کد خبر: ۴۸۳۸۴

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان گفت: وقوع سیل، برف و کولاک روزهای گذشته موجب تلف شدن 380 راس دام سبک در استان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر محمد سعیدی» روز یکشنبه افزود: سیل، برف و کولاک روزهای گذشته موجب تلف شدن 193 راس دام سبک در شهرستان میامی، 177 راس در جنوب شهرستان دامغان و 10 راس در شهرستان سرخه شد.

وی با بیان این که در پی وقوع سیل روزهای گذشته دام های سنگین جزو تلفات نبود، ادامه داد: 154 دامداری در شهرستان میامی و 177 دامداری در جنوب شهرستان دامغان در سیل روزهای گذشته دچار خسارت جزئی و کلی شدند.

وی اظهار داشت: وقوع سیل و به دنبال آن، ایجاد رطوبت موجب بروز بیماری می شود و گروه های خدمات رسان دامپزشکی به منظور بررسی وضعیت منطقه سیل زده، پیشگیری از بروز بیماری، مراقبت، پایش بهداشت به محل اعزام شدند.

به گفته سعیدی، اجساد دام های تلف شده برای جلوگیری از بروز بیماری به صورت بهداشتی توسط کارشناسان دامپزشکی استان سمنان دفن شد و در وسعت 9 هزار و 800 متر مربع از محل دفن آن ضدعفونی و سمپاشی انجام شد.

وی با بیان این که نظارت و بازدیدها تا ایجاد وضعیت عادی در منطقه های سیل زده ادامه دارد، اضافه کرد: رطوبت در منطقه های سیل زده شرایط مستعدی برای رشد حشرات ناقل بیماری و خونخوار فراهم می کند و بر همین اساس مناطق سیل زده سمپاشی شده و نگرانی بابت بیماری دام و یماری مشترک بین دام و انسان وجود ندارد.

مدیرکل دامپزشکی استان سمنان با بیان این که شرایط در وضعیت کنترل شده قرار دارد، تصریح کرد: 30 هزار راس دام علیه بیماری سیاه زخم و 15 هزار راس دام علیه بیماری انتروتوکسین براساس اولویت منطقه ای واکسینه شدند.

دامداران با مشاهده هرگونه موارد مشکوک می توانند با تماس با اداره دامپزشکی شهرستان خود یا تماس با شماره تلفن 1512 موارد مشکوک را در 24 ساعت شبانه روز اطلاع رسانی کنند.

بیش از یک میلیون و 600 هزار راس دام سبک و حدود 100 هزار راس دام سنگین در استان سمنان وجود دارد.

150 واحد دامداری صنعتی و 511 واحد پرورش انواع طیور در استان سمنان وجود دارد که از این تعداد 42 مزرعه مرغ تخم گذار، 12 واحد پرورش شتر مرغ، 6 واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید 20 هزار قطعه و بقیه واحدهای پرورش مرغ گوشتی است.

 
نظر شما
ادامه