کد خبر: ۴۸۵۸۰


رئیس فراکسیون میراث فرهنگی در واکنش به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست درآمدزایی یک میلیارد و هشتصد میلیون تومانی را توجیهی برای فروش مجوزهای شکار می‌داند ادامه می‌دهد: حتی در ازای مبالغ به مراتب هنگفت‌تر هم، اینکه بیگانگان مسلح را وارد طبیعت کشورمان کرده و مخاطرات امنیتی ایجاد کنیم غیرقابل قبول است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، خرداد سال گذشته بود که سازمان حفاظت محیط زیست با صدور مجوز برای شکار اتباع خارجی در استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، یزد و کرمان، موجی از اعتراضات را برانگیخت با انتقادات تخصصی استادان دانشگاه، فعالان محیط زیست، نمایندگان مجلس و البته اعتراضات گسترده کاربران در فضای مجازی همراه شد.

ارزآوری، یکی از مواردی است که مسئولان محیط زیست، طی ماه‌های گذشته در دفاع از صدور مجوزهای شکار مطرح کرده‌ و توضیح داده‌اند که درآمد حاصل از فروش مجوزهای شکار، به منظور حفاظت از محیط زیست و حیات وحش در منطقه‌ای که شکار در آن صورت گرفته هزینه خواهد شد. بدین ترتیب، مسئولان محیط زیست، شکارفروشی را به عنوان ابزاری برای حفاظت از طبیعت معرفی کرده‌اند: روندی که طبق اعلام معاونت محیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست طی سال گذشته، یک میلیارد و هشتصد میلیون تومان برای سازمان حفاظت محیط زیست درآمدزایی داشت است. 

اما آیا درآمد یک میلیارد و هشتصد میلیون تومانی ناشی از صدور مجوزهای شکار، برای پیامدهای محیط زیستی، اجتماعی و امنیتی شکارفروشی که طی ماه‌های گذشته بارها نسبت به آن هشدار داده شده توجیهی قانع‌کننده است؟

«جبار کوچکی نژاد» نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در این باره می‌گوید: متاسفانه سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات و سیاست‌هایی را در دست اجرا قرار داده که نیازمند نظارت است و رسیدگی به آنها در دستور کار مجلس قرار دارد؛ یکی از این اقدامات صدور مجوزهای شکار است که سازمان حفاظت از محیط زیست تا کنون پاسخی قانع‌کننده برای انتقادات طرح شده نسبت به آن ارائه نداده است. 

وی در واکنش به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست درآمدزایی یک میلیارد و هشتصد میلیون تومانی را توجیهی برای فروش مجوزهای شکار می‌داند ادامه می‌دهد: حتی در ازای مبالغ به مراتب هنگفت‌تر هم، اینکه بیگانگان مسلح را وارد طبیعت کشورمان کرده و مخاطرات امنیتی ایجاد کنیم غیرقابل قبول است.

رئیس فراکسیون میراث فرهنگی، گردشگری و مناطق آزاد مجلس شورای اسلامی با اشاره به وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد در کشور یادآور می‌شود: اگر هدف سازمان حفاظت محیط زیست، ارزآوری از طریق رونق گردشگری باشد، طبیعیت کشورمان از جاذبه‌های گردشگری بسیاری برخوردار است و مسئولان این سازمان با مطالعه و بررسی می‌توانند در این زمینه موفقیت‌هایی قابل توجه و افتخارآمیز کسب کنند. فروش مجوز شکار چارپایان ارزشمند کشورمان که برای بقا با چالش‌های بسیاری چون کم‌آبی و کاهش علوفه دست‌به‌گریبانند مایه تاسف است و نمی‌توان نام گردشگری بر آن گذاشت. 

وی یادآور می‌شود: زمانی شکار با هدف ارتزاق صورت می‌گرفت و برای آن مجوزهایی صادر می‌شد اما صدور مجوز شکار به منظور تفریح بیگانگان در کشو اقدامی نادرست است که باید متوقف شود.

کوچکی‌نژاد در پایان از برنامه‌ریزی برای برگزاری جلساتی درباره صدور مجوزهای شکار خبر داد و گفت: صدور مجوز شکار تفریحی که طبق فتاوی مراجع تقلید، حرام دانسته شده باید متوقف شود. همچنین مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست باید نحوه هزینه‌کرد عواید فروش مجوزهای شکار را که طبق قانون می‌بایست به طور کامل به خزانه دولت واریز شده باشد به مجلس توضیح دهند.



نظر شما
ادامه