کد خبر: ۴۸۵۵۰
تعداد نظرات: ۴ نظر
دیدار نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی و مدیران دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» اظهار داشت: سازمان دامپزشکی کشور مصمم است در سال حمایت از رونق تولید، در استفاده از پتانسیل‌های پژوهشی کشور پررنگ‌تر ظاهر شود ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور در دیداری نوروزی با مدیران دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، بر توسعه همکاری های سازنده حوزه پژوهش و اجرا در سال حمایت از رونق تولید در حوزه تولید اقلام دامپزشکی مانند کیت‌های تشخیصی تاکید کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رییس این سازمان در دیدار نوروزی با ریاست، معاونان و اساتید دانشکده دامپزشکی در محل این دانشکده، با تاکید بر اهمیت توجه به حوزه پژوهشی در تولید و خدمت موثر به بهره برداران و بهداشت عمومی جامعه، گفت: سازمان دامپزشکی کشور مصمم است در سال حمایت از رونق تولید در استفاده از پتانسیل‌های پژوهشی کشور پررنگ تر ظاهر شود.

وی با بیان اینکه جهت رفع مشکلات موجود در کشور باید در چارچوب استقلال و منافع ملی، ساختارهای ناکارآمد را شکاند و با وجود مقاومت‌های طبیعی در این مورد آن را شکست و جلو رفت، افزود: در واقع در مواقع بحران باید دستورالعمل‌های خلاقانه و عملیاتی داشت، کما اینکه در سال جدید اولویت این سازمان تمرکز روی امور تشخیصی و اپیدمیولوژی خواهد بود.

رفیعی پور با اشاره به خاطره تلخ ناشی از تجربه گران شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال‌های 95 و 96 افزود: خوشبختانه این بیماری مهلک صنعت طیور با هوشیاری و همکاری ارگان‌های اجرایی و دانشگاهی و تولیدکننده در سال 97 مهار شد که همین امر گویای اهمیت تداوم این روند و تعمیم آن به تمام حوزه هاست.

رییس سازمان دامپزشکی کشور این سازمان را نیازمند مغز متفکری همچون دانشگاه برشمرد و گفت: دانشکده دامپزشکی در کمک به جامعه بهره برداران دام، طیور و آبزیان و سایر موجودات زنده بخش کشاورزی نظیر کرم ابریشم و زنبور عسل، کارهای بزرگ و ماندگاری داشته است، تصریح کرد: در همین راستا سازمان دامپزشکی کشور بنا دارد تا یکی از دانشجویان دامپزشکی را به عنوان نماینده رییس سازمان دامپزشکی کشور جهت بهبود وضعیت دانشجویی به عنوان مشاور انتخاب کند تا این ارتباط تنگاتنگ شود.

رفیعی پور با اشاره به مصادیقی مانند سیل مهلک اخیر در بیشتر استان‌های ایران یا عقیم‌کردن سگ ها، گفت: در مواردی نظیر این‌ها می‌توان از دانشجویان کمک گرفت تا هم به دانش و هم تجربه علمی و عملی آنها افزوده شود.

وی با بیان اینکه با تغییر رویکرد یک سال گذشته دستاوردهایی در استفاده از دانش حوزه دانشگاهی برای کنترل بیماری‌ها حاصل شده است، تصریح کرد: در سال گذشته دو کمیته ملی راهبردی، یکی متشکل از اساتید دانشگاه و دیگری هم در 5 منطقه کشور به صورت کمیته‌های استانی از اساتید و همکاران راه اندازی شد که این کمیته های استانی مختار به اتخاذ تصمیم‌هایی شده اند که با توجه به اشراف آنها به مسائل منطقه‌ای بتواند دستورالعمل اجرایی در استان‌های زیرمجموعه آن کمیته استانی باشد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در عین حال بر تعامل و همکاری دو حوزه اجرا و دانشگاه در مشکلات بروز سیل اخیر برای حوزه دامپزشکی تاکید کرد و خواستار برگزاری جلسات مشترکی با دانشکده در هر فصل از سال شد تا مصوبات این نشست ها بررسی شود و به صرف اظهارنظر بسنده نشود.

«دکتر قاسم رضاییان‌زاده» معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی کشور نیز در این جلسه با بیان اینکه تا کنون از ظرفیتهای دانشگاهی به خوبی استفاده نشده است، گفت: در رویه سالهای گذشته به صورت فردی تعامل می‌شد و افراد سیستمی عمل نمی‌کردند و فرد محوری بود، اما خوشبختانه هم اکنون با رویه جدید ریاست سازمان دامپزشکی کشور، سیستم محوری جایگزین فرد محوری شده است.

این مقام مسوول در سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه طرح واکسیناسیون شاربن از جمله اقدامات دامپزشکی به ویژه پس از بروز سیل اخیر در مناطق سیل زده بوده است، افزود: دانشکده دامپزشکی هم می‌تواند در این زمینه در عرصه وجود داشته باشد که قبل از بروز مشکل بتوان با تمهیدات واکسیناسیون و اقدامات پیشگیرانه از بروز بیماری‌های بعدی برای دامها و انسانها ممانعت کرد.

