کد خبر: ۴۸۳۳۱
 

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان گفت: ۲۰ هزار قطعه طیور و ۹۴۰ راس دام سبک و سنگین مناطق سیل زده درمان شدند .

به گزارش حکیم مهر به نقل از برنا، «دکتر مصطفی کنارکوهی» با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص مناطق سیل زده، اظهار کرد: تا تاریخ ۱۴ فروردین ماه یک هزار و ۷۰۰ راس دام مورد سمپاشی قرار گرفت و ۵۷۰ مورد پایش و بررسی دام، طیور و آبزیان نیز انجام شد.

او گفت: در این مدت یک هزار قطعه طیور و ۱۲ راس دام به صورت بهداشتی دفن شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: همچنین در این مدت ۲۰ هزار قطعه طیور و ۹۴۰ راس دام سبک و سنگین توسط کارشناسان این اداره کل تحت درمان قرار گرفتند.

کنارکوهی با اشاره به تشکیل تیمی برای به روز رسانی آمار دام، طیور و آبزیان در معرض خطر سیل، اضافه کرد: در راستای ترغیب دامداران به جا به جایی دام‌ها به محل امن، از ظرفیت ائمه جماعات در روستاها استفاده کردیم که خوشبختانه استقبال زیادی از این امر شده است.

او اضافه کرد: در شهرستان‌های هویزه، باوی، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان، دزفول به صورت روزانه و مستمر انواع دام‌های سبک و سنگین از مناطق پرخطر به مناطق امن تر منتقل می‌شوند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان بیان کرد: تشکیل کمپ‌ها در مناطق امن برای اسکان دام‌ها با پیشنهاد دامپزشکی و اجرایی شدن آن توسط ستاد بحران در شهرستان انجام شده است.

کنارکوهی ادامه داد: انجام واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی، شاربن علامتی، آنتروتوکسمی و همچنین سم پاشی بر علیه انگل‌های خارجی و انجام درمان‌های حمایتی به شکل رایگان با اولویت دام‌های مستقر در کمپ‌های اسکان از دیگر اقدامات این اداره کل در مناطق مختلف استان است.

او بیان کرد: شرکت‌های پخش دارویی استان برای تحویل فوری واکسن‌های بهادار و دارو به ادارات دامپزشکی متقاضی در حال فعالیت هستند و تمام ادارات دامپزشکی در ستادهای بحران شهرستان‌ها برای مدیریت سیل به صورت فعال مشارکت دارند.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان، پخش گسترده اطلاعیه‌ها و ملاقات‌های چهره به چهره با دامداران و روستاییان در معرض خطر سیل برای انتقال دام‌ها به کمپ‌های را با هماهنگی ستاد بحران در شهرستان‌ها، از دیگر اقدامات این اداره کل  بر شمرد.

کنار کوهی یادآور شد: مدیران و کارشناسان تمام ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها به ویژه شهرستان‌های در معرض خطر سیل در شهرستان و ادارات به صورت ۲۴ ساعته در آماده باش هستند تا بتوانند به مردم خدمت رسانی کنند.

او بیان کرد: تمام همکاران ادارات دامپزشکی در سطوح مختلف، روزانه صبح و بعد از ظهر از مناطق سیل زده بازدید و گزارش اقدامات خود را در همان لحظه ارایه می‌دهند.

مدیرکل دامپزشکی تاکید کرد: همه فعالیت‌های دامپزشکی در مناطق سیل زده که بعضا ارگان‌های مختلفی حضور دارند با موظف کردن استفاده از کاور مخصوص دامپزشکی با نشان سازمان توسط کارشناسان حاضر در محل ملموس سازی می‌شوند.

کنار کوهی گفت: به صورت لحظه به لحظه با معاونت امور دام سازمان جهاد کشاورزی و ستاد بحران استانداری برای تامین علوفه، سوخت و پناهگاه‌های امن برای دامداری‌ها و مرغداری‌ها هماهنگ می‌شود.

او افزود: در همین راستا با اتحادیه و تعاونی‌های مرغداران هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و اکیپ‌های بازرسی از مرغداری‌ها با اولویت تخلیه فارم های پرخطر به کشتارگاه و یا در صورت پایین بودن سن گله، انتقال به واحدهای پرورش خالی امن با حفظ شرایط بهداشتی تشکیل شده است.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان گفت: برنامه ریزی اداره کل برای پشتیبانی روزانه از شهرستان‌های در معرض خطر به شکلی است که به محض دریافت لیست نیازهای شهرستان، تجهیزات با خودروهایی که به صورت آماده باش حضور دارند، ارسال می‌شود.

او افزود: به منظور خدمت رسانی بهتر، شهرستان‌های در معرض خطر زیر نظر مدیرکل و معاونت سلامت، بدون در نظر گرفتن حوزه جغرافیایی پوشش داده می‌شوند؛ به شکلی که در صورت انسداد مسیر روستاها و مناطق توسط سیل، اعزام اکیپ‌ها و تجهیزات توسط دیگر شهرستان‌ها و از سایر مسیرها انجام می‌شود.

کنارکوهی بیان کرد: با نیروهای بسیج و در برخی دیگر شهرستان‌ها با نیروی انتظامی برای تامین امنیت دام‌ها در کمپ‌های اسکان هماهنگ شده است.

نظر شما
ادامه