کد خبر: ۴۸۶۵۳
تعداد نظرات: ۸ نظر
نگاه شما:
تعرفه‌های موجود در حال حاضر نه تنها اجحاف به بخش خصوصی، بلکه به نوعی ظلم در حق بخش درمان، بهداشت و پیشگیری در حرفه دامپزشکی کشور می‌باشد ...
 

تعرفه‌های خدمات دامپزشکی بخش خصوصی؛ تورمی که پیش می‌رود و تعرفه‌هایی که جا می‌ماند!

دکتر بهروز کبیری

دامپزشک فعال در بخش خصوصی استان اصفهان

۱- بنا به پیشنهاد وزرات جهاد کشاورزی و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای ماده (۱۲) آیین نامه ماده (۱۰) قانون سازمان دامپزشکی کشور مصوب ۱۳۷۳، تعرفه های خدمات آزمایشکاهی، درمانی و بهداشتی غیردولتی در تاریخ ۱۳۷۷/۵/۷ تصویب و مورخ ۱۳۷۸/۸/۱۱ به تایید مقام محترم ریاست جمهوری رسید.

تصویب این تعرفه های خدمات آزمایشگاهی، درمانی و بهداشتی غیردولتی، با توجه به عناوین و نرخ پایه آن قبل از سال ۱۳۷۶ بدون سابقه بود.

 ۲- قانون تاسیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در تاریخ ۱۳۷۶/۸/۱۸ تصویب می شود. در ماده (۱) این قانون آمده است که این سازمان به عنوان سازمانی غیردولتی و با شخصیت حقوقی و استقلال مالی تشکیل می گردد.

اما در مواد ۳۱ گانه این قانون از استقلال تعیین و تصویب تعرفه خدمات غیردولتی ذکری به میان نیامده؛ ‌فقط در بند (۲) ماده (۳) وظایف و اختیارات این سازمان آمده است: همکاری با مراجع ذیربط برای تعیین و تنظیم و اجرای صحیح تعرفه خدمات دامپزشکی.

۳- قانون افزایش بهره وری کشاورزی و منابع طبیعی در تاریخ ۱۳۸۹/۴/۲۳ تصویب شد و مطابق با تبصره (۳) ماده (۲)  این قانون، تعرفه های ارایه خدمات مزبور در سه ماهه اول هر سال با پیشنهاد سازمان نظام دامپزشکی کشور و تایید وزیر جهاد کشاورزی جهت اجرا ابلاغ می گردد. تا قبل از این قانون، پیشنهاد و تصویب تعرفه خدمات بخش غیردولتی با سازمان دامپزشکی کشور بود.

 ۴- شاخص کالا و خدمات مصرفی معیار سنجش تغییرات کالا و خدمات است که توسط خانوارهای شهرنشین ایرانی به مصرف می رسد و این شاخص از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به این صورت منتشر شده است:

سال ۱۳۷۸=۲۶/۶۶۶   سال۱۳۹۶=۱۰۹/۶

به جهت بررسی اجمالی موضوع در بخش دامپزشکی، به ذکر دو نمونه می پردازیم:

الف- تعرفه خدمات درمانیِ معاینه و نسخه نویسی برای «نشخوارکنندگان کوچک» داخل درمانگاه در سال ۱۳۷۸ معادل ۲۸۰۰۰ ریال و در سال ۱۳۹۶ معادل ۱۱۰۰۰۰ ریال تعیین شده است.

اگر بین این دو نسبتی گرفته شود، معادل ۳/۹ برابر افزایش صورت گرفته، درصورتی که شاخص کالا و خدمات مصرفی معادل ۴/۲ برابر افزایش داشته است؛ اما در مقایسه با تعرفه خدمات درمانی بخش غیردولتی در حرفه پزشکی طی همین سال ها بدین شکل بوده است:

در سال ۱۳۷۸ معاینه و نسخه نویسی برای یک پزشک عمومی ۴۱۰۰۰ ریال و در سال ۱۳۹۷ معادل ۲۴۵۰۰۰ ریال که معادل ۶ برابر افزایش در بین این سال ها در نظر گرفته شده، در صورتی که شاخص کالا و مواد مصرفی در این سال ها معادل ۴/۲ برابر افزایش داشته است؛ ضمن اینکه در تعرفه خدمات درمانی حرفه پزشکی در سال ۱۳۹۸، ۱۳ درصد افزایش لحاظ گردیده است.

