کد خبر: ۴۸۳۷۸
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: مصرف منطقی طبق تجویز دامپزشکی در اثر بخشی دارو موثر و حائز اهمیت است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی، «دکتر فاطمه صباغ زاده» افزود: اکثر داروها از مواد شیمیایی ساخته شده و باقیمانده آن ها در محصولات دامی برای مصرف کنندگان می تواند مخاطره آمیز باشد، به همین دلیل برای هر دارو، بسته به مدت زمان جذب و دفع آن ، دوره منع مصرف فرآورده های خوراکی دامی در نظر گرفته می شود.

وی بیان داشت: مدت منع مصرف فرآورده های خوراکی دامی برای هر دارو توسط تولید کننده باید روی برچسب و بروشور دارو درج گردد. با توجه به اهمیت رعایت دوره پرهیز از مصرف فرآورده های خوراکی دامی (شیر، گوشت، تخم مرغ، عسل) به هنگام مصرف دارو و پس از قطع آن یا منع مصرف فرآورده های خوراکی دامی به هنگام مصرف دارو و پس از آن در صورتیکه این مهم به نحو احسن مورد توجه قرار نگیرد، سلامت فرآورده های خوراکی دامی در خصوص باقیمانده های دارویی، پیامدهای تهدید آمیزی را برای مصرف کنندگان انسانی در پی خواهد داشت.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: جدی ترین موضوع در این بحث مربوط به مصرف بی رویه (بیش از اندازه و یا نابجا) آنتی بیوتیک ها بوده که خطر مقاوم شدن انواع باکتری ها در برابر آن ها را به همراه خواهد داشت. پدیده مقاومت آنتی بیوتیکی امر کنترل و درمان بیماری ها را در دام و انسان به مخاطره می اندازد.

صباغ زاده اظهار کرد: افزایش آگاهی از مقاومت آنتی بیوتیکی و پیامدهای ناگوار آن بر سلامتی جوامع یکی از شیوه های موثر برای محدودسازی بروز و گسترش باکتری های مقاوم ، می باشد. دوره مصرف منطقی یک نوع آنتی بیوتیک بطور معمول 4-5 و حداکثر 10 سال می باشد و پس از آن به دلیل ایجاد مقاومت، کم اثری و غیر اقتصادی شدن مصرف و مخاطرات بهداشتی باید از چرخه مصرف هرچند برای مدتی بطور موقت خارج شود.

وی عنوان داشت: مشاهدات و گزارشات درمانگاهی دامپزشکان موید کاهش اثربخشی برخی از آنتی بیوتیک ها در درمان بیماری های عفونی است. این آنتی بیوتیک ها  در ابتدا دارای آثار درمانی موثری بودند اما به تدریج از ارزش درمانی آن ها کاسته شده و در حال حاضر برخورد منطقی از دور مصرف خارج نمودن آن هاست.

رئیس اداره تشخیص و درمان دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: امروزه بروز و گسترش پدیده مقاومت میکروبی در برابرمواد ضد میکروبی به ویژه آنتی بیوتیک ها یکی از چالش های جهانی حوزه های پزشکی و دامپزشکی است و کاهش اثربخشی و در مواردی بی اثری برخی آنتی بیوتیک ها در درمان بیماریهای عفونی پزشکان و دامپزشکان را به چالش کشانده است.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
0
احسنت
آفرین
درود بر سرکار خانم دکتر صباغ زاده
نظر شما
ادامه