کد خبر: ۴۸۶۰۶
تعداد نظرات: ۳ نظر
اظهار نظر متفاوت مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی:
«دکتر داوود یادگاری‌نیا» افزود: هر زمان دامپزشکان عفونت را در حیوان‌ها کنترل کنند، شیوع عفونت در انسان کاهش پیدا خواهد کرد ...
 
 

حکیم مهر: رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: بيماری‌های بین انسان و حیوان به عنوان يک معضل بهداشتی مهم در اکثر کشورهای جهان مطرح بوده و ساليانه مبالغ هنگفتی را به بخش بهداشت تحميل می‌کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از سیناپرس، «دکتر داوود یادگاری نیا» با اشاره به سهم حیوان ها در ابتلا افراد به بیماری های عفونی گفت: یک گروه از بیماری های عفونی، مربوط به بیماری های مشترک بین انسان و دام است. تب مالت، کالاآزار یا لیشمانیاز احشایی (یک بیماری انگلی مزمن است که در حیوانات سگ، روباه و شغال و جوندگان وجود دارد)، سالک (لیشمانیوز پوستی که بر اثر گزش جنس ماده نوعی پشه خاکی به انسان منتقل می‌شود) و سیاه زخم و انواع دیگری از بیماری ها طیف وسیعی از بیماری‌های مشترک انسان و دام را تشکیل می دهند.

این فوق تخصص بیماری های عفونی افزود: ابتلا به تمام این بیماری به کنترل بیماری در حیوان بستگی دارد؛ به همین دلیل برای کنترل بیماری های عفونی نقش همکاران دامپزشک بسیار بارز است. هر زمان دامپزشکان عفونت را در حیوان ها کنترل کنند، شیوع عفونت در انسان کاهش پیدا خواهد کرد، مثلا اگر دام ها به خوبی در کشور واکسیناسیون شوند، میزان بروز تب مالت در کشور کاهش پیدا خواهد کرد.

این استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی اظهار داشت: گزش و نیش حشره ها نیز می تواند طیف وسیعی از نشانه ها و تظاهرهای بیماری‌هایی مانند لایم، دانگ، تب زرد، مالاریا، تیفوس، را بروز دهد. این راه انتقال بیماری عفونی در کشور ما کم است اما معمولا در  مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، خراسان شمالی، اصفهان و ... که شرایط رشد کنه وجود دارد، گزش کنه آلوده گزارش شده است.

وی ادامه داد: سل، یکی دیگر از بیماری های عفونی در کشور است که اغلب به طور پراکنده در کشور مشاهده می شود. این بیماری قرن ها سلامت بشر را تهدید کرده است. خوشبختانه هم اکنون میزان این بیماری در کشور با رعایت مسایل بهداشتی و افزایش آگاهی عمومی مردم، مراجعه سریع بیماران و درمان به هنگام آنها، کاهش پیدا کرده اما هنوز ریشه کن نشده است و همچنان مواردی از انتقال این بیماری از مسلول ریوی به اطرافیان مشاهده می‌شود. لازمه پیشگیری از آن، بیماری یابی و درمان بیماران مسلول ریوی است.

رابطه مستقیم افزایش گرمایی زمین با شیوع بیماری‌های عفونی

یادگاری نیا همچنین درباره افزایش گرمایش زمین و نقش آن در شیوع بیماری های عفونی اظهارداشت: امروزه برخی از بیماری های عفونی با توجه به گرمایش کره زمین در کشورهای حاره ای یا استوایی مانند ایران در حال افزایش است. گرم شدن هوا باعث شده تا میزان برخی از حشره ها مانند مالاریا، سالک، لیشمانیاز احشایی در کشور افزایش پیدا کنند.

وی عنوان کرد: هم اکنون بیماریی مانند سالک در شهرهایی مانند اصفهان، کاشان، خراسان شمالی و... شیوع پیدا کرده است. این حشره ها نقش عمده ای در انتقال بیماری‌های عفونی دارند از اینرو لازم است که کشورهای مناطق حاره ای برای پیشگیری از شیوع این بیماری ها برنامه ریزی برای سال های آتی داشته باشند. این برنامه ریزی ها ممکن شامل سیستم خنک کننده خانه‌ها و ماشین باشد. همچنین  باید در زمینه بهداشتی هم اقدام‌های پیشگیرانه ای از جمله کاهش پیشگیری روند رو به رشد حشره ها صورت بگیرد

عفونت های روده ای با مسمومیت ایجاد می شوند

رییس مرکز تحقیقات بیماری های عفونی وگرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین در رابطه با عفونت های روده ای بیان کرد: یکی از موارد بیماری ها که اغلب در همه دنیا و در کشور ما نیز وجود دارد، عفونت های روده ای است. این عفونت ها بیشتر در فصل تابستان به دنبال خوردن آب، مواد غذایی  و سبزی های آلوده ایجاد می شوند. معمولا عامل این بیماری،  میکروب‌های مشابه حصبه است.

وی تصریح کرد: بیماری های عفونت روده ای معمولا در تماس با گوشت حیوان هایی مانند گوسفند و گاو، پرندگانی مانند مرغ  به وجود می آیند. گوشت خام این حیوان ها  به تنهایی آلودگی دارند به همین دلیل افراد باید مسایل بهداشتی را  کاملا رعایت کنند. اگر فردی در منزل مسایل بهداشتی را رعایت نکند مثلا دستش را شست و شو ندهد یا مواد گوشتی خام را در مجاورت غذاهای پخته قرار دهد، سایر مواد غذایی نیز آلوده شده و بیماری عفونی می تواند انتقال پیدا کند.

یادگاری نیا گفت: تخم مرغ یکی دیگر از مواد غذایی است که آلودگی بسیار بالا دارد. پوسته تخم مرغ و مواد درون آن به دلیل آلودگی می تواند باعث ایجاد عفونت ‌ای روده ای شوند؛ به همین دلیل توصیه می شود تخم مرغ به صورت کامل پخته شود یا از تخم مرغ نیم پز و عسلی اصلا استفاده نشود.

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
0
0
این موضع ناشی از پاسخ مناسب جامعه دامپزشکی حیوانات کوچک است البته موضوعی که باید توسط نظام و سازمان و یا دانشگاه تهران پاسخ داده میشد اما متاسفانه مسئولین دامپزشکی در خوابند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۸
1
0
حکیم جان، حالا یکی اومد یه کلاسی برای ما گذاشت بیا بگو "متفاوت"! فردا این هم دیگه پیداش نشه!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۹
0
0
دست جامعه دام کوچک درد نکنه
نظر شما
ادامه