این در صورتی است که تعرفه درمانی بخش غیردولتی حرفه دامپزشکی با توجه به شاخص‌های موجود از جمله بهای کالا و خدمات مصرفی، تورم و افزایش بهای دام و طیور و نهاده های آنها، معادل افزایش شاخص نبوده و افزایشی کمتر از رشد میزان شاخص داشته است؛ درصورتی که خدمات درمانی در حرفه پزشکی با افزایشی معادل ۲/۸ برابر شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی همراه بوده است.

ب- در تعرفه مایه کوبی گوسفند و بز در سال ۷۸ تا ۱۵۰ رأس، به ازای هر رأس ۷۹۰ ریال تعیین شده بود و همان تعرفه تا سال ۱۳۹۶ ادامه داشت که در این سال به ازای هر رأس دام ۲۰۵۰ ریال تعیین شد و تا کنون نیز ادامه دارد که افزایشی معادل ۲/۶ برابر داشته است.

اگر نسبت شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی که ۴/۲ است را در نظر بگیریم، حدود ۱/۶ کاهش داشته است.

لذا این کاهش با توجه به شاخص‌های موجود، باعث آسیب به قشر عظیم کاردان های دامپزشکی که جزو خادمین خط مقدم این حرفه هستند، شده است و امنیت شغلی این عزیزان و مراکز مایه کوبی وابسته و مستقل را به خطر انداخته است.

 ۵- پس از تامل در تعرفه های خدمات درمانی، آزمایشگاهی، بهداشتی و پیشگیری بخش غیردولتی حرفه دامپزشکی، به نظر می رسد برای تعیین تعرفه هایی عادلانه، نیاز به هماهنگی و تعامل مستقیم و نزدیک دو بخش ۱- سازمان دامپزشکی (دولتی) و ۲- سازمان نظام دامپزشکی (خصوصی) و در نظر گرفتن شاخص بهای کالا و خدمات مصرفی داریم.

همانطور که رییس محترم سازمان نظام دامپزشکی کشور طی گفت و گویی که با سایت حکیم مهر در تاریخ ۱۳۹۸/۱/۱۹ اعلام داشتند: «باید تعرفه ها در سال ۹۸ با شرایط تورمی و اقتصادی کشور متناسب باشد»؛ ایشان همچنین بر بحث مراکز واکسیناسیون و بخشی از خدمات درمانی که تعرفه های آنها بسیار پایین بوده و نوعی اجحاف در حق بخش خصوصی است، تاکید جدی داشتند.

به نظر می رسد تعرفه های موجود در حال حاضر نه تنها اجحاف به بخش خصوصی، بلکه به نوعی ظلم در حق بخش درمان، بهداشت و پیشگیری در حرفه دامپزشکی کشور می باشد و طبعا در چنین شرایطی نیز نمی توان انتظار داشت که خدمات درمانی، بهداشتی و پیشگیری از بیماریها، اثر مطلوب و مطابق با نیاز جامعه را ایجاد کند.

