کد خبر: ۴۸۵۶۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:
رییس سازمان دامپزشکی کشور با حضور در برنامه مجله دامپزشکی رادیو سلامت، به اقدامات قبل، حین و پس از بروز سیل در مناطق سیل زده از بعد مخاطرات بهداشتی اشاره کرد ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور با حضور در برنامه مجله دامپزشکی رادیو سلامت، به اقدامات قبل، حین و پس از بروز سیل در مناطق سیل زده از بعد مخاطرات بهداشتی اشاره کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور» رییس این سازمان با حضور در استودیو پخش برنامه مجله دامپزشکی ایران از رادیو سلامت در ارتباط با آسیب‌های ناشی از بروز سیل گسترده در مناطق مختلف کشور و اقدامات این سازمان گفت: نخستین اقدام این سازمان قبل از وقوع سیل، ارسال بلافاصله دستورالعمل از قبل آماده شده مدیریت بحران در شرایط بروز سیل به ادارات کل دامپزشکی استان ها بوده است تا بر اساس آن مدیران دامپزشکی بدانند که قبل، حین و بعد از بروز سیل چه اقداماتی را باید انجام دهند.

وی با یادآوری اینکه در بروز حوادث غیر مترقبه،  اولویت اول حفظ جان انسان هاست، افزود: در حوزه سیاستگذاری استانی همه می‌دانند بعد از امداد رسانی و نجات جان مردم، بویژه در روستاها توجه اصلی،  به نجات و حفاظت از دامهاست، کما اینکه در سیل اخیر نیز چه بسیار روستاییان و دامداران که حاضر به رهاکردن دام‌های خودشان نبوده‌اند.

رفیعی پور با بیان اینکه دستورالعمل قبل از وقوع سیل نیز با همین انگیزه پیش‌بینی شده است، اظهار نمود: با توجه به تمهیدات پیش بینی شده و اطلاع رسانی بموقع، هرجا دسترسی وجود داشت، دامها به مناطق امن‌تر منتقل شدند. ولیکن با توجه به حجم عظیم سیل در همه موارد امکان دسترسی نبود و در مواردی با وضعیت دردناک تلفات انواع دام‌های اهلی روستاییان مواجه بودیم.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به خسارت گزارش شده از مناطق سیل زده با بیان اینکه این اتفاق همه مسوولان را به این فکر انداخته است تا جهت پیشگیری از اتفاقی مشابه که به جرأت می‌توان ادعا کرد با  گستردگی اخیر بی‌سابقه بوده است، کارشناسان و مسوولان باید"حریم‌های خطر" را به درستی فارغ از حریم‌های بهداشتی دامداری‌ها و مرغداری‌ها با یکدیگر و یا سایر مراکز مرتبط شناسایی کنند.

به گونه‌ای که تأسیسات دام، طیور و به ویژه مزارع آبزیان، نباید در مناطق پر مخاطره همجوار رودخانه‌ها احداث شوند. کما اینکه برخی واحدهای دامداری در پلدختر با وجود فاصله 150 متری از بستر رودخانه تخریب شده اند و حتی وسعت سیل، 100 متر آن سوتر از این واحد ها را هم تحت تأثیر قرار داده است.

رفیعی پور در مورد مساعدت تشکل خاصی در جمع آوری دام‌های تلف شده پراکنده با سیل و مخاطرات بهداشتی آنها در منطقه گفت: در شرایط کنونی، با توجه به وسعت درگیری ها، سازمان های مختلف نسبت به ارائه خدمات رسانی به آسیب دیدگان بر حسب وظایف تخصصی خود اقدام می نمایند و اقدامات مرتبط با بهداشت دام و پیشگیری از بیماری مشترک بین انسان و دام در حوزه دامی نیز توسط همکاران دامپزشکی انجام می گیرد و در اینجا بنده با کمال افتخار اعلام می نمایم که همکاران دامپزشکی در هر دو بخش دولتی و داوطلب از بخش خصوصی در مناطق مختلف در حال ویزیت رایگان و انجام اقدامات مرتبط با پیشگیری از بیماری از جمله واکسیناسیون، سمپاشی رایگان دام و اماکن دامی، ضدعفونی اماکن دامی و همکاری در دفن بهداشتی دام‌های تلف شده حضور داشته و این روند تا پایان شرایط فعلی ادامه خواهد داشت و همکاران سازمان دامپزشکی در کنار سایر سازمان امدادرسان در منطقه حضور خواهند داشت تا با ارائه خدمات بهداشتی به مردم و بویژه دامداران تسکین دهنده بخشی از دردهای این عزیزان باشند.

از سایر اقدامات دامپزشکی در مناطق درگیر سیل می توان به همکاری در جمع آوری و دفن کود مرغی و لاشه طیور تلف شده محصور در گل و لای اشاره نمود که این موضوع بویژه در استان گلستان نشاندهنده شرایط سخت کاری همکاران بنده در اکیپ های دامپزشکی بوده است.

