کد خبر: ۴۸۵۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«سید حمایت میرزاده» درخصوص نامه اعتراضی جمعی از دامپزشکان به دانشگاه آزاد بافت، افزود: روزی ۱۰۰۰ نامه برای ما می‌آید، من نمی ‌دانم کدام است؛ همان شخصی که نامه را فرستاده، خودش باید پیگری کند!
 
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، عدم اجرای اصولی سند آمایش سرزمین را ریشه اصلی نامتناسب بودن امکانات و جذب دانشجو در کشور می‌داند. از نظر «سید حمایت میرزاده» ما جایی که آزمایشگاه و کارگاه نداریم، با پول بی‌زبان دولت و ملت، آزمایشگاه و کارگاه مصنوعی ایجاد کردیم و در سرزمینی که کارگاه، دامپروری و آزمایشگاه است و یک ریال هم برای دولت هزینه ندارد و می‌توان در محیط واقعی و طبیعی دانشجو تربیت کرد، دامپزشکی را گسترش ندادیم.

حکیم مهر: ارزیابی شما از مساله آموزش و تناسب آن با جذب دانشجو چیست؟

موضوع مربوط به آمایش سرزمین در دستور کار ماست. متاسفانه دانشگاه‌های ما، چه دانشگاه دولتی و چه دانشگاه آزاد و رشته‌های آنها، بر اساس آمایش سرزمین و بر اساس نیاز واقعی کشور توسعه پیدا نکرده‌اند.

حکیم مهر:‌ وضعیت در خصوص رشته دامپزشکی خیلی فاجعه‌بار است.

در مورد رشته دامپزشکی سوال این است که در آن شهری که دانشگاه آزاد رشته دامپزشکی را‌ه‌اندازی کرده، آیا قرار است که فارغ‌التحصیلان بعدا تبدیل به دامپزشک شوند؟ آیا در آن شهر دامداری و دامپروری وجود دارد؟ اصلا این موضوع برای دانشگاه مهم است یا نه؟ چرا در استان و شهری که مرکز دامپروری است، نه دانشگاه آزاد و نه دانشگاه دولتی، رشته دامپزشکی را ایجاد نکرده است اما در پایتختی که نه قرار است مهندس کشاورزی در آن کار کند و نه دامپزشکان، با وفور رشته دامپزشکی روبرو هستیم. آیا در تهران قرار است که همه زراعت، دامپروری و دامپزشکی کنند؟

حکیم مهر: سوال و دغدغه ما هم دقیقا همین‌هاست. چرا این چنین است؟

به این دلیل که آمایش سرزمینی اصولی انجام نگرفته است. ما براساس امکانات دانشگاه، کلاس‌ها، خصوصا اساتید که در کجا تشریف دارند، دانشگاه را توسعه دادیم و به دانشجو گفتیم تشریف ببرید فلان جا که استاد هست. به استاد نگفتیم که شما به سرزمینی برو که در آنجا قرار است طرحی نو دراندازی، دانشجو بپذیری و به آن دانشجو کار یاد دهی. ما جایی که آزمایشگاه و کارگاه نداریم، با پول بی‌زبان دولت و ملت، آزمایشگاه و کارگاه مصنوعی ایجاد کردیم و در سرزمینی که کارگاه، دامپروری و آزمایشگاه است و یک ریال هم برای دولت هزینه ندارد و می‌توان در محیط واقعی و طبیعی دانشجو تربیت کرد، رشته‌ها را گسترش ندادیم.

حکیم مهر:‌ مقصر کیست؟

این کاستی‌ها متعلق به این دولت و آن دولت و غیردولت‌ها نیست. متاسفانه در همه دولت‌ها همین وضعیت را ادامه دادیم. دانشجو تمایل دارد نزدیک خانه خود درس بخواند. استاد هم دوست دارد که کنار خانه خود تدریس کند. همه هم می‌خواهند بعد از فارغ‌التحصیلی یک میز را اشغال کنند و کنار خانه خود باشند. با این وضعیت نه دامپزشکی نجات پیدا می‌کند و نه رشته‌های دیگر.

حکیم مهر:‌ راهکار چیست؟

کل این قضیه باید به شکل اساسی بررسی شود. اینکه اگر در استان‌ها و شهرهایی که پتانسیل و ظرفیت دارند، نیرویی تربیت کردیم، آیا دانشگاه وجود دارد یا خیر؟ یا اگر دانشگاهی وجود دارد، رشته‌های آن به درد آنجا می‌خورد یا نه؟ به این شکل تکلیف وضعیت دانشگاه‌ها هم مشخص می‌شود.

حکیم مهر:‌ شما در کمیسیون آموزش مجلس برای حل این مشکل چه کردید؟

در مجلس یک کاری انجام دادیم و آن هم اینکه تکیلف آن را در برنامه ششم توسعه مشخص کردیم. باید منتظر باشیم و ببینیم که وزارتخانه‌های مربوطه تا پایان برنامه چقدر می‌توانند این اهداف را تحقق دهند و موفق شوند.