۶- در پایان پیشنهاد می شود قبل از تصویب و ابلاغ تعرفه های خدمات درمانی، آزمایشگاهی، بهداشتی و پیشگیری در حرفه دامپزشکی، پایه تعرفه ها بر اساس شاخص های موجود از جمله تورم و با هماهنگی و مشورت ارگان های مربوط تصحیح و ابلاغ گردد.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Sweden
|
۱۲:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
0
بزرگترین مشکل این است که رییس نظام کل و استان ها اغلب درمانگر و کلینیسین نیستند متاسفانه
مدیر دامپزشکی باید کلینیسین باشد مانند وزرای بهداشت که همگی مطب دارند و درمانگرند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
0
1
باید از طریق مجلس پیگیر افزایش تعرفه ها باشیم
کلینیسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
2
به نظر شما وقت آن نرسیده که صنوف برای خود تصمیم بگیرند
به خدا که الان صنف سبزی فروش خودش برای صنفش قیمت گذاری میکنه ولی برای بخش خصوصی دامپزشکی ، وزارت کشاورزی.،
اونهم در شرایطی که خودمون سازمان نظام داریم و انجمن صنفی های قوی و کارشناس
امیدواریم که تشکیل انجمن کشوری کلینیسین های دامپزشکی و بخصوص سکان دار این انجمن جناب دکتر رئوفت که شناخت کامل نسبت به توانایی ها و علاقه و تعصب ایشان دارم جرقه ی این مهم را به شعله تبدیل کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
این مطلب جدیدی نیست.الان در مقایسه دامپزشکی با مکانیکی متوجه می شید که دامپزشکی خوندن یعنی حیف کردن عمر و وقت و جسم و پول.درس خوندیم راحت زندگی کنیم،الان در حسرت یه شغل با درآمد معمولی هم موندیم!!!دامپزشکی از همه چیز بدش که بگذریم،از وجود الکی نظام دامپزشکی و دخالت های رییس شبکه در مسائل مالی بخش خصوصی اصلا نمی شه گذشت.یارو عوض اینکه کار ایجاد کنه،می گه درس بخونن از بیکار بمونن بهتره!!!
دامپزشک 83
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
2
با این تعرفه ها و تعويق در ارایه تعرفه های جدید ما دامپزشکان بخش خصوصی نیز توان پرداخت حق عضويت سالانه نظام دامپزشکی را نداریم بهتر است این سازمان منحل شود چون این سازمان را از خود نمی دانیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
0
یک مشکل بزرگ دیگر ابن است که دامدار بین درمان گله ای و درمان فردی تفاوتی نمی گذارد و برای آنها یک مقدار یکسان ناچیز و ظالمانه را در حق کلینیسین می پردازد!


مثلا اگر یک گله هزار راسی گوسفند دچار شیوع 70 درصدی پنومونی معادل 700 راس گوسفند شود می خواهد با حق ویزیت یک راس بیمار هزینه کند؟؟!

در صورتی که بهای 700 راس گوسفند بالغ هم اکنون حداقل با احتساب هر گوسفند 3 میلیون تومان برابر 2.1 میلیارد تومان می شود و این نحوه برخورد واقعا ناعادلانه است.
این در حالی است که اگر پنومونی نوسط کلینیسین کنترل نشود بیماری همه گله را تهدید می کند.

مشکل دیگر این است که وقتی بار اول از روی دست کلینیسین دامدار طرز درمان را یاد گرفت با توجه به فراوانی و آزادی خرید داروهای دامپزشکی در بازار؟؟؟ دیگر به دکتر دامپزشک مراجعه نمی کند و خودش را برتر از دکتر دامپزشک می داند و این امنیت شغلی دامپزشکان را به شدت تهدید می کند.

به نظر می رسد بایستی تعرفه بایستی با مکانیزمی بر اساس تعداد کل جمعیت در معرض خطر، تعداد بیماران و تلفات حاضر در هنگام معاینه تعیین شود.

شاید رقم 1 درصد قیمت روز فروش دام بیمار در صورت سلامت عادلانه و منطقی باشد.

از طرف دیگر به دلیل اینکه مصرف بدون نسخه داروهای دامپزشکی علاوه بر مقاومت دارویی در دامها و ضرر اقتصادی به کشور، سلامت و بهداشت مردم را به شدت به خطر می اندازد لازم است که هر نوع فروش بی نسخه داروهای دامپزشکی طبق قانون مجازات اسلامی جرم تلقی شده و تحت پیگرد قاونی گیرد.
آرزویی که تا زمان جدایی دامپزشکی از وزارت بی کفایت جهادکشاورزی و پیوستن به شکل مستقل به زیر نظر مستقیم وزیر بهداشت محال به نظر می رسد و یک علت مهم موافقان الحاق به وزارت بهداشت علاوه بر تهدید سلامت جامعه همین عدم امنیت شغلی دامپزشکان و بی اثر شدن داروهای دامپزشکی در اثر مصرف بی رویه و خودسرانه دامداران است که در حقیقت خودشان در درازمدت بیشتر ضرر می کنند.
سالار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
0
0
آقا چرا الکی عصبانی میشین،
تعرفه چی،کشک چی،
سازمان چی،اون بنده خدا ها باید بیان پیش ما کاردان ها کارآموز باشن.
دکتر پورمهدی چلیکدانی
|
France
|
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
0
1
بسیار زیبا نوشته‌اید، اما ما را نه به خیر نظام و نه به خیر سازمان امیدی نیست...
نظر شما
ادامه