخلی اش ، آن از عقب افتادن انتخاباتش با شکایت افرادی که خود متهم به خیلی چیز ها بودند تا آخر با تهدید تحقیق و تفحس مجلس ، یک شبه و با عجله ، بساطشان را با انحلالی که باید خیلی سال پیش انجام میشد ،جمع کردند و و و و تا همین انتخابات اخیراش که از میزان کم مشارکت ( در حدود بیست درصد یعنی 7000 نفر از سی وهشت هزار نفر اعضایی که همیشه فخرش را میفروختند) گرفته تا انتصابات جنجال برانگیز بعدش که هنوز در استانهایی دنباله اش ادامه دارد !!!
لذا اگر هم پیشنهادی مفید و موثر بر این باب لازم باشد آن خروج از سیاست شترمرغی و دو نهادی و دو مسئوله بودن حرفه دامپزشکی است و آن چیزی نیست جزء ادغام نظام دامپزشکی در سازمان دامپزشکی و علمی و تخصصی شدن مدیریت دامپزشکی توسط افرادی غیر سیاسی ولی عالم و مدیر و مدبر به معنای سالم کلمه است .
تک مدیریتی و سازمانی دولتی بودن دامپزشکی حداقل چاله ای است که از چاه بی انتهای دو نهادی بودن که کسی در آن مسئولیتی نمی پذیرد و پاسخگو نیست به مراتب بهتر و کارآمد تر میتواند باشد .
دکتر
|
Germany
|
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۶
0
1
با سلام. .................. حکایت دوست عزیز دکتر آرین است. ....................... که اگر لازم شد توضیح میدهم.حالا میگه کلینیسینها مسئول مقاومت دارویی هستند.هشتاد تا نود درصد داروها بدون نسخه فروش می رود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
کارخانجات تولید دارو،شرکت های وارد کننده و پخش و در نهایت داروخانه ها...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
0
والا همش ناله گریه گلایه این میکه من نبودم اون بود اون نبود اون یکی بود حالا که خوب بخش دولتی داره از اب گلالود ماهی میگیره همه خصوصیارو انداخته بجون هم درمانو و.... همه چیو گرفتن دست دکتر کبیری از هوش شما بعیده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
0
1
جناب اقای دکتر کبیری
خواهشمند است حضرتعالی به عنوان مشاور رئیس سازمان دامپزشکی , موضوع عدم نسخه نویسی و در دسترس بودن دارو را صراحتا از ایشان نظر خواهی و مشکل را شفاف سازی نمایید.
منتظر پاسختان هستیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۷
1
1
اگه قرار باشه مشاور رئیس سازمان خودش نیز گلایه کند که واویلاست
پس ایشون چکاره است ایشون خودشون باید جوابگوی مشکلات باشند پس مشاوره به چه دردی می خورد .
مرتضی کوهی اصفهانی
|
Turkiye
|
۰۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
0
جناب آقای دکتر کبیری کاملا درست میفرمایند.مدتی قبل کتامین نایاب شده بود.متوجه شدیم هموطنان عزیز معتاد مصرف میکنند با چه پاسخ نشئگی توپی.
عزیزان چرا شیپور را از دهانه گشادش میزنیم.قانون میگه دارو باید با نسخه دست دامدار باشد.حالا متاسفانه همه داروهای داروخانه شده او تی سی.تماما" بی نسخه دست هر خریداری(حتی همسایگان افغانی)میرسد.
در ضمن مشاور یعنی مشورت دهنده.نه عامل(قابل توجه دوستی که فکر میکند مشاور یعنی خود رئیس سازمان)
نظر شما
ادامه