کد خبر: ۴۸۵۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
دیدار نوروزی رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اساتید برجسته فرهنگستان علوم:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: سازمان دامپزشکی در شرایط آماده‌باش و به تعبیر دکتر تاج‌بخش، در شرایط جنگی است تا بتواند در مقابل عوامل آلوده‌کننده و بیماری‌زا، با موضع تهاجمی و در کوتاهترین زمان ممکن عمل نماید ...

حکیم مهر: رییس سازمان دامپزشکی کشور در دیدار نوروزی با اعضای فرهنگستان علوم ضمن بیان اقدامات این سازمان در سال 97، گزارشی از خدمات دامپزشکی به آسیب دیدگان سیل اخیر در کشور را ارائه نمود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی پور»، رییس این سازمان که به اتفاق «مهندس محمدرضا مومنی» معاون توسعه مدیریت و منابع و «دکتر بهمن عابدی کیاسری» مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل این سازمان به دیدار اعضای فرهنگستان علوم رفت، گفت: با وجود دو سال دشوار 96 و 97 که آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، صنعت طیور کشور را دچار چالش جدی کرد و همچنین تحریم‌های سخت که تامین نهاده‌ها و داروهای دامپزشکی را دچار مشکلاتی نمود، فرزندان و دانشجویان اساتید دامپزشکی که در این فرهنگستان حضور دارند در کنترل بیماری‌های دامی و تأمین واکسن‌ها و مواد بیولوژیک علیرغم تحریم ظالمانه موفق عمل نمودند و ما توانستیم با موفقیت این سال ها را طی کنیم.

وی با بیان اینکه در آغاز سال 98 نیز کشور با بروز بحران سیل سنگین و تبعات حین و بعد از سیل مواجه شده است، افزود: با توجه به اینکه پس از اتمام سیل، نگرانی از آلودگی منابع آبی و احتمال بروز بیماری های دامی وجود دارد، لذا سازمان دامپزشکی در شرایط آماده باش و به تعبیر دکتر تاج بخش، در شرایط جنگی است تا بتواند در مقابل عوامل آلوده کننده و بیماری زا، با موضع تهاجمی و در کوتاهترین زمان ممکن عمل نماید.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که بر اساس مجموع برآوردهای انجام شده فقط در استان گلستان باید بیش از 3500 تن ضایعات دامی شامل تلفات اعم از دام‌های تلف شده و فضولات را از دسترسی عمومی خارج کرد، افزود: در واقع هم اکنون نیز روزانه 150 تا 200 تن باقیمانده‌های تلفات و فضولات در حال تخلیه است.

این در حالی است که واکسیناسیون دام ها‌، سم‌پاشی مستمر دام ها و اماکن دامی و ضدعفونی مناطق سیل زده و در معرض سیل نیز ادامه دارد تا از این مخاطره بزرگ خارج شویم.

رفیعی‌پور در اشاره به مشاهدات خود از استان های سیل زده به ویژه لرستان و خوزستان گفت: در شهرستان پلدختر شدت خسارات به قدری وسیع و هولناک بود تا جایی که در برخی مناطق، کل ساختمان تخریب شده بود و ارتفاع آب به حدی بوده که مردم 48 ساعت در پشت بام خانه ها چشم انتظار فراهم شدن شرایط نجات بودند.

وی با بیان اینکه سازمان دامپزشکی کشور به لحاظ شکلی، آمادگی لازم را جهت مواجه با هر عامل بحران آفرین اعم از بیماری ها و عوامل آلوده زا و پر مخاطره برای بهداشت عمومی دارا می باشد، افزود: سازمان دامپزشکی کشور در مناطق بحران زده در قالب ستاد مدیریت بحران دامپزشکی با بکارگیری نیروهای واکنش سریع با تجربه و آموزش دیده دولتی و کمک نیروهای داوطلب بخش خصوصی حضور می‌یابد و در این زمینه همکاری بین بخشی خوبی با سایر مراکز مرتبط دامپزشکی از جمله دانشکده‌ دامپزشکی، سازمان نظام دامپزشکی و سازمان دامپزشکی کشور وجود دارد که این موضوع در استان خوزستان کاملاً مشهود بوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان این که سازمان یاد شده در تدارک برگزاری همایشی با موضوع خدمات دامپزشکی به مناطق سیل زده و آماده باش برای هرگونه سیل مشابه است، اظهار کرد: هم اکنون سازمان دامپزشکی کشور در حوزه پیشگیری‌ها در موضع مناسب و قابل دفاع از نظر عملکرد می باشد بطوریکه در سال گذشته شاهد  از 18 تا 75 درصد کاهش کانون انواع بیماری‌های دامی استراتژیک بوده ایم.

«دکتر محمد قلی نادعلیان» رییس گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم و برگزیده پنجمین همایش چهره ‌های ماندگار کشور در سال 1384 نیز در این جلسه با بیان اینکه در ارتباط با تب برفکی تا قبل از 96 مشکلات جدی داشتیم، اما کاهش این بیماری نشان می‌دهد که سازمان دامپزشکی کشور روند درستی را طی دو سال اخیر طی کرده است. 