حکیم مهر: یکی از مشکلاتی که پای آن به کمیسیون آموزش مجلس هم باز شد، مساله جذب غیرقانونی دانشجو در دانشگاه آزاد بافت بود.

من مسائل را به صورت کلی نگاه می‌کنم و به ریز آن کار ندارم. وظیفه ما قانون‌گذاری و نظارت بر قانون است. اگر مسائل موردی دارید باید شما یا هر کس دیگری، آن موارد را به شکل مکتوب به کمیسیون بفرستید تا ما بررسی ‌کنیم.

حکیم مهر:‌ اتفاقا نامه‌ای در این خصوص به کمسیون آموزش مجلس فرستاده شده و سوال من همین است که آیا نامه ‌به دست شما رسیده یا نه؟

من نمی‌دانم. روزی ۱۰۰۰ نامه برای ما می‌آید. من نمی ‌دانم کدام است. همان شخصی که نامه را فرستاده، خودش باید پیگری کند. به او شماره نامه را می‌گویند و قضیه حل می‌شود.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
بی کفایتی ها تا چه حد!
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
0
2
استان آذربایجان غربی و شرقی رو مثل اینکه یادتون رفته که فارغ التحصیل به خاطر زیاد بودن دانشکده های دامپزشکی در این استانها،چند صد برابر نیاز این استانهاست.هدف واقعی تولید سرطان گونه فارغ التحصیل دامپزشکی چیه؟ایران جز کشورهایی هست که مقامات و مسئولین بالارتبه اون به نیروی انسانی ماهر اهمیتی نمی ده.این کشور به اصلاحات شدید بنیادی و اساسی نیاز دارد.تا شفاف سازی در این کشور انجام نشود،اعتماد مردم به دولت های ایران هیچ وقت بر نخواهد گشت.فعلا که شکاف عمیقی بین مردم و دولت وجود دارد و اگه ادامه پیدا کنه به کشمکش های گاها جبران ناپذیر تبدیل خواهد شد. ................!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
1
2
خوب معلومه نسبت فارغ التحصیل رشته دامپزشکی بیش از نیاز بوده و قطعا تعطیلی کارخانه های مواد غذایی و واحدهای دامداری به دلایل اقتصادی هم در روند بیکاری بچه های فارغ التحصیل دامپزشکی موثر بوده
دکتر حسین زاده
|
Finland
|
۲۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
0
1
متاسفانه ایشان با کلی گویی فقط خواسته اند تا از خود رفع تکلیف کنند بدون آنکه اشرافی به موضوع داشته باشند !!
ایشان نمیدانند که استانهای تهران و البرز ، اتفاقا" قطب دامپروری صنعتی کشور هستند و جمعیت بزرگی که در این محدوده ساکن هستند بازاری بزرگ برای محصولات دامی است و ضرورت وجود دانشکده های دامپزشکی را در این استانها نشان میدهد. ضمن آنکه بطور عقلانی هم پایتخت هر کشور لازم است کاملترین دانشگاهها را در خود داشته باشد.
دانشکده های دامپزشکی ارومیه و شیراز و اهواز هم ، همگی در مناطقی تاسیس شده بودند که در آنها کشاورزی و دامپروری حرف اول را میزدند . تنها سمت شرق و شمال شرق کشور فاقد دانشکده دامپزشکی بود که تاسیس دانشکده دامپزشکی دانشگاه فردوسی در این منطقه امری منطقی و قابل توجیه بود. تمامی این دانشکده ها براحتی قادر به تامین و پوشش استانهای همجوار خود بودند و نیازی به دانشکده های بیشتر نبود!!
اما سیاست سرگرم سازی جوانان و کسب درآمد به هر قیمتی ، اعتقادی به سلامت و استاندارد در افکار و اعمال نداشت !! و هر جا دستش رسید با توجیه اینکه مشتری برای دانشکده ها وجود دارد و فقط مدرک میخواهند نه علم و مهارت !! اقدام به تاسیس دانشگاه و دانشکده کردند تا بتوانند از این تنور داغ مدرک گرایی ، نان خود را در بیاورند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
2
1
رشد بی رویه دانشکده های دامپزشکی تاثیر داره ولی
مسایل اقتصادی باعث شده دامداری در کشور از رونق بیفته .من داروخانه دار میشناسم بالای یک ملیارد طلب داره ولی دامدار طرف حسابش ورشکست شده .
مجید
|
United States of America
|
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۴
2
0
در استان ما آذربایجان شرقی سه دانشکده دامپزشکی به صورت شبانه روزی مشغول چاپ مدرک اند جالب اینجاست ظرفیت پذیرش این دکان های مدرک فروشی بیشتر از کشور فرانسه (با آن جمعیت عظیم دامی )است ! تازه سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس از عدم پخش شدن این دانشکده در سطح کشور گلایه دارند درست مثل اینکه بگویند هر دهکده ای یک دانشکده پزشکی چون مریض در هر دهی وجود دارد !ایشان آنقدر به خودش زحمت نمیدهد ببیند کشورهایی مثل کانادا و نیوزیلند چطور با یکی دو تا دانشکده دامپزشکی و با آن وسعت و جمعیت دامی اداره میشوند .
نظر شما
ادامه