کد خبر: ۴۸۴۲۱

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه گفت: وقوع سیل باعث تلف شدن 420 راس دام، 17 هزار و 820 قطعه طیور، 32 تن ماهی، 450 فروند کندوی زنبور عسل و تاسیسات 9 واحد دامی در استان شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر امید حاج محمدی» روز سه شنبه افزود: براثر سیل 408 راس دام سبک، 11 راس دام سنگین و یک راس تک سمی در شهرستان های ثلاث باباجانی، کنگاور، سرپل ذهاب، گیلانغرب، هرسین، صحنه، دالاهو، روانسر و کرمانشاه از بین رفتند.

به گفته او، 11 راس دام سنگین نیز در شهرستان ثلاث باباجانی، پاوه و دالاهو و یک راس تک سمی نیز در سرپل ذهاب تلف شد.

حاج محمدی به تلف شدن 17 هزار و 820 قطعه طیور گوشتی صنعتی در سه واحد نیز اشاره کرد و گفت: این تعداد طیور در شهرستان های روانسر و کنگاور تلف شده است.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه به تلف شدن 32 تن ماهی پرواری و بچه ماهی در پنج واحد در شهرستان های دالاهو، سرپل ذهاب، گیلانغرب و جوانرود اشاره کرد و افزود: این میزان شامل 129 هزار و 540 قطعه می باشد.

حاج محمدی، به خسارت سیل به کندوهای زنبور عسل نیز اشاره کرد و گفت: سیل باعث تلف شدن 450 فروند کندوی زنبور عسل در شهرستان سرپل ذهاب شده است.

به گفته او، 9 واحد تاسیسات و اماکن دامی و استخر پرورش ماهی در شهرستان های کرمانشاه، ثلاث باباجانی، روانسر و سرپل ذهاب براثر سیل خسارت دیدند.

مدیرکل دامپزشکی کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه 16 اکیپ این اداره کل در مناطق سیل زده استان مستقر شدند، گفت: این اکیپ ها دفن بهداشتی دام، طیور و آبزیان تلف شده و ارزیابی خسارت ها را بر عهده داشتند.

حاج محمدی افزود: کار ارزیابی خسارت ها به پایان رسیده و به ستاد مدیریت بحران استان برای جبران خسارت به بهره برداران خسارت دیده ارسال می شود.

سامانه بارشی قوی که یکشنبه شب هفته گذشته وارد آسمان استان کرمانشاه شد، در 24 ساعت فعالیت سبب بارش شدید و به دنبال آن آبگرفتگی و سیل منجر شد.

بالاترین خسارت ها به بخش زیرساخت راه های اصلی و روستایی و پل ها با 460 میلیارد تومان، نیرو شامل آب، برق، گاز و مخازن و رودخانه ها 389 میلیارد تومان و بخش کشاورزی با خسارت 386 میلیارد تومان عنوان شده است.
به گزارش ایرنا؛ در استان کرمانشاه چهار میلیون و 650 واحد دامی و بیش از یک هزار و 333 واحد دامپروری صنعتی شامل 700 واحد مرغداری گوشتی صنعتی، 176 واحد گاوداری شیری، 181 واحد پرواربندی گوساله و 219 واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین 24 واحد مرغداری تخمگذار، 13 واحد پرورش بوقلمون صنعتی، 9 واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، 2 واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از 309 هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در استان کرمانشاه سالانه بیش از 451 هزار تن انواع محصولات دامی شامل 336 هزار تن شیرخام، 36 هزار و 300 تن گوشت قرمز، 63 هزار و 800 تن گوشت طیور، 11 هزار و 100 تن تخم مرغ و چهار هزار و 83 تن عسل تولید می شود.

 

نظر شما
ادامه