کد خبر: ۴۸۴۴۳
تعداد نظرات: ۱۲ نظر

مسئول واحد بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی مهاباد گفت: مردم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مشترک دام و انسان از جمله انگل ساکوسیست از فروشگاه‌های معتبر خرید کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر بیتی» مسئول واحد بهداشت عمومی شبکه دامپزشکی مهاباد، گفت سارکوسیستیک از شایع ترین بیماری‌های عفونی مشترک بین دام و انسان است که به وسیله گونه‌های مختلف سارکوسیست ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه این نوع انگل در همه فصول دیده می‌شود، اما شایع‌ترین نوع آن در فصل بهار است، افزود: انگل سارکوسیست در بدن دام‌ها به ویژه گاو و گوسفند وجود دارد، بنابراین مردم با توجه به عوارض متعدد بالینی و تحت بالینی بیماری ناشی از این انگل حتما هنگام خرید گوشت به مهر دامپزشکی توجه کنند.

وی با اشاره به اینکه این انگل در بافت گوشت به شکل دانه برنج دیده می‌شود اضافه کرد: مردم در صورت مشاهده آن حتی اگر به تعداد کم باشد باید قسمت دارای انگل را برش دهند و دور بریزند.

مسئول شبکه بهداشت مهاباد گفت: این انگل انتشار جهانی دارد و عضله‌های اسکلتی و قلبی را درگیر می‌کند و می‌تواند باعث زیان‌های اقتصادی و بیماری بالینی و تحت بالینی شود.

 

انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
نوروزی
|
Germany
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
1
11
با سلام شما عکس سیستی سرک رو گذاشتید بعد در مورد سارکوسیست توضیح دادید
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
دقیقا
دکتر xy
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
1
2
این بیشتر شبیه برنج نیم دانه هستش تا دانه برنج!
عکس اشتباهه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
2
12
همکار ارجمندمان فرموده «سارکوسیستیک از شایع ترین بیماری‌های عفونی مشترک بین دام و انسان است»
اولاً باید گفت که شایع ترین نیست بلکه یکی از بیماریهای مشترک است
ثانیاً کدام منبعی نوشته که سارکوسیست از گوسفند به انسان منتقل می شود؟
ثالثاً خطر این انگل بخاطر سم سارکوسیستین موجود در کیست هست ، نه مشترک بودن آن
رابعاً انگل به شکل دانه برنجی نیست بلکه انگل میکروسکوپی هست و کیست حاوی دهها هزار انگل ، به شکل دانه برنجی هست.

خواهشمند است قبل از مصاحبه کمی مطالعه فرمایید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
آنهایی که منفی دادند ، از نوشته من ناراحت شدند یا دلیل علمی دارند؟
اگر دلیل علمی دارند ، لطفا مطرح کنند
خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
این چیزا مهم نیست جناب دکتر
یه مقاله جالب پیدا کردم
sjh.umsha.ac.ir/article-1-29-fa.pdf
دانشجو بافت dvm
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۱
0
4
واقعا متاسفم واسه اون مسئولی که مصاحبه رو انجام داده و همچنین متاسفم واسه حکیم مهر برای عکس بی ربطش و گذاشتن مطلب اشتباه .
مسوول فنی کشتارگاه دام
|
France
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
2
بی زحمت دستورالعمل سازمان دامپزشکی کشوررا که راجع به قضاوت انگل سارکوسیست درلاشه هست راهم بزاریدتا یکم باهم بخندیم بعدش دیگه ازاین مصاحبه ها نمی گذارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
2
نتیجه انجام مصاحبه بدون مطالعه همین هست.
سازمان دامپزشکی باید مانع از انجام مصاحبه با استفاده از عناوین دولتی گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
0
4
سارکوسیست
Sarcocyst

در حالت کلی به اعضای جنس سارکوسیستیس و بصورت اخص به کیستهای ایجادشده توسط جنس سارکوسیستیس و مشخصا کیستهای دانه‌برنجی تشکیل شده در عضلات میزبانان واسط که حاوی متروسایتها و برادی‌زوایتها هستند اطلاق میشود که انگلی دومیزبانه با گسترش جهانی و طیف وسیعی از میزبانان میباشد.
واژه سارکوسیستیس از دو کلمه یونانی sarx به معنی گوشت و kystis به معنی کیسه مشتق شده است.

- اسامی مترادف برای آلودگی با سارکوسیست:
سارکوسیستوز
Sarcocystosis
سارکوسپوریدیوز
Sarcosporidiosis

- عامل:
تک‌یاخته‌ای از شاخه آپیکمپلکسا، رده اسپوروزوآ، زیررده کوکسیدیا، راسته کوکسیدیاهای حقیقی، زیرراسته آیمرینا، خانواده سارکوسیستیده، زیرخانواده توکسوپلاسماتینه، جنس سارکوسیستیس

- میزبان نهایی:
گوشتخواران

- میزبانان واسط:
طیف وسیعی از مهره‌داران شامل پستانداران (بویژه نشخوارکنندگان و تک‌سمیها)، پرندگان و خزندگان