وی با بیان اینکه استفاده از "مالاشیت‌گرین" یکی از معضلات امروز در صنعت آبزیان است که در حال حاضر از نمک به جای آن استفاده می شود، گفت: به طور نمونه می‌توان این موضوع را نیز در قالب پایان‌نامه ها بررسی کرد که استفاده از نمک در این مورد چه تاثیری می‌تواند روی منابع ما بگذارد.

رضاییان زاده همچنین توصیه کرد پایان‌نامه‌های دانشجویان در مورد راهکارهای مقابله با سالمونلا و تولید کیت‌های تشخیصی با کیفیت مورد نیاز دامپزشکی و ... تهیه شود تا در حوزه اجرا مورد استفاده واقع شود.

«دکتر بهمن عابدی کیاسری» مدیرکل دفتر سازمان های تخصصی، روابط عمومی و  امور بین الملل سازمان دامپزشکی کشور هم در این دیدار ضمن تاکید بر تلاش جهت تحقق رویکرد نزدیکی حوزه اجرا و دانشگاه بر ایجاد شبکه همکاری مشترک دانشگاه و سازمان دامپزشکی در کمیسیون هایی که این سازمان در سازمان جهانی بهداشت عضو آن است تاکید کرد و در عین حال به حضور فعال دانشکده دامپزشکی در توسعه فناوری و کیت‌های آزمایشگاهی دامپزشکی تاکید کرد.

«دکتر مهدی وجگانی» رییس سازمان دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نیز با ابراز خشنودی از دیدگاه های ریاست سازمان دامپزشکی کشور و همکاران این سازمان و اشاراتی به عملکرد این دانشکده در سال 97 از جمله برگزاری کنگره انگل شناسی، گفت: اهمیت ساختار مناسب خیلی مهم است، کما اینکه تا سال‌های طولانی ارتباط بین دانشگاه و اجرا سیستمی نبود و بعد تمام مذاکرات و همکاری‌های ناتمام رها می‌شد. لذا باید پل ارتباطی سازمان دامپزشکی کشور و دانشکده به صورت جدی و ساختاری تعریف شود.

وی با اعلام آمادگی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران برای تولید کیت‌های تشخیصی مورد نیاز دامپزشکی کشور گفت: همکاران این دانشکده دو دسته هستند؛ عده‌ای مشکل صنعت را پی می‌گیرند و مستقیم به حوزه اجرا کمک می کنند و عده ای هم فقط آکادمیک هستند و در حوزه تدریس کوشا هستند.

 
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
امین
|
Germany
|
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
1
با سلام
تشکر از این همه حرف های قشنگ ژست های زیبا و عکس های قشنگ کلا توجه کردید که نصف دامپزشک های متخصص کشور بیکار هستند علت پیشرفته بودن دانشکده هاست بعد مشکل سازمان را دانشکده حل میخواد بکنه اگر اینقدر توانمندید خوب مشکل بیکاری سازمان را هم بدید کنترات ...............................
تا حالا شده از خودتون بپرسید چرا صنعت از دانشکده دامپزشکی فرار میکنه ....................... بنظرم سازمان با سرم سازی و واکسن سازی و دامپزشکانی که مشکلات را با پوست و استخوان در فارم درک کردند رابطه ایجاد کنه براش بهتره
.....................
هیئت علمی
|
India
|
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
0
1
سلام بنده بعنوان یکی از این جوانهای مملکت که دستی بر آتش تولید کیت های تشخیصی دارم متاسفانه فاصله شعار تا عمل بسیار زیاد است!!!کار شناسان مرکز تشخیص خصوصا و کاملا مخالف تولید داخلی هستند و مشتاق وارداتو متاسفانه ........ سنگ های جلوی تولید می اندازند که بظاهرا هم قانونی و خصوصا اخلاقی بنطر برسد و عملا با وقت کشی تولید کننده واقعی را از پای در می اورند.در صورت نیاز و اعلام جناب آقای رفیعی بنده حاضرم برای اثبات عرایضم مسنداتی را ارائه کنم.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۵
1
1
امیدوارم نماینده ی دانشجویی فقط از دانشگاه تهران نباشه و دانشجوهای دانشگاه های دیگه هم چه آزاد چه دولتی مدنظر قرار بگیره
دکتر پورمهدی چلیکدانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
0
1
من خودم هم دانشجو بودم طبیعتا و معتقدم که دانشجویی که در حال تحصیله فهم درستی از وضعیت دامپزشکی کشور نداره، چه برسه به اینکه بخواد به رئیس سازمان مشاوره بده!
آقایان اگر دنبال برداشتن گره از کار دامپزشکی هستند کمیته‌های استانی تشکیل بدن با حضور همکاران بخش خصوصی...
نظر شما
ادامه