کد خبر: ۴۸۶۴
تعداد نظرات: ۳ نظر

حکیم مهر -  در حالی که در هفته‎های اخیر موضوع مرگ ببر وارداتی و پس از آن معدوم کردن شیرها حساسیت‌های زیادی برانگیخته ، تنی چند از دامپزشکان درباره احتمال ابتلاء مردم به بیماری مشمشه به اظهار نظر پرداخته‎اند.

در این میان دکتر علی تقی‎پور ، دامپزشک - عضو هیأت علمی دانشگاه و سرپرست تیم معالج ببرهای وارداتی گفته است : "نگرانی جدی درباره انتقال بیماری مشمشه از حیوانات باغ‌وحش ارم به بازدیدکنندگان و به طور کل شهروندان تهرانی در کار نیست"

دکتر سید محسن دستور رئیس سازمان دامپزشکی نیز در اظهار نظری گفته است : " تاکنون مشکلی برای انسانها گزارش نشده است و هدف سازمان دامپزشکی هم درشرایط کنونی جلوگیری از انتقال این بیماری به انسانها است و گزارشی از شیوع این بیماری به دیگر حیوانات شهری مانند گربه و سگ گزارش نشده است."

با انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال آلودگی گربه‏ و سگ‎های شهر تهران به مشمشه و خطر انتقال این بیماری به انسان ، دکتر محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماریهای وزارت بهداشت و متخصص بیماریهای عفونی هم به میدان آمد و گفت : "معمولا افرادی به این بیماری مبتلا می‌شوند که تماس با حیوان آلوده داشته باشند. افرادی که در ارتباط با این حیوانات بودند تحت کنترل داریم. در مجموع در حال حاضر خطری از انتقال این بیماری وجود ندارد."

پس از آن دکتر محمدرضا شیرزادی متخصص بیماریهای عفونی و رئیس اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان مرکز مدیریت بیماریها هم در اظهار نظری گفت : " بیماری مشمشه بیماری مربوط به گوشت الاغ است و شیوع آن بین سگ‌ها و گربه‌های شهری شایعه است. هر حیوانی که گوشت الاغ آلوده به این بیماری را بخورد به بیماری مشمشه دچار می شود و سگ‌ها و گربه‌های شهری ایران به گوشت این حیوانات دسترسی ندارند. مدتی قبل این بیماری در برخی کشورهای خارجی به دلیل مصرف گوشت آلوده توسط سگ‌ها و گربه‌های آنجا شایع شده بود، ولی خوشبختانه در ایران چنین شیوعی بین سگ و گربه‏ها اتفاق نیفتاده است."

همین اظهار نظر بود که سبب واکنش تند دکتر پیام محبی ، دامپزشک شاغل در بخش خصوصی گردید. وی با انتقاد از دکتر شیرزادی در گفتگو با فردانیوز گفت : " هر اظهار نظری از سوی رییس اداره انتقال بیماری های مشترک درست نیست!"

دکتر محبی یک قدم جلوتر هم رفت و جایگاه اداره بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان وزارت بهداشت را هم زیر سؤال برد و گفت : "  ساختار و قرار گرفتن اداره بیماریهای مشترک در وزارت بهداشت از اول هم اشتباه بوده و باید در سازمان دامپزشکی کشور قرار می گرفت، چون این بیماری ها مربوط به حیوانات است. پس کاملا واضح و مبرهن است که سازمان دامپزشکی باید در این خصوص اظهار نظر کند نه حوزه بهداشت و درمان که مربوط به بیماری ها ی انسان است."

وی افزوده است : " ما نمی توانیم به طور قطع بگوییم که این بیماری کاملا در بین حیوانات اهلی و وحشی از بین رفته است و این دلیل نمی شود که چون ما حیوان مبتلایی تا کنون پیدا نکرده ایم این بیماری هم وجود نداشته باشد. بلکه ممکن است مثلا گربه ولگردی به این بیماری مبتلا شود و در اثر این بیماری هم بمیرد و ما متوجه نشده باشیم."

دکتر محبی یک هشدار کاملاً متناقض با اظهارات دکتر تقی‎پور هم داده و گفته است : " تمامی افرادی که در تهران زندگی می کنند در معرض خطر قرار دارند چون این بیماری از طریق بزاق و هوا هم قابل انتقال است و افراد در اثر این آلودگی ها و تماس با حیوان ناقل مبتلا می شوند."


با این حال مردم در میان این همه اظهارات متناقض سرگردان هستند و نمی‏دانند باید به کدام اظهار نظر اعتماد کنند؟!

 




 

 

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دکتر آراسب دباغ مقدم
|
-
|
۱۹:۰۵ - ۱۳۸۹/۱۱/۰۹
0
0
با سلام
ضمن احترام به همه همکاران, تا آنجا که بنده می دانم. انسان نسبت به تک سمیان استعداد کمتری برای ابتلا به این بیماری دارد(ساسپتیبیلیتی آن پایینتر است), اما در صورت ابتلا احتمال مرگ آن بالا است(کیس فتالیتی ریت بالا است).
با تشکر
اردلان
|
-
|
۱۱:۴۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
0
0
بدین ترتیب اقای محبی مسئول قتل عام گربه های تهران خواهند بود.
ژاله فطوره چی
|
-
|
۱۴:۵۰ - ۱۳۸۹/۱۱/۱۰
0
0
یعنی علم و دانش و آگاهی دکتر محبی از همه اساتید بیشتره !!!!!
کینه و نفرتی که ایشان از حیوانات شهری دارند برای من غیر قابل تصوره. پس چرا رشته دامپزشکی را انتخاب کرده اند.. برای پول؟ ایشان دست کم سالی 2 بار در جراید و رسانه ها سعی میکنند در مورد گربه های شهری بدگوئی کنند. بار اولشان نیست.
واقعا متاسفم.
نظر شما
ادامه