- چرخه زندگی:
به دو بخش تکثیر غیرجنسی از نوع شیزوگونی (در میزبان واسط) و تکثیر جنسی از نوع گامتوگونی و اسپوروگونی (در میزبان نهایی) تقسیم میشود که خلاصه آن چنین است:
اسپوروسیستهای دفع شده از روده میزبان نهایی توسط میزبان واسط خورده شده و با تجزیه اسپوروسیست و آزاد شدن اسپوروزوایتها و عبور آنها از دیواره روده و جایگزینی آنها در سلولهای آندوتلیال عروق مزانتریک، تقسیمات شیزوگونی شروع شده و مرونت (شیزونت) نسل اول تشکیل میشود. مرونتها توده سلولی چند هسته‌ای شامل سلولهای دختر بنام مروزوایت یا شیزوزوایت یا اختصارا زوایت هستند. با پاره شدن مرونت، مروزوایتهای نسل اول وارد خون شده و در سلولهای اندوتلیال مویرگهای سرتاسر بدن مستقر شده و تشکیل مرونت نسل دوم را میدهند. تشکیل مرونت نسل سوم در سلولهای تک‌هسته‌ای نظیر لنفوسیتها اتفاق میفتد و در نهایت با هجوم زوایتهای نسل سوم به بافتهای نرم و بویژه عضلات، تشکیل سارکوسیست در عضلات مخطط، اسکلتی و قلبی را خواهیم داشت.
کیستهای نسل اول تا سوم به علت سرعت تکثیر به کیستهای تاکی‌زوایتی مشهورند. (در گاومیش مرونت نسل چهارم هم تشکیل میشود)
سارکوسیست که حاوی متروسایتها و برادی‌زوایتهاست، در دو شکل میکروسیست (میکروسکوپیک) و ماکروسیست (قابل مشاهده با چشم غیرمسلح) بویژه لابلای الیاف عضلانی مری، دیافراگم و سایر عضلات پرکار دیده میشود. در داخل این کیستهای برنجی شکل، ابتدا متروسایتها تشکیل میشوند که سلولهای مادر و غیرعفونی بوده و در زیر میکروسکوپ به شکل کروی دیده میشوند. متروسایتها شروع به تقسیم کرده و با افزودن به اندازه سارکوسیست، به برادی‌زوایت تبدیل میشوند که برخلاف تاکی‌زوایتها رشدی آهسته دارند و بلوغ آنها گاهی بیش از دو ماه طول میکشد.
برادی‌زوایتها در زیر میکروسکوپ به شکل هلال کامل یا شاخ گاوی یا موزی شکل دیده میشوند و شکل عفونی و مرحله پایانی چرخه زندگی انگل در میزبان واسط میباشند که این چرخه در میزبان نهایی بصورت زیر ادامه میابد:
تغذیه گوشتخواران از عضلات آلوده به کیستهای برادی زوایتی، ایجاد گامتوسیت (گامونت)ها در سلولهای جامی شکل روده پس از ۶ الی ۹ ساعت، ایجاد گامتهای نر (میکروگامونت) و ماده (ماکروگامونت)، لقاح و تشکیل زایگوت، دو لایه شدن آن و تشکیل اووسیست، اسپوروله شدن اووسیست و تشکیل اسپوروسیست و دفع آن توسط مدفوع گوشتخوار میزبان نهایی (در جنس سارکوسیست، اسپوروسیست بجای اووسیست دفع میشود)

- علائم و بیماریزائی:
تب، بی‌اشتهایی، کم‌خونی، رشد تاخیری، تورم عقده‌های لنفاوی، سقط و علائم عصبی از عوارض سارکوسیست و سم تولیدی آن (سارکوسیستین) می‌باشد. البته دز سمی آن بسیار بالا بوده و در صورت مصرف توسط انسان مشکلی ایجاد نمیشود. ضمنا پخت گوشت سبب می‌شود که حتی میکروسیستهای مربوط به گونه گاوی س.همونیس که زئونوز است، در صورت وجود از بین برود.

- تشخیص تفریقی:
سارکوسیتوزیس را بایستی از سیستی‌سرکوزیس، توکسوپلاسموزیس، نوروفیبروماتوزیس و میوزیت ائوزینوفیلی تفریق داد.

- قضاوت کشتارگاهی:
قضاوت کشتارگاهی سارکوسیست بر مبنای دستورالعمل سازمان در خصوص حفظ حالت مشتری‌پسندی لاشه‌های کشتاری و حذف لاشه‌های اصطلاحا کریه‌المنظر استوار است.
بر این اساس لاشه‌هایی که واجد تعداد کمی سارکوسیست بر روی قسمتهای سطحی عضلات باشند، میتوانند اصلاح شوند ولی بایستی لاشه بصورت کامل از سارکوسیست عاری شود. اگر شدت آلودگی زیاد باشد به‌گونه‌ای که در مقطع عضلات هم شاهد سارکوسیست باشیم و اصلاح امکان‌پذیر نباشد، لاشه ضبط میشود.

- نکته کشتارگاهی:
علاوه بر برشهای معمول در بازرسی لاشه‌های گاوی که برای جستجوی سیستی‌سرکوس بوویس داده میشود، برشی اضافی در عضلات پس‌گردن گاومیش جهت جستجوی سارکوسیست صورت میگیرد.

ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۲
1
0
حکیم جان مصاحبه پر از غلط این همکارمون به کنار! شما خودت نقدا تصویر سیستی سرک رو عوض کن و عکس سارکوسیست بذار جاش!
پاسخ ها
خودی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
دکتر
اگر کیسی برای شما بیاد کلینیک و یک سیکل درمان معیوب رو بهتون بگه که دکتر قبلیش داده و اون رو میخواد ادامه بده به نظرتون درسته کامنت بذاریم در مورد همکار؟ اخلاقا نه، اجازه نداریم

این خبر نقل قوله همینطوری منعکس میشه
توی کامنت ها همکاران و دانشجویان خوبمون در موردش صحبت کردند خیلی زیبا هم بود که نظر های علمی رو منعکس کردند
نظر شما
ادامه