رفیعی پور در ادامه به امکان تماس های مردمی با مراکز دامپزشکی اشاره نمود و اظهار نمود شماره 1512 در تمام ساعات شبانه روز جهت تماس و مخابره هرگونه موارد مرتبط با دامپزشکی فراهم است و دامداران و مردم عزیز در شهر ها و روستاهای درگیر سیل می توانند با مراکز دامپزشکی تماس بگیرند و علاوه بر درخواست کمک از دامپزشکی جهت ارائه خدمات بهداشتی مرتبط با دام، تخلفات بهداشتی از جمله فروش و عرضه دام‌های بیمار یا لاشه های پراکنده ناشی از بروز سیل و یا تخلفات بهداشتی مرتبط با بهداشت فراورده های خام دامی را در اسرع وقت با شماره 1512 به نزدیکترین مرکز دامپزشکی اطلاع دهند.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از همکاران بخش دولتی و خصوصی دامپزشکی کشور همزمان با بروز سیل در واحدهای دامداری‌ و مرغداری‌ محل خدمت حضور داشته و در صورت عدم حضور مستقیم همکاران نیز توصیه های لازم از طریق کانال های ارتباطی و پیام کوتاه و اطلاعیه های عمومی به بهره برداران دامپزشکی ارائه گردیده است افزود: جالب است که در تمام واحدهای دامداری و مرغداری که امکان عمل به هشدارهای وقوع سیل برای آنها فراهم بوده، میزان آسیب ها قابل توجه نبوده و و در این واحدها صحنه‌های ناگوار خاصی دیده نمی‌شد.

با این وجود نمی‌توان حجم خسارت وارد شده را در یک یا چند مصاحبه به خوبی منتقل کرد، اما می‌توان تأکید کرد با اتخاد تدابیر مناسب قبل، حین و بعد از بحران ها، می توان حجم خسارات را بطور قابل ملاحظه ای کاهش داد

رفیعی پور در ادامه به کمیت اقدامات سازمان دامپزشکی کشور متعاقب سیل اشاره نمود و با اعلام اینکه تاکنون 5000 لیتر ضدعفونی کننده جهت ضدعفونی اماکن مصرف، 32000 رأس دام درمان،14000 مورد پایش بیماری،505000 متربع سم پاشی اماکن دامی در مناطق سیل زده و در معرض سیل انجام شده است افزود: ضمن دفن بهداشتی در حدود یک میلیون قطعه طیور، 6400 رأس دام، تاکنون900 هزار رأس دام نیز علیه بیماری مهم شاربن (در موارد بحران هایی مانند سیل که خاک جابجا می شود بروز پیدا می کند) واکسینه و علیه این بیماری ایمن شده اند

رفیعی پور در پایان با یادآوری اینکه با فروکش کردن سیل، آلودگی آب و ازدیاد حشرات موذی می‌تواند مخاطره آمیز باشد. افزود: این موضوع نیز با حساسیت توسط همکاران بنده دنبال خواهد شد و بر این اساس پایش بیماری توسط همکاران ما ادامه خواهد داشت.

 

انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
1
توسط دامپزشکان یا توسط دامپزشکی؟
مگر دامپزشک های اداره سمپاشی کرده اند؟
کمی دقت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
2
من خودم سالها کارمند دولت بودم . معنی این آمارها رو خوب میدونم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
0
آمار آمار و آمار خسته نباشید
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۶
0
2
چند سال پیش یکی از روسای قدیمی سازمان به استان ما سفر کرد.مدیر کل اداره که از فرهیختگان! و نخبگان! بود شروع به آمار دادن کرد.یکی از فرمهای اداره بررسیها که از طرف درمانگاههای بخش خصوصی به اداره ارسال می شد عملیات درمانگاهی و تعداد دامهای درمان شده بود.از جمله این درمانها تشخیص آبستنی بود که جزء آمار بود.وقتی جناب مدیر کل که آن آمار را جمع و جور کرده بودند و تحولیش داده بودند گزارش میداد با افتخار اعلام کرد ما امسال در تشخیص آبستنی فلان درصد پیشرفت داشتیم.
نه مدیر کل محترم متوجه این شاهکارش شد و نه رئیس وقت سازمان گفت جناب تشخیص آبستنی چه ربطی به عملکرد شما دارد.

این است آمار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
0
2
این آمار «درمان ۳۲ هزار رأس دام و ۱۴ هزار مورد پایش بیماری» را تبدیل به تفر روز کنید
یعنی مگر هر دامپزشک در یک روز چند واحد اپیدمیولوژیک را می تواند تحت پایش قرار دهد. اگر یک نفر دامپزشک ، تعداد 4 واحد اپیدمیولوژیک را در هر روز پایش کند، باید 3500 نفر روز کار انجام شده باشد
حالا آمار معاینه و درمان را اضافه کنید
مگر سازمان دامپزشکی چند دامپزشک دارد؟

همین آمارها باعث شد تا آسیب پذیری ها را ندیدیم و این بحران بوجود آمد.

در دروس مدیریت بحران آمده که ، آمارهای کاذب موجب بروز خطاهای تصمیم گیری در رده های استراتژیک کشور می گردد
ناشناس
|
Belgium
|
۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۰
0
0
مگر در ادارات دولتی گوشی و ترمومتر و چکش دقه و .... هست که تشخیص و درمان انجام شده باشد ؟؟؟
نظر شما
ادامه