وی با اعلام اینکه خوشبختانه با همکاری 3 بخش دولتی، خصوصی و دانشگاهی با محوریت سازمان دامپزشکی کشور می‌توان اقدامات خیلی خوبی را انجام داد؛ افزود: با اینکه در حال حاضر از بین 31 استان 24 تا 25 استان درگیر سیل شده اند و این حجم بزرگی را شامل می‌شود، ولیکن با توجه به اینکه سازمان دامپزشکی قبلاً هم در مواردی مانند زلزله‌های متعدد در تمام عرصه‌ها حضور داشته است این بار نیز می تواند حضور موثری داشته باشد.

«دکتر حسن تاج‌بخش» عضو پیوسته گروه علوم دامپزشکی فرهنگستان علوم و برگزیده نخستین همایش چهره‌ های ماندگار کشور در سال 1380 نیز در این دیدار با اشاره به دشواری‌های سیل اخیر در کشور و بروز بیماری‌های متعدد در مناطق سیل زده بویژه پس از فروکش‌کردن سیل، اظهار امیدواری کرد دانشکده‌های دامپزشکی در پشتیبانی روحی و علمی به مردم مصیبت زده مناطق سیل زده دریغ نکنند و همه در جهت کاهش آلام و دردهای مردم تلاش نمایند دردهایی که به آسانی قابل جبران نیست.

وی با بیان اینکه "در شرایط سخت بنی آدم اعضای یک پیکر هستند" و کمک جهانیان هم امری انسانی و ضروری است، از سستی مجامع بین المللی در رساندن کمک های جهانی به هلال احمر ابراز تأسف کرد و در عین حال سازمان دامپزشکی را به ایستادگی و ادامه راه با وجود چالش های موجود فراخواند.

«مهندس مومنی» معاون مدیریت و منابع انسانی و پشتیبانی سازمان دامپزشکی کشور نیز در این دیدار با ابراز خشنودی از حضور در جمع اساتید فرهنگستان علوم با اشاره به اینکه امداد و نجات حیوانات را در تمام کشورها، انجمن‌های حمایت از حیوانات انجام می‌دهند، خواستار کلید زدن این اتفاق در ایران با کمک و همفکری فرهنگستان علوم شد.

وی با اعلام ابراز رضایت رییس ستاد مدیریت بحران وزارت کشور از توانمندی و اتکای سازمان دامپزشکی کشور در جمع آوری لاشه‌ دام های تلف شده گفت: رییس ستاد مدیریت بحران در دیداری که با اینجانب داشت، از پیشنهاد سازمان دامپزشکی کشور جهت ایجاد "گروه امداد و نجات حیوانات" استقبال کرد . گروهی که طرح آن می‌تواند با همکاری عزیزان گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم تحقق یابد.

وی با بیان اینکه در شرایط خاص ناشی از سیل و زلزله، امداد و نجات حیوانات، امری ضروری هم به لحاظ اخلاقی و هم انسانی و بهداشتی است، گفت: بلایایی این چنین ثابت می کند که در مواقع بروز سیل و زلزله، سازمان دامپزشکی کشور در خط مقدم رفع تبعات منفی بحران هاست

«دکتر بهمن عابدی کیاسری» مدیرکل دفتر سازمان‌های تخصصی، روابط عمومی و امور بین‌الملل  سازمان دامپزشکی کشور نیز در این دیدار با بیان اینکه برای ترسیم آینده دامپزشکی کشور، ارزیابی وضعیت کنونی دامپزشکی کشور امری اجتناب ناپذیر است، افزود: لذا سازمان دامپزشکی کشور تصمیم گرفت با رویکرد بین المللی دکتر رفیعی‌پور با سازمان جهانی بهداشت دام برای ارزیابی مستقل از وضعیت دامپزشکی کشور تعامل داشته باشد. در همین راستا مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام OIE  نیز موافقت کرد تا تیم 5 نفره ای از کارشناسان زبده این سازمان تحت عنوان PVS  به این اقدام مباردت ورزند

به گفته عابدی در جریان این ارزیابی‌ها، امکان نزدیکی و تعامل این گروه با گروه دامپزشکی فرهنگستان علوم هم وجود دارد تا بتوان از نظرات مشورتی این کارشناسان جهت رفع برخی مشکلات حوزه دامپزشکی استفاده کرد.

وی با بیان اینکه کارهای جدی در سال 97 در حوزه بین الملل رخ داد یادآور شد: عضویت رییس سازمان دامپزشکی ایران در شورای مرکزی کمیسیون آسیا و اقیانوسیه OIE  برای نخستین بار و برگزاری دو اجلاس بزرگ با وجود محدودیت‌های موجود برای ایران شامل اجلاس همکاری های دامپزشکی کشورهای عضو اکو در تهران و اجلاس کنترل تب برفکی با هزینه فائو و سازمان بهداشت جهانی دام در شیراز از 13 تا 16 اسفند ماه سال 97 از جمله این دستاوردها بود.

عابدی افزود: البته توسعه آزمایشگاه‌های مرجع دامپزشکی در ایران نیز در برنامه جدی ریاست سازمان دامپزشکی کشور هست که امید می‌رود با زیرساخت‌های موجود و با همکاری OIE  بتوانیم تا سال آینده راه اندازی کنیم.

 
 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۷
0
1
در کشورهای پیشرفته ، هدف از برگزاری همایش ، مبادله تجارب و هم افزایی تجربه ها ، و همچنین شناسایی نقاط ضعف و ارائه راهکار برای آنها است.
ان شاالله که این همایش تبدیل به یک نمایشگاه عکس از بازدیدها نشود.
نظر شما
